Skadeståndskrav vid förstörd hårvara|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skadeståndskrav vid förstörd hårvara
allban
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 12, 2005 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som har lite kött på benen om något fall där någon blivit ersatt för kostnaden att återskapa data ur en icke-fungerande disk som någon annan förstört ?

Detta har hänt:
Hitatchi 250gb usb disk har åkt i golvet av en bekant, Trygg-Hansa är tveksam (bekantas försäkringsbolag) till att stå för rekonstruktionskostnaden för disken. Det de är villiga att betala för är ny disk (1087 + frakt inkl moms). Och hänvisar till klausul där de inte ersätter immateriell data (kort, film osv). Men jag likställer inte en datarekonstruktion som ersättning för det på disken som ersättning för immateriell media.

Har 5 kap. 7§ 1:a och 2:a raden i skadeståndslagen (1972:207) någon inverkan som man kan åberopa

7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,

Ibas och Aurora IT har båda haft försäkringsärenden på privatpersoner och då kan det ju inte gälla så mycket annat än drulle / ansvarsförsäkringar.

Någon som har något fall som kan vara prejudicerande eller någon ide?

10 500 har jag fått offert om kostnaden, så det torde ju täckas av ansvarsförsäkringen hos motparten.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
888691
May 12, 2005 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har läst JÖK:en (juridisk översiktskurs) men det betyder inte att jag har rätt...

avtalslagen är nog den lag som tillämpas i detta fall...
och som avtalet var skrivet (klausul mot immateriell skada) så har nog tyvärr Trygg-Hansa rätten på sin sida...
Pacta sunt servanda eller Avtal ska följas som dom är skrivna.

edit: det jag menar är alltså, enligt skadeståndslagen (icke tvingande lag som går att förhandla bort) så har du rätt till skadestånd MEN du/trygg-hansa har förhandlat bort den rätten i kontraktet/klausulen/avtalet (avtalslagen)...

edit2 (big time off-topic):
allban
Från: soffan

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
888743
May 12, 2005 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte för att vara taskig, men skulle jag vara försäkringsbolaget så skulle jag bara säga att det är ditt ansvar att se till att du har backup på din data och inte lagrar den enbart på ett ställe.

allban
Siktar mot toppen
Medlem
889005
May 12, 2005 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: jag har läst JÖK:en (juridisk översiktskurs) men det betyder inte att jag har rätt...

avtalslagen är nog den lag som tillämpas i detta fall...
och som avtalet var skrivet (klausul mot immateriell skada) så har nog tyvärr Trygg-Hansa rätten på sin sida...
Pacta sunt servanda eller Avtal ska följas som dom är skrivna.

edit: det jag menar är alltså, enligt skadeståndslagen (icke tvingande lag som går att förhandla bort) så har du rätt till skadestånd MEN du/trygg-hansa har förhandlat bort den rätten i kontraktet/klausulen/avtalet (avtalslagen)...

Jo, att det finns en klausul mot att inte ERSÄTTA immateriell skada är jag fullt medveten om, men i detta fall så lägger jag vikten vid den andra punkten, 7$ , 5kap, skadeståndslagen.. Alltså att det kan/ska drivas vidare som stämning och hur det skulle tolkas i ett sådant fall. Det är i första hand inte försäkringsbolaget som tolkningsfrågan ligger hos, de har aldrig haft ett sånt ärende (enligt vad de sa iaf). Företagen säger dock annorlunda att de haft ärenden som ersatts, det är de jag är intresserad av.

Dock så skulle man ju kunna hävda direkt ekonomisk förlust eller liknande.

Men åter till den egentliga (hrmm slö idag) frågan då.
ÄR det möjligt att antingen via försäkring, eller privat stämning få rätt att motparten betalar återskapandet av data eller är den bara skyldig för sak-skadan?

Hoppas på svar

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
889116
May 13, 2005 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Du har nog svårt att få ut någonting när det gäller förlorade data, det enda du kanske får ut är själva hårdvaran 😛 wink
Så du får nog stå för återskapningskostnaden själv, dessutom var det ju kanske inte så bra att du "lånade" ut hdd:n till personen i fråga 😕 😛

allban
Siktar mot toppen
Medlem
889142
May 13, 2005 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Du har nog svårt att få ut någonting när det gäller förlorade data, det enda du kanske får ut är själva hårdvaran 😛 wink
Så du får nog stå för återskapningskostnaden själv, dessutom var det ju kanske inte så bra att du "lånade" ut hdd:n till personen i fråga 😕 😛

För det första har jag ej lånat ut hårddisken, sedan kan man överföra direkt ekonomisk skada, eller likställa immateriell skada till sak-skada. Om du inte vet något som du kan backa upp så avstå gärna att svara

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
889160
May 13, 2005 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gissar att din kompis har en hemförsäkring hos Trygg-Hansa (den försäkringen som är aktuell i fallet)...
"Ersättningsregler" på sidan 51
http://www.trygghansa.se/04Pri.....e7983.html

Som direkt ekonomisk förlust betraktas bland annat inte...
-affektionsvärden.
-att datainformation utraderas eller blir oandvändbar.

försäkringsbolaget verkar ha det torrt om fötterna.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
889185
May 13, 2005 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Synd då... men hade du något jätte viktigt på disken?

allban
Siktar mot toppen
Medlem
889675
May 13, 2005 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: Jag gissar att din kompis har en hemförsäkring hos Trygg-Hansa (den försäkringen som är aktuell i fallet)...
"Ersättningsregler" på sidan 51
http://www.trygghansa.se/04Pri.....e7983.html

Som direkt ekonomisk förlust betraktas bland annat inte...
-affektionsvärden.
-att datainformation utraderas eller blir oandvändbar.

försäkringsbolaget verkar ha det torrt om fötterna.

Om du läst lite närmare i tråden hade du sett att jag nästan uteslutit försäkring och i sådana fall tillämpa att immaterialrätt kan jämnställas med sakskada. Dock var det med skadeståndsanspråk jag syftade på, alltså stämning och därför SSL primärt

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
889826
May 14, 2005 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

1. en advokat kostar 1200-1800kr i timmen
2. dina chanser är obefintliga att vinna målet (pga. avtalet)
3. den som förlorar betalar motpartens kostnader

tänkte du stämma din kompis eller Trygg-Hansa?
från Trygg-Hansa har du inte mycket att hämta.

om du däremot väljer att gå på din kompis har du bättre chanser (än obefintliga) att vinna...

eftersom du verkar ha svårt att låta saken bero så tycker jag att du ska ta kontakt med den lokala juristen/advokaten för vidare konsultation.
återkom gärna med information hur ärendet slutade...
lycka till

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 24
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL