Strul med codec - fel när man ser på film|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Strul med codec - fel när man ser på film
Poison
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 27, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter en ominstallation av datorn har det blivit konstigt när man ska se på film. Filmerna spelas upp men färgerna är helt fel och ingenting stämmer helt enkelt. Samma fel gäller vid många olika typer av filmer och klipp.

Jag har dragit slutsatsen att det antagligen har någonting med codecen att göra. Har testat att ladda ner lite olika (till exempel en xvid codec tror jag, någonting som heter "K-lite mega codec pack" och även "DivX521XP2K") men ingenting tycks hjälpa.

Har ni några förslag på codecs att ladda ner, eller program som kan användas för att se vad som krävs för att se på filmen? Är tacksam för länkar och förslag som sagt!

Veritas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 324
912942
June 27, 2005 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

har du installerat alla andra drivrutiner såsom moderkort eller grafikkort? annars så ska man väll inte blanda en massa olika codecs vad jag har för mig utan bara ha en. använder mig själv av "k-lite mega codepack" o inte stött på nåra problem alls.

Poison
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
912960
June 27, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Näe jag har inte avinstallerat några såna drivrutiner..

Ska försöka vara lite mer specifik. Jag ominstallerade Windows XP då det strulade. Därmed står det att inga codecs är installerade i program menyn. Och varje gång jag installerar en ny codec tar jag då bort det gamla jag har, just för att det inte ska krocka. Ändå så strular det tyvärr, fast det fungerade perfa med "K-lite mega codec" innan ominstallationen av Windows XP.

Veritas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 324
913041
June 28, 2005 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

det va inte så att när du ominstalllerade WinXp att du formaterade din hårddisk så att den blev tom? Tror nog att du ska ominstallera dina drivrutiner till moderkortet osh grafikkortet ändå.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
913227
June 28, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Skit i massa codecs, in med VLC http://www.videolan.org

lossah
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
913445
June 29, 2005 - 1:14 am
sp_Permalink sp_Print

Har exakt likadant problem, efter ominstallation av Win XP så blir färgerna helt konstiga, röda, gröna, lila osv osv. Dock händer detta, vad jag tror och märkt, bara med .wmv formatet. Och det började ske när jag installerade drivrutinerna till ljudkortet etc från min skiva som jag fick med när jag köpte moderkortet.

Läste en annan som hade samma problem, hade Geforce och han avinstallerade de nya drivrutinerna och installerade ett par äldre, kanske hjälper där! Dock har jag ATI och problemet är vi liv. 🙁 Har testat att avinstallerat drivrutinerna som medföljde moderkorts-skivan etc men det fungerar inte. Även testat att avinstallerat och installerat om grafikkortsdrivrutinerna. Samt att avinstallerat alla codecs och installerat dem igen. Kör bara med Xvid och DivX och det har alltid fungerat tidigare.

dhefner
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
917798
July 8, 2005 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har också samma fel med kostniga färger i mediaspelaren.

Jag har dock inte installerat några nya drivrutiner eller liknande och har provat avinstallera alla codecs.

Fortfarande ingen lösning för att få bort dessa förbannade gröna, blå och rosa färgerna?

UiOpL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
917906
July 8, 2005 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ni Asus kort ? Ett tips är att skippa deras "enhanced driver" som bara är skit.

För övrigt är det enda man behöver Xvid codec + AC3 filter + vobsub så kan man spela upp alla filmer, eller som någon sa VLC som kommer med sina egna codecs.

dhefner
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
917943
July 8, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror jag har Asus moderkort. Har ett ATI grafikkort. Hur skippar jag dessa "enhanced drivers"?

Jag använder VLC när jag tittar på film men på vissa hemsidor streamar de video som automatiskt öppnas i webläsaren med mediaspelaren, det är vid dessa tillfällen mina färger gör det omöjligt att se på klippen.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
917962
July 8, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

En lösning kan vara att uppdatera till WMP10 så försvinner nog dina problem?! 😛 wink

UiOpL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
917989
July 8, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

dhefner wrote: Jag tror jag har Asus moderkort. Har ett ATI grafikkort. Hur skippar jag dessa "enhanced drivers"?

Jag använder VLC när jag tittar på film men på vissa hemsidor streamar de video som automatiskt öppnas i webläsaren med mediaspelaren, det är vid dessa tillfällen mina färger gör det omöjligt att se på klippen.

Gäller bara Asus grafikkort, de har nån konstig färgkorrigering som startar upp när man spelar upp video som bara är skit och förstör bilden och gör så att allt hackar.

Gäller förmodligen bara deras pci-e grafikkort också.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 22
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL