Startproblem på dator|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Startproblem på dator
Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2004 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Hej, en kompis har ett problem med sin dator, ibland startar den inte när hon trycker på power-knappen och då är den helt död, inga pip eller nåt. Och ibland startar den, men nu har den gett upp, när den väl startat så funkar den utan problem men nu har den som sagt helt lagt av, det känns som att det kan vara power-knappen som muckar lite grann. Eller har nån nåt annat tips? Kan man bara ta och tjuvkoppla igång den utan knapp genom att stoppa ihop de två sladdarna från power-knappen om man klipper av dom och skalar lite, bör funka va?
Kom med bra tips nu. Har utlovat lite telefonsupport mitt på dan så.
Tack på förhand.

niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
793416
December 11, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Sladdarna i sig gör inget annat än kortslutet piggarna på moderkortet. Så om du vill "tjuvkoppla" så ska du lägga ett metalföremål som en brygga mellan de två pinsen som din power_switch-sladd sitter på. Kanske lite för avancerat för telefonsupport men lycka till.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
793427
December 11, 2004 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Jooo precis så tänkte jag med men de är nog lättast för henne att pröva stoppa ihop sladdarna, för hon e inte så inne på datorer....aja, vi får se....tack tills vidare....kom gärna med fler tips på vad som kan va fel.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
793432
December 11, 2004 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Läs i nån tråd under denna om tjuvkoppling av nätaggregatet och gör så. Verkar vara samma fel (Jag antar att datorn funkat perfekt innan den började krångla?)

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
793438
December 11, 2004 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

Den funkar fortfarande perfekt de gånger den startar. Ska kolla den tråden, detta forum är ju helt underbart. Tack för hjälpen grabbar.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
793441
December 11, 2004 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Kollade den där tråden du nämnde Akatosh men den startade ju aldrig, datorn som jag har problem med startar ju ibland. Och den ger inte ifrån sig ett litet livstecken ens då hon rör power-knappen. Ska testa med att bygla power-pinsen först.
tack än en gång.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
793492
December 11, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, den startar typ om den fått vila en stund? Att stänga av och därefter starta direkt efter ger en "större chans" att den inte startar alls?

Då är det garanterat nätagget som är utslitet. (går säkert att löda på nya kondensatorer men köpa en ny är mycket lättare)

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
793523
December 11, 2004 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Spelar ingen roll om den får vila....jag är rätt säker på att det är knappglapp.....

golvad
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
793547
December 11, 2004 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte, jag undrar vad det är för chassi hon har? Jag sitter nämligen själv med exakt samma problem. Ibland, inte alltid, när jag har haft loss datorn och grejat lite med den eller liknande vägrar den starta. Jag trodde först att det hade med nätagget att göra eftersom det funkade om jag switchade av och på det igen bak på datorn. Men senast det hände hjälpte det inte hur mycket jag än joxade med nätagget och power-kabeln. Jag började som du att misstänka själva on-knappen på chassit. Så jag tog av fronten och bara ryckte lite i de två kablarna. Och vips så funkade det igen.

Jag har ett billigt chassi från Sweex. Det heter "Sweex Xenon XS Miditower 300W ATX". Nätagget har jag bytt ut mot ett tyst 380W nätagg från Levicom.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
793630
December 11, 2004 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen aning men de är ett äldre iaf, hon trodde den var runt 2,5-3 år....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL