reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and
slimx
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 67
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 9, 2011 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

hej jag skulle installera windows 7 på min brorsas nybyggda dator och då får jag ett fel meddelande
"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

har dvd som först i boot lista eller något och har också testat med att boota med "boot setup" att man väljer boot device direkt
och samma sak igen

windows-skivan är bränd på dvd och fungerar hur bra som helst

jag är lite osäker om dvd brännaren fungerar

dvd=ide
hårddisk=3gb/s sata

har ni några förslag på vad jag kan göra för att lösa problemet

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1267077
July 10, 2011 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Du är 100% på att skivan är bootbar? Kolla också så att BIOS hittar DVD spelaren. Om DVD spelaren sitter på IDE så bör du kola så att IDE chipet är påslaget. De moderkort som har IDE idag, använder ett separat chip för just IDE (ofta kombinerat med typ firewire) och dessa går att stänga av. Så kolla så du hittar brännaren ordentligt. Om inte, kör "load optimized defualt" och prova igen.
testa även om det går att boota skivan i en annan dator.

slimx
Siktar mot toppen
Medlem
1267082
July 10, 2011 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1267189 wrote: Du är 100% på att skivan är bootbar? Kolla också så att BIOS hittar DVD spelaren. Om DVD spelaren sitter på IDE så bör du kola så att IDE chipet är påslaget. De moderkort som har IDE idag, använder ett separat chip för just IDE (ofta kombinerat med typ firewire) och dessa går att stänga av. Så kolla så du hittar brännaren ordentligt. Om inte, kör "load optimized defualt" och prova igen.
testa även om det går att boota skivan i en annan dator.

skivan fungerar hur bra som helst, bootade någons dator med den för några månader sedan
och det med ide chipet, hur ska jag kunna sätta på den?
jag har inte ändrat något på inställningar men ska ändå köra "load optimized default"

tack för svar
mvh

slimx
Siktar mot toppen
Medlem
1267103
July 11, 2011 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

problemet var att dvd läsaren inte fungerade, jag fick veta att jag slängde den som fungerade och behöll den som inte fungerade
så jag kom ihåg att jag hade win xp på ett minne och då var det bara att hitta den och boota:D

win7 får vänta 😀

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1268105
August 15, 2011 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Om du har ett USB minne s¨å kan du enkelt lägga in installationsfilerna på den och installera från den. Vid intresse kan jag skriva en liten guide för hur du gör.

slimx
Siktar mot toppen
Medlem
1268130
August 15, 2011 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1268218 wrote: Om du har ett USB minne s¨å kan du enkelt lägga in installationsfilerna på den och installera från den. Vid intresse kan jag skriva en liten guide för hur du gör.

det var exakt vad jag gjorde, testade dvd brännaren när jag hade xp på datorn, och den var tyvärr död. R.I.P 😀

och nu så kör man med win 7 ultimate 64bit ;D

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL