vad är fel?|Felsökning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
vad är fel?
Simpe
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 23, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

hej.! har problem med min dator, när ja startar den är det som om det inte skulle kommer ström till vissa delar på moderkortet. vad är felet?

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
895991
May 23, 2005 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till NH!

Oj, det kan vara vad som helst. Hur vet du att det inte kommer ström till vissa delar men till andra? Hur beter sig datorn? Är den helt död? Är det en ny eller en gammal dator? Har du byggt den själv eller har du köpt den komplett? Vad finns det för delar i den, processor, nätaggregat, grafikkort osv? Skriv så mycket som möjligt så kanske ngn kan hjälpa dig. Ingen kan tyvärr lista ut vad det är för fel med den lilla information du gav oss.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
896041
May 23, 2005 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

har du kopplat in "p4"-kontakten (kvadratisk kontakt) utöver den "vanliga" moderkortskontakten?

Simpe
Medlem
898058
May 26, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Dator kommer på direct när jag sätter i strömkabeln jag behöver inte ens trycka på powerknappen men inga fläktar snurrar endast den på grafikkortet och i powern. Skärmen reagerar inte alls(när jag har den i standby så slår den inte på när jag startar datorn). Dator är ca.1½ år gammal. Köpte den komplett men har bytt Grafikkort, hårdskiva, ram, ljudkort i den.

Moderkort: Intel (vet inte vilken model)
processor: Celeron 2.0ghz
grafikkort: Club3D ati radeon 9600xt 128mb
ram: 512DDR
hårdskiva: maxtor 80gb

Problemet uppstod efter att jag hade bytt skal på datorn. De finns en knapp på moderkoret som det står cmos på, är inte säker men kan hända att jag har tryckt in den i misstag när jag drog ur en kabel på moderkortet.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
898134
May 26, 2005 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Först:
Har du verkligen kopplat allting rätt? Har du kollat med din moderkortsmanual så att alla kablar sitter rätt efter chassibytet?

sedan:
Cmos, det är bioset det. Det kan kanske vara så att du råkade reseta bioset i och med att du tryckte på den där cmos-knappen (skumt, men kanske så). Datorn borde i vilket fall som helst inte bete sig såhär om du bara resterar bioset, kan du kanske har råkat radera bioset? (Verkar iof otroligt dumt att ha en knapp för det, jag har personligen aldrig varit med om att den funktionen har funnits på något moderkort.).

Simpe
Medlem
898602
May 27, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kom inte med någon manual när ja bestälde datorn.. Men jag har svårt att tro att jag skulle ha kopplat någonting fel. Om jag har restartat biosen vad skall jag då göra?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
898712
May 27, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Du satte i ett nytt grafikkort, har du anslutit en powerkabel till den, kan behövas om det är ett kraftigt grafikort.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 17
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL