May 11, 2005
Offlinetjena...
har ett litet problem som jag inte får ur världen!
så jag vänder mej till experterna 🙂
ibland så händer det att datorn står och tuggar väldigt länge innan windows (xp) startar.. vid verifying dmi pool data.
om jag väntar (har inget val i detta fall) så startar den helt normalt. detta kan alltså ta upp mot 10 minuter.
och inte nog med det.. windows tar alltid låååång tid på sig att starta upp. vid skärmen (laddar windows) står den och tuggar och stapeln stannar till då och då.. sen när det är över blir skärmen svart några minuter... sen kommer windows igång.. precis som ingenting hade hänt.
har provat att ta ur alla kort (utom grafikkortet) och sätta i ett åt gången.. men det var ingen skillnad.
vet att det kan bero på en massa och att det är svårt att lista ut vad det kan vara.. men om några av er har några idéer, så är ni hjärtligt ihjälkomna att hjälpa mej 😉
å btw.. har provat att installera om windows.. men utan framgång.
datorn som jag har är:
Moderkort:
ASUS A7N8X DELUXE/GD Socket A NForce 2 spp/mcp-t/Ultra 400, 1394, Dual-LAN (A7N8X2.0 DELUXE ACPI BIOS REV 1005 05/14/2003)
Processor:
AMD Athlon XP2400+ 2.0Ghz 266Mhz Bus Socket A (Thoroughbred)
Ram-minnen:
2 x Twinmos pc3200 DDR-DIMM 256MB cl2,5 ECC
1 x Twinmos pc3200 DDR-DIMM 512MB cl2,5 ECC
Grafik:
Geoforce3 Titanium 200 AGP 64MB (Geoforce3TI200)
vet inte om det skulle hjälpa att uppgradera bios?
(det finns så många uppdateringar till just detta moderkort, så det är en djungel.. det står "only for pcb 1.3 or 1.4 eller 2.0 osv.. så man vågar inte riktigt).
vore så tacksam om detta löste sig.
ha det bra!
May 29, 2001
OfflineNu kanske jag är helt off, men det kan också vara så att USB-HDD emulation är påslaget i bios (gör så man kan boota på en usb enhet) och då kan bios få för sig ibland att tex skrivaren eller scannern är en bootar enhet och försöker accessa den, har varit med om ganska många kunder som hade det problemet och trodde att hårddisken var paj.
Kan även vara någon disk som strular eftersom felet verkar vara intermittent.
May 29, 2001
Offlinedizlike wrote: oj..
massor av svar 🙂picks2 >> jag har 2 stycken hdd.
squarepusher >> vad exakt är nvram? ska iaf kolla upp det i manualen.
Jalle64 >> inget utropstecken förutom SM-busstyrenhet, som jag avaktiverat.
är riktigt tacksam ska ni veta!
nvram: där lagras plug n play data under uppstart av systemet, tror att det kan heta pnp configuration data i en del bios, man ska välja att göra en restet i alla fall och starta om
May 11, 2005
Offlinesquarepusher >> okej.. ska kolla vidare! hade inget som hette nvram iaf.
Jalle64 >> har nu installerat drivisar för SM-bussenheten och nu har jag inga frågetecken eller utropstecken alls i enhetshanteraren.
men tyvärr så hjälpte inte detta.. dmi pool verifying verkar vara borta, har inte hänt på 5-6 uppstarter nu. men windows står och tuggar, som alltid..
funderar på om det kan vara hdd:n eller om det är USB:n som spökar.. har försökt att få igång USB 2.0 ett tag, men det vill sig inte. har stöd för det på moderkortet och jag har SP2 för XP installerat..
(har testat USB 2.0 drivisar från mobo-skivan oxå, men då säger den bara att SP2 är nyare bla bla bla).
1 Guest(s)

Log In