September 26, 2003
OfflineHej!
Jag har en HP Pavilion med en AMD Athlon XP2600+ processor. Jag höll på att koda en film över natten och när jag vaknade så verkade allt normalt eftersom Powerlampan lyste blått som den brukar. Försökte då ta skärmen ur vila men den vägrade och stängde bara av sig igen. Jag märkte då att datorn var märkligt tyst det verkade som den var på men ändå inte. Upptäckte till min förfasan att fläkten inte gick på nätenheten ej heller HD'n verkade gå. Så jag var tvungen att trycka på Powerknappen i 5 sekunder för att stänga av datorn helt. Sedan startade jag om datorn efter en minut och allt verkade vara normalt. Gjorde också en koll med Windows Felkontroll som kontrollerade HD'n men hittade inga fel. Det ända spåret av krashen verkar vara att den MPEG-fil som jag skapade inte var riktigt komplett det fattades några MB dvs jobbet blev inte klart dessutom så blev filen utan ljud och hackade. Har nu kodat om filmen och den fungerar perfekt.
Vad kan vara felet vad hände egentligen??
Har aldrig hänt förut!!
Bör jag oroa mig för falerande Nätenhet eller vad??
Kan det vara så att det helt enkelt beror på dålig ström??
Märkte när jag vaknade att lampan i vardagsrummet blinkade till lite. Kanske ett resultat efter stormen!!.
September 28, 2002
OfflineJune 11, 2001
OfflineEtt klassiskt strömsvaj, speciellt när det är oväder, skaffa en jordfelsbrytare eller ännu hellre en UPS-enhet.
En jordfelsbrytare bryter vid sådana här tillfällen och ger resultatet att se ut som om du bröt strömmen.
En UPS-enhet är ännu bättre eftersom denna ger renare ström med exakt frekvens, stabil spänning och batteribackup. Dessutom så skyddas du för strömspikar och andra orenheter i elnätet.
Hade du haft en UPS-enhet hade denna gått över till batteridrift och skyddat datorn så att den inte hade stängt av.
för info om UPS se http://www.apcc.com Välj sverige.
September 26, 2003
OfflineHej!
Tack för infon!
Angående Jordfelsbrytare kan inte sådana göra mer skada än nytta i sådana här fall då datorns arbete avbryts än mer abrubt?. Det hände nämligen igen nu under nattens storm att datorn la av. Men denna gång såg jag vad som hände. Skärmen stängde av sig och gick inte att få igång den ville bara gå i vila och alla optiska enheter började blinka precis som vid uppstart. HD'n slutade låta för en stund för att sedan börja läsa frenetiskt ungefär som om minnet dumpades sedan la den av helt men denna gång la inte fläkten av utan den lät som vanligt och powerknappen lyste likaså. Kan det vara så att HP utrustat datorn med något slags skydd mot just sådana här händelser eller är det bara HD'n från WD som har något slags skydd eller kan det vara något slags skydd inbyggd i Nätagget??. Datorns handlande verkade nämligen nästan intelligent på något sätt det var som om den gjorde vad den gjorde för att skydda sig eller rättare sagt HD'n.
Vad tror du kan det finnas något slags skydd i datorn??
1 Guest(s)

Log In