January 13, 2003
Proppen till min lägenhet gick igår, och självklart vart datan pajjad. Startade den och fick bara svart på skärmen. Jag tog över hårddisken till min granne och den verkade oskadd. Eftersom det verkade vara nått med skärmen eller grafikkortet så bytte jag grafikkort.
Då funkade allt som vanligt. Jag brännde tillomed en skiva. Sen gick jag hemifrån. Och sen när jag kom hem hadde datorn hakat fast. Sen startade jag om och inget hände, precis som innan jag bytte grafikkort.
Nån som vet vad som e felet? jag tror nått är fel med moderkortet eftersom det inte kommer nått på bildskärmen. Samt att jag bytt grafikkort men problemet kvarstår.
tacksam för hjälp.
August 25, 2001
Trotts mina tunna erfarenheter av el mm. så tycker jag att problemet verkar ligga helt i ditt nätagg, jag skulle vilja säga att risken för att det var din nätdel som gjorde så att säkringen gick är ganska stor. Mät t.ex. motståndet mellan fas och jord på nätagget. Jag kan som sagt inte mycket om el men prova det. Eller ännu bättre kolla med dina mest el-erfarna vänner om dom kan kolla upp det. Känner du någon instrumenttekniker eller liknande så skulle det vara de bästa.
December 15, 2003
Tyvärr finns det inget sånt på moderkort, däremot i nätaggregat finns det säkringar men det är inget man skall ge sig på om man inte är av den händiga typen.
En vild gissning är att kondensatorerna fått stryk i den och det funkar om du stänger av den och låter den "vila" en stund innan den går på igen. Skulle dock rekommendera att du köper ett nytt nätagg (dyrare kvalitetsagg klarar utan problem att proppen går etc)
Men har du otur så är det moderkortet som fått stryk.
June 11, 2001
Det du borde göra är en mätning på både nätagg, husets el och datorkomponenterna så att du inte har smutsig ström.
Hade du haft en UPS hade datorn garanterat inte pajat eftersom den säkrar både med batteri och med renad ström.
Bor du i stockholm går kan jag mäta sakerna åt dig.
1 Guest(s)