April 14, 2004
OfflineHjälper en kompis med en toshiba satellite c670d-11L och windows 7 startar inte helt plöttsligt kommer bara till där jag har 2 alternativ o välja på återställning och starta windows normalt. Jag har testat båda alternativen men ingen av dessa funkar den tänker vidare men inget händer. Har tyvärr ingen recovery skiva eller nåt heller. Ligger saker på hårddisken som skall vara kvar. Är det bara formatering som gäller och ominstallation av Windows 7 eller? Kan kanske köra nåt recoveryprogram sen efter jag installerat om win för det bör väl gå få fram hela eller delat o hoppas på tur. Eller några andra tips tack!
April 14, 2004
OfflineInga problem med Windows 7 det har jag liggandes, jag skulle testa bota med en win skivan och den bootar och loading windows files står det sen startar windows sen kommer muspilen fram och sen händer inget mera alls bara svart o jag ser pilen. Dvd spelaren slutar arbeta oxå så kommer inge längre än så fast jag har win 7 på bootbar skiva hmm mysko hur fanken skall jag lyckas ominstallera windows då om jag inte kommer in till formateringen
April 14, 2004
OfflineCtrl;1283546 wrote: Fel på hårddisken? Testa den med diagnosprogram ifrån HD tillverkaren.
Kan du hjälpa mig hitta det, jag hitar det inte på Toshibas hemsida, det var en helsikes massa program hit o dit på deras drivrutin till denna modell. Vore kanon... Jag e inte så där jättehajj på detta. Det sitter en 500gb Sata Hitachi HTS547550A9E384
Eller är det speciellt Win 7 just för laptops, den jag testar med har jag använt på stationär dator vet jag
January 9, 2004
OfflineDet finns ju en risk att disken inte är från Toshibas hemsida.
Ett annat tips.
Starta Windows 7 installations skiva. När du får upp installationsprogrammet så kan du trycka Skift+F10 och få upp en kommando prompt Därifrån kan du kopiera över viktiga filer till tex en extern hårddisk eller USB sticka. Eller köra Chkdsk.
Annars öppna datorn och kolla vad det är för fabrikat på disken. Om det är en toshiba disk så kan du tanka ner deras siag verktyg här:
Software Utilities
April 14, 2004
OfflineSokm jag sa ovanför innan här så ja jag skrev fel tidigare menade såklart Hitachi hemsida. Gick in i setupen o kollade sitter en Hitachi HTS547550A9E384 500gb i den. För det andra så kommer jag inte in i windows installationsprogram alls utan den loadar in windows files vid bootningen av win 7 skivan sen stannar den händer inget mera alls
July 30, 2010
OfflineHar du testat följande kommandon om du nu kan komma till reparation prompten genom skivan
How to Manually Repair Windows 7 Boot Loader Problems - How-To Geek
If you want to restore the master boot record, you can simply type in the following command:
bootrec /fixmbr
You can also write a new boot sector onto the system partition with this command (which is often more useful):
bootrec /fixboot
July 30, 2010
OfflineDu har inte Hirens BootCD som har en massa verktyg som kanske kan fixa felet? http://www.hirensbootcd.org/download/ och den skivan använder nån Linux boot, annars kan du ju testa att ladda ner nån Linux LiveCD typ Linux Mint och se om du kan hitta hårddisken där
Du kan också läsa här ifall nåt hjälper
200 Ways To Revive A Hard Drive
http://www.hirensbootcd.org/20.....ard-drive/
April 14, 2004
OfflineViking1962;1283562 wrote: Du har inte Hirens BootCD som har en massa verktyg som kanske kan fixa felet? Download Hiren och den skivan använder nån Linux boot, annars kan du ju testa att ladda ner nån Linux LiveCD typ Linux Mint och se om du kan hitta hårddisken där
Du kan också läsa här ifall nåt hjälper
200 Ways To Revive A Hard Drive
200 Ways To Revive A Hard Drive | HBCD Fan & Discussion Platform
Nu har jag laddat o bränt en boot skiva men det var ju inte en liten meny lista jag fick upp, va skall jag välja för att kolla upp hårddisken om fel o så hur skall jag ta mig ut så jag kan få igång ominstall av win 7 sen?
July 30, 2010
OfflineFinns en sektion där det står MBR Tools (Master Boot Recort), där ska man kunna nollställa bootsektorn m.m. Det finns ju Harddisk Tools också som du kan kolla om hårddisken funkar som den ska
EDIT:
Långt ner i listan så finns det ju ett alternativ som heter Boot Windows Vista/7 from harddrive. Jag vet inte vad den gör, men du kan ju testa att starta den
April 14, 2004
OfflineJag testade det nu o då laddar den nån windows xp o ser flaggan o jag kommer in till en XP bakgrund tror jag det kan vara sen kommer en ruta upp WINDOWS - DRIVE NOT READY .... The drive is not ready for use: its door may be open.Please check drive. Deviceharddisk0DRO and make sure that a disk is inserted and that the drive door is closed.
Va väljer jag där? Cansel tryagain eller continue
Jag körde vidare med fortsätt så då kom jag in i ja som det ser ut i winxp som sagt med ikoner på skrivbordet o allt. Jag går in i diskhanterarn så ser jag 500 gb disken där
July 30, 2010
OfflineKonstigt, den lägger ju Mini Windows på en RAMdisk, men du kanske inte har så mycket minne i datorn? Kan det vara disken som inte sitter i som den ska tro? Har du kollat att SATA kabeln sitter som den ska i din dator till hårddisken om det är det programmet reagerar på? annars kanske disken är paj
July 30, 2010
OfflineGår den att öppna då så att du ser filerna?
Du kan testa ett annat sätt så kanske det fixar bootningen
Starta Hirens BootCD Välj -> DOS Programs i Menyn, sedan -> 9. Next... och sedan 1. MBR (Master Boot Record) Tools... och välj sist 4. BootFix Utility (bootfix) och tryck Y
Har du viktiga saker på den så kan du göra backup på en USB pinne i Mini Windows XP först ifall det skulle skita sig. Mitt Windows 7 startade i alla fall efteråt. Jag vill inte vara ansvarig för att det går fel, så du gör det på egen risk
April 14, 2004
OfflineB: Ramdrive går att öppna o se filer där
C: lokal disk
X: MiniXP Går att öppna o se filer ja
Men jag ser INTE 500gb hårddisken alls när jag kikar närmare på diskhanterarn. Den finns ingen stans bara massa andra diskar som blitt i o med det här Hirens BootCD ligger där

Log In