January 5, 2004
OfflineHej,
jag köpte för en tid sedan två stycken Seagate Barracuda 160GB ATA-diskar. Fram tills nu har dessa fungerat utmärkt, men efter det senaste datorbytet har de börjat strula. Filer och mappar blir helt plötsligt oläsbara/korrupta, detta gäller båda diskarna. En utav dem har sedan bytet inte överlevt mer än 10-20GB trafik innan Windows inte längre kan komma åt den p.g.a att den är korrupt. Det hela slutar med att "Drive D: is not formatted. Do you want to format it now?" efter en reboot.
Hur löser jag detta, och är det ett hårdvaruproblem eller ett mjukvaruproblem? Det är som sagt inget jag märkt av med tidigare datorer, med samma diskar... Att installera om hela rasket hjälper inte, och formaterar jag D: dröjer det inte länge innan det är samma visa igen.
Jag har sökt efter trådar med information om felet, men utan att hitta något.
January 5, 2004
OfflineGamblor wrote: Jag skulle tippa på dåliga IDE-kablar, om det inte är så att hårddiskarna själva har gått sönder.
Vad säger SMART-informationen i Everest/SmartFan?
Har inte testat dessa program. Skall testa... Tack för tipset, tyvärr kvarstår problemet fortfarande.
Jalle64 wrote: Du nyinstallerade väl windows efter datorbytet? 😛
Att ha OS på en 160:a känns mer än dumt. M.a.o ooooooooja. En satsnabb disk på 10GB+ är allt man behöver för att driva ett OS.
1 Guest(s)

Log In