June 21, 2005
OfflineEfter en ominstallation av datorn har det blivit konstigt när man ska se på film. Filmerna spelas upp men färgerna är helt fel och ingenting stämmer helt enkelt. Samma fel gäller vid många olika typer av filmer och klipp.
Jag har dragit slutsatsen att det antagligen har någonting med codecen att göra. Har testat att ladda ner lite olika (till exempel en xvid codec tror jag, någonting som heter "K-lite mega codec pack" och även "DivX521XP2K") men ingenting tycks hjälpa.
Har ni några förslag på codecs att ladda ner, eller program som kan användas för att se vad som krävs för att se på filmen? Är tacksam för länkar och förslag som sagt!
June 21, 2005
OfflineNäe jag har inte avinstallerat några såna drivrutiner..
Ska försöka vara lite mer specifik. Jag ominstallerade Windows XP då det strulade. Därmed står det att inga codecs är installerade i program menyn. Och varje gång jag installerar en ny codec tar jag då bort det gamla jag har, just för att det inte ska krocka. Ändå så strular det tyvärr, fast det fungerade perfa med "K-lite mega codec" innan ominstallationen av Windows XP.
May 29, 2001
OfflineSkit i massa codecs, in med VLC http://www.videolan.org
June 29, 2005
OfflineHar exakt likadant problem, efter ominstallation av Win XP så blir färgerna helt konstiga, röda, gröna, lila osv osv. Dock händer detta, vad jag tror och märkt, bara med .wmv formatet. Och det började ske när jag installerade drivrutinerna till ljudkortet etc från min skiva som jag fick med när jag köpte moderkortet.
Läste en annan som hade samma problem, hade Geforce och han avinstallerade de nya drivrutinerna och installerade ett par äldre, kanske hjälper där! Dock har jag ATI och problemet är vi liv. 🙁 Har testat att avinstallerat drivrutinerna som medföljde moderkorts-skivan etc men det fungerar inte. Även testat att avinstallerat och installerat om grafikkortsdrivrutinerna. Samt att avinstallerat alla codecs och installerat dem igen. Kör bara med Xvid och DivX och det har alltid fungerat tidigare.
January 18, 2004
OfflineJag tror jag har Asus moderkort. Har ett ATI grafikkort. Hur skippar jag dessa "enhanced drivers"?
Jag använder VLC när jag tittar på film men på vissa hemsidor streamar de video som automatiskt öppnas i webläsaren med mediaspelaren, det är vid dessa tillfällen mina färger gör det omöjligt att se på klippen.
October 30, 2004
Offlinedhefner wrote: Jag tror jag har Asus moderkort. Har ett ATI grafikkort. Hur skippar jag dessa "enhanced drivers"?
Jag använder VLC när jag tittar på film men på vissa hemsidor streamar de video som automatiskt öppnas i webläsaren med mediaspelaren, det är vid dessa tillfällen mina färger gör det omöjligt att se på klippen.
Gäller bara Asus grafikkort, de har nån konstig färgkorrigering som startar upp när man spelar upp video som bara är skit och förstör bilden och gör så att allt hackar.
Gäller förmodligen bara deras pci-e grafikkort också.
1 Guest(s)

Log In