June 7, 2005
OfflineVilken olycka! Jag skulle häromkvällen kolla spänningen på ramminnet för att se vilken sort jag skulle beställa. Allt gick väldigt fint jag följde manualen och gjorde precis som det stod (en HP dator by the way) tryckte ned plasspärrarna på sidorna av minnet så att det lätt gick att få upp, kollade på den lilla klisterlappen som satt på vilken spänning det var och satte tillbaka minnet i samma modul genom att trycka det rakt ned tills det sa klick.
Jag satte sedan ihop datorn igen, anslöt den till nätet och monitorn och tryckte på strömbrytaren. Enheterna drog igång som vanligt men ingen bild kom upp på skärmen och efter ca 3 s började något på moderkortet biipa. Jag tog isär allt och kollade så att ramminnet satt fast ordentlig men samma sak inträffade igen och igen.
Vad kan ha blivit fel? 🙁
June 7, 2005
OfflineJa, jag tog ut det och satte i det igen, samma sak.
Kan det ha varit jag som pajade någon komponent med statisk elektricitet, men jag tog på en vattenkran innan och fick aldrig någon stöt så det är väl relativt osannolikt?
Kan tilläggas att piipen kommer med korta mellanrum och inte är ihärdiga.
March 18, 2004
Offlinedet kan även vara prosessor fläkten som hoppat snett
(låter ganska otroligt men kolla även så att du vände minnena åt rätthåll hört historier där man våldat i dem fel)
du kan pressa lite försiktigt på minnena så att de värkligen kommer i kanske inte räkte med klicket. (hade ett sådant problem under ett lan)
March 27, 2003
OfflineVad olika pip betyder kan du läsa här: http://www.computercraft.com/d.....eeps.shtml
(Vet inte om det stämmer iom märkesdator förresten)
August 8, 2004
OfflineJag kan bara se att antingen glappar någon komponent(grafikkort,minnet) eller så har du haft sönder någon av de. Men du kan testa att cleara CMOS också då vissa datorer behöver det efter att ha pillat på komponenterna. Annars kan du testa minnet och grafikkortet i en annan dator för att vara säker om dom e sönder eller inte
Lycka Till!
March 19, 2003
OfflineVet inte vilken modell av HP's burkar du har, men jag har märkt på deras senare slimmade modeller är extremt bökiga med ramminnet.
Svåra att få loss samt svårt att få tillbaka, nästan så att ram sockeln är feltillverkad eller något.
Men hur som helst så råder ajg dig att antingen försöka ta loss minnet igen och trycka dit det igen o kolla att det sitter som de ska eller fråga någon polare om de kan låna dig ett minne för att testa om datorn funkar med det istället.
June 7, 2005
OfflineÄntligen kom den igång! Tack alla ni som gett support.
Jag resettade CMOS och troligen hade jag inte fått i Ramminnet tillrcäkligt heller, man måste ta tag med pekfingrarna under spärrarna på sidorna och samtidigt trycka med tummarna rakt ned.
Tack åter igen för hjälpen
1 Guest(s)

Log In