Svart skärm med överklockad dator (2600k / Asus Sabertooth) | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Svart skärm med överklockad dator (2600k / Asus Sabertooth)
This topic is locked
Patrik Andersson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
januari 27, 2018
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 27, 2018 - 2:12 f m
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory

Min 2600K i7 startar inte längre. VGA-lampan lyser röd på moderkortet, vilket (i bästa fall) indikerar fel med grafikkortet (eller porten?)

Det som hände var att jag överklockade CPU, grafikkort samt minne mer än vad jag gjort tidigare (har haft den sedan 2011 och kört den i 4.7, nu drog jag upp den till 5GHz). CPU’n drog jag upp volten på ganska kraftigt (dock med koll på temp). Minnet klockade jag också upp ett snäpp, grafikkort (980ti) klockade jag mem/core på, men inte volt. 

Såg inga grafikfel alls (dvs typiska för hur det brukar vara om man klockat för mycket). Testade Assassins Creed Origins samt Prime95 (bara 2-3 min eller nått). Skärmen blev bara svart efter ett tag (körde demot i AssCreed) – såg inga grafikfel alls.

Uppstarten låter precis som förr, USB-tangentbord osv slår på sina LED’s osv. Men det blir ingen bild.

Köpte ett nytt grafikkort (1080ti), det blir ingen skillnad. Dock kan möjligen det kortet kanske vara för nytt för mitt moderkort (ASUS Sabertooth P67) har dessutom någon slags modifierad BIOS som möjligen är ganska tidig (senaste bios är från 2012).

Någon susning vad som mest troligast gått sönder eller något man kan testa..? Har ingen extra CPU att testa med tyvärr.. minnen har jag tagit ur ett efter ett, gjort inbyggd mem-test som finns på moderkortet (knapp man trycker på). 

Antar att det vettigaste är att köpa ett billigt PCI-E grafikkort och prova. Men det kanske finns nått jag inte tänkt på 🙂

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
2
januari 31, 2018 - 2:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Kolla om bildskärmen fungerar!

Du kan kanske ta bort grafikkortet och nyttja CPUs interna grafikkrets?

Patrik Andersson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
januari 27, 2018
sp_UserOfflineSmall Offline
3
januari 31, 2018 - 3:53 e m
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory

Ja den fungerar. Finns inget intern grafik på dessa gamla CPU’s, så vitt jag vet 🙂 finns inga uttag på moderkortet i alla fall.. Nåväl får nya grejer imorrn förhoppningsvis. Undrar om det kan vara dåligt för det nya moderkortet att sätta i ett möjligen trasigt grafikkort.. men det ska väl inte vara några problem.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
4
februari 1, 2018 - 8:56 f m
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory

Jodå, processorn har intern grafik. Jag noterade inte att du har ett moderkort utan grafikport. Mitt gamla Z68-kort hade flera…

Har du verifierat att bildskärmen fungerar, med den använda ingången, efter att den först blev svart? Du kan testa mot annan bildkälla och med olika typ av kabel (DVI/HDMI/DP beroende på vad skärmen kan ta.)

Det nya grafikkortet (vilket jag inte riktigt reflekterat över vid första läsningen av din post) borde fungera utan problem, givet att det gamla kortet orsakat problemen! Kolla att du kopplat in det med tillräcklig strömförsörjning och att det sitter rätt monterat mot moderkortet.

Du kan även testa att sätta det nya grafikkortet i en annan PCIe slot. Det ska gå att få bild oavsett vilken slot du använder, även om prestandan kan påverkas.

Givet att bildskärmen fungerar känns det mer som att överklockningen och spänningsökningen orsakat skada på moderkortet (P67 chipet) och/eller CPU snarare än att grafikkorten tagit stryk.
Om den hypotesen stämmer borde avyttring av ditt nya grafikkort kunna bekosta nytt moderkort, CPU och RAM. Begagnat moderkort till Sandy Bridge borde också vara lätt och billigt att få tag på, men hjälper inte om CPU är paj…

Patrik Andersson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
januari 27, 2018
sp_UserOfflineSmall Offline
5
februari 1, 2018 - 9:50 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag är ganska säker på att det är CPU’n som pajat pg.a voltökningen.. dock är det ju lite konstigt att moderkortet inte rapporterar problem med CPU’n utan med VGA, men om det nu finns VGA på CPU’n så är det kanske därför moderkortet rapporterar problemet.. Bra att veta att det finns grafik även på dessa äldre CPU:er! Det blir till att sälja av det som är helt sen.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
332 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL