August 27, 2002
OfflineHej!
Nu är det kokta fläsket stekt....tror jag iaf.
Satt och flummade i Windows när datorn helt plötsligt dog.
Strömen bröts inte och hårddisken snurrade, men svart skärm.
När jag försöker starta datorn så snurra hårddisken igång men bios laddar inte, helt svart skärm.
Har felsökt nästan allt inkl. grafikkortet som jag trodde var boven i dramat, men så var inte fallet. (Inte processor och MB)
Till saken hör att jag pga. mina 6 st 80x80mm fläktar utan dammfilter och mina gryma oförmåga att dammsuga vid datorn hadde en hel del damm insuget i datorn och runt fläkten på CPU.
Men CPU fläkten snurrade, men om den fick nån vidare kylning vet jag ej.
Gissar på att CPU:n är grillad, vad tror ni?
Observera att jag INTE har hållit på med någon klockning eller pillande i nått prestanda höjande "mambo jambo" . fattar 0 av sånt 🙂
Har ni några andra tips.
Jag har inte tillgång till att montera min processor i en annan dator då jag inte känner nån i min krets som kör samma socket som mig.
Eller kan det vara något annat litet skitfel?
Specifikationer på datorn finner ni här nere i sign.
Hoppas att nån kan komma med lite vettig hjälp då jag nu varit utan dator i 3 veckor och börjar få grym abstinens!
Och till er som tänker droppa poster med kommentarer med enbart kritik på fläktar utan dammfilter, spar på dom
JAG VET, JAG ÄR DUM! 🙂
MVH,
Nisse
June 21, 2004
OfflineJag har precis samma problem, testade cpu:n hos min kompis och den funkade finfint. Det är något med moderkortet skulle jag gissa på för din del. Jag har iaf beställt ett nytt mobo(hade ingen garanti). Men om du har möjlighet, kolla med ett pci-graffe å se om det funkar för då kan det vara agp-porten. Det var det inte i mitt fall men testa iaf.
August 27, 2002
OfflineJag har tagit ur batteriet på MB och väntat 15 min och stoppat in det igen, funkade fortfarande inte.
Jag har testat annat grafikkort och även testat mitt grafikkort i en annan dator, så det är inte grafikkortet det är fel på.
Min skärm funkar kanon den med så den kan man utesluta.
Finns det risk för att AGP sloten är trasig?
Kan man köpa PCI grafikkort nu mera? för en rimlig summa slantar.
Kanske har jag kvar ett gammal Riva TNT2 kort, har mig att det var PCI på det.
Eller kan det vara nåt annat fel?
Så ni tror inte att processorn är död då?
Tack för alla svar!
1 Guest(s)

Log In