Age of Mythology|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Age of Mythology
pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2005 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Har lira en hel del age of empires 2: the conquerors de senaste veckorna och fått lite mersmak (bland annat efter förtitten på aoe3 på pc.ign.com :).
De har ju släppt en age of mythology; är det samma upplägg som i aoe2 eller är det skillnader förutom att aom är snyggare?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
814394
January 4, 2005 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ungefär så ja bara det att man har lite specialgubbar/gudar beroende på ras 8)

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
814426
January 5, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

AoM innehåller färre saker att göra, är mer action och rätt på, mer går ut på att bara ösa fram enheter och krossa motståndaren. Grafiken är snygg men begränsande. Äter minne som tusan om man är ett par stycken som kör på stora kartor och slänger in några datormotståndare.

Ingen jag känner som börjat sin bana med AoE gillar AoM. Alla säger att det är för lite att göra och för "trångt" spel. Men jag gillar det 🙂

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
814486
January 5, 2005 - 1:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att Age of Mythology är ett riktigt bra spel.
Det är lite annorlunda än dom tidigare Age of Empires spelen men det känns ändå som om man känner igen sig.
Varje ras i Age of Mythology har olika gudas krafter som man kan ta hjälp av. Tidiga krafter brukar vara enkla, de kan till exempel hjälpa dig att utforska kartan eller förbättra din ekonomi i starten, senare krafter kan man använda till att kalla på drakar eller meteor regn och sådant, vilket är riktigt kul.
Det är förmodligen lite mer krigande i Age of Mythology än i Age of Empires spelen men ekonomi spelar fortfarande en viktig roll.

Ett av mina favorit spel att spela med personer som man känner är Galactic Battlegrounds, det är ett strategi spel som använder Age of Kings grafikmotorn. Jo, till och med när det finns nyare RTS spel som Age of Mythology, Rise of Nations och Battle for Middle Earth så tycker jag helt klart att Age of Kings och Galactic Battlegrounds fortfarande helt klart håller måttet, det är ju inte grafiken som gör ett spel bra (även om många verkar tycka annorlunda numera) 🙄

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
814511
January 5, 2005 - 3:10 am
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Jag tycker att Age of Mythology är ett riktigt bra spel.

Jag med. Långt bättre än AoE enligt mig.
Dock lite väl lätt kampanjläge.

Njord
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
814557
January 5, 2005 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

AOM är som sagt var ett spel man känner igen sig i, om man lirat tidigare Age-spel. Med lite mer fokus på krig än eko än tidigare ES-spel. Tyvärr saknas dom stora bataljerna man kunde ha i t.e.x. AOK/AOC. Mikro har åxå mindre betydelse, är även svårare att få riktig bra kontroll på sina units. Är i detta spel "bara" 4 civs, dock har varje civ sen 3st. s.k. under-gudar med sina olika styrkor/svagheter. Många har åxå haft svårt (inkl.mig) för dom s.k. Settlements där man inte kan bygga sina TC var man vill. Även att spelet är så begränsande vad gäller population. Spelet är ju åxå krävande vad gäller datorn.

För er som dock gillar Age-serien. Kolla ES sida om det kommande AOEIII. Jag tycker det ser mycket lovande ut. http://www.ensemblestudios.com/

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
814566
January 5, 2005 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Som Multiplayer spel är AoM ett kanonspel.
Inte mycket att klaga över förutom att den äter minne som någon nämde.

Njord
Medlem
814583
January 5, 2005 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Som Multiplayer spel är AoM ett kanonspel.
Inte mycket att klaga över förutom att den äter minne som någon nämde.

Nja, har man lirat AOK på zonen där man tex kunde hosta sina egna rated game, var MP/ESO ingen hit. Rated-Quickgame dock, har ju både sina för & nackdelar.

Usch, vad negativ jag låter. Som klanledare i Sveriges ändå AOM-klan kanske man skulle låta mer positiv. Men spelet har en tendens att göra en trött på det efter att man spelat en del. man tar en lång paus, sen börjar man på nytt. 😕

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
814595
January 5, 2005 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Njord wrote: Men spelet har en tendens att göra en trött på det efter att man spelat en del. man tar en lång paus, sen börjar man på nytt. 😕

Yes, så är det faktiskt!

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
814633
January 5, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Njord wrote: Men spelet har en tendens att göra en trött på det efter att man spelat en del. man tar en lång paus, sen börjar man på nytt. 😕

Är det inte så med alla spel? laugh wink

Njord
Medlem
814691
January 5, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Nja, kanske. Dock var inte fallet så med AOK/AOC då man aldrig fick nog. Hade man inte haft jobb å familj kunde man lirat 24/7. 🙄 Fortfarande inte helt mätt på det efter 5 1/2 år sen, det släpptes. 8)

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
814952
January 5, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Balor wrote: Jo, till och med när det finns nyare RTS spel som Age of Mythology, Rise of Nations och Battle for Middle Earth så tycker jag helt klart att Age of Kings och Galactic Battlegrounds fortfarande helt klart håller måttet, det är ju inte grafiken som gör ett spel bra (även om många verkar tycka annorlunda numera) 🙄

Ok, ska kolla in Galactic Battlegrounds... fan, är det bara jag som tycker att grafiken i aoe2 faktiskt är riktigt effektiv? Gillar inte riktigt strategispel i full 3d, en parallell kan dras till när rollercoaster tycoon 3 kom häromsistens. jag älskade ettan o tvåan men trean tycker jag suger för 3d'n gör alltmycket mer komplicerat och oöverskådligt...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 258
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL