July 12, 2002
OfflineHej,
Jag har ett kraftigt problem med mitt nya bygge som går mig på nerverna.
Mitt system:
Moderkort: ASUS M4A88T-V EVO, Socket-AM3
Kontrollerkort: Promise SATA 300 TX2 Plus 2+1 SATA/PATA
Grafikkort: HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Övrigt: 8GB ram, 6 st hdd, DVD/brännare, etc
Konfig1
De två första diskarna SATA1 och SATA2 körs i RAID0.
SATA3= HDD, SATA4= HDD, SATA5= DVD
I BIOS under boot inställningar står först Raid aray 1, sedan DVD.
I BIOS kan jag överblicka alla diskar.
Datorn startar upp utmärkt.
Konfig2.
Samma som konfig1, Plus kontrollerkortet - Utan diskar.
Datorn bootar, först visas BIOS preview, sedan kontrollerkortets, sedan moderkortets raid.
OS startar.
Konfig3.
Samma som konfig1 och konfig2 + diskar.
Här börjar problemen.
Att bara ha kontrollerkortet i utan hdd inkopplade går bra, då bootar datorn upp som vanligt.
Men så fort jag kopplar i en hdd så tar kontrollerkortet över moderkortets egna SATA kontroll.
I bios ser jag numera bara kontrollerkortets diskar. Moderkortets diskar är borta.
Moment22
Konfig1 och konfig2 fungerar.
När datorn väl är igång och OS upp startat kopplar jag in hårddiskarna till kontrollerkortet.
Nu fungerar alla diskar, precis som jag vill, nästan...
Det går inte att starta om datorn utan att rycka diskarna till kontrollerkortet.
Dessutom tappar BIOS inställningarna under uppstart med diskarna i, så det krävs en massa meck innan jag får fram Raid aray 1 som första boot.
Hör å häpna nu...
Jag har faktiskt fått datorn att fungera Helt ordentligt enligt konfig 3. Hur det gick till vet jag inte, jag satt och grejade i bios i flera timmar här om dagen, stängde av, ryckte ur sladdar, starta upp med disk osv osv.
Men så idag skulle jag stoppa i mitt nya grafikkort, då tappade BIOS inställningarna eftersom den var ställd med "ASUS surge protection = Enabled".
Idag har jag suttit med datorn i 6 timmar, och jag får det fan inte att fungera.
Jag har gjort Allt känns det som, kan inte komma på något jag inte provat. Men jag vet ju samtidigt att det fungerade tidigare, och det fungerar enligt moment22.
Har ni någon lösning till mitt problem? Vore oerhört tacksam...
Mvh Peter
March 18, 2004
Offlinehm, låter som en biosinställning (eller bug:).
har du kollat manualen efter lämpliga inställningar? googlat på ditt mobo + kontrollerkortet efter evetuella kända fel?
annars kan du testa flytta runt på IRQerna, skulle kunna vara en krock mellan inbyggda + kontrollerkortet och eftersom det ändrades när du bytte grafikkort. testa även att ändra skumma inställningar. jag fick en gång pcmcia-nätverkskort att fungera genom att ändra "Installed OS" från Win98 till WinNT i bios 😉

Log In