July 9, 2011
Offlinehej jag skulle installera windows 7 på min brorsas nybyggda dator och då får jag ett fel meddelande
"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"
har dvd som först i boot lista eller något och har också testat med att boota med "boot setup" att man väljer boot device direkt
och samma sak igen
windows-skivan är bränd på dvd och fungerar hur bra som helst
jag är lite osäker om dvd brännaren fungerar
dvd=ide
hårddisk=3gb/s sata
har ni några förslag på vad jag kan göra för att lösa problemet
January 9, 2004
OfflineDu är 100% på att skivan är bootbar? Kolla också så att BIOS hittar DVD spelaren. Om DVD spelaren sitter på IDE så bör du kola så att IDE chipet är påslaget. De moderkort som har IDE idag, använder ett separat chip för just IDE (ofta kombinerat med typ firewire) och dessa går att stänga av. Så kolla så du hittar brännaren ordentligt. Om inte, kör "load optimized defualt" och prova igen.
testa även om det går att boota skivan i en annan dator.
July 9, 2011
Offline-Tjalve-;1267189 wrote: Du är 100% på att skivan är bootbar? Kolla också så att BIOS hittar DVD spelaren. Om DVD spelaren sitter på IDE så bör du kola så att IDE chipet är påslaget. De moderkort som har IDE idag, använder ett separat chip för just IDE (ofta kombinerat med typ firewire) och dessa går att stänga av. Så kolla så du hittar brännaren ordentligt. Om inte, kör "load optimized defualt" och prova igen.
testa även om det går att boota skivan i en annan dator.
skivan fungerar hur bra som helst, bootade någons dator med den för några månader sedan
och det med ide chipet, hur ska jag kunna sätta på den?
jag har inte ändrat något på inställningar men ska ändå köra "load optimized default"
tack för svar
mvh
July 9, 2011
Offline-Tjalve-;1268218 wrote: Om du har ett USB minne s¨å kan du enkelt lägga in installationsfilerna på den och installera från den. Vid intresse kan jag skriva en liten guide för hur du gör.
det var exakt vad jag gjorde, testade dvd brännaren när jag hade xp på datorn, och den var tyvärr död. R.I.P 😀
och nu så kör man med win 7 ultimate 64bit ;D
1 Guest(s)

Log In