Angående alla som spelar modden Counter-Strike|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Angående alla som spelar modden Counter-Strike
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 28, 2003 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

I kanalen #nordichardware på quakenet, som är Nordic Hardwares officiella kanal, så får man ofta se frågor som "hej jag har en p3 1ghz och geforce 3, tror ni mitt cs kommer lagga mindre då om jag köper nytt grafikkort?". 🙄 Då skrattar man naturligtvis ihjäl sig, iaf om man kan någorlunda mycket. Jag förstår inte var dessa frågor kommer ifrån. Sen så heter det "hackar", inte "laggar", laggar gör det när man har hög ping eller får s.k. packetlosses :bok: . Jag har testat att installera Half-Life med senaste patchen (1.1.1.0, tror jag det är) och modifikationen Counter-Strike 1.5, på en p2 400, 96 mb ram, tnt2 ultra och windows xp. Jag joinade en server med 14 pers på, och det flöt på fint i 1024x768. Fick inga som helst fps-dropdowns eller så. Så jag bara tänkte förklara detta för alla dom "fjortisar" (behöver inte betyda att man är 14 år (i min mening)). Jo förresten, man blir lite less oxå, för Counter-Strike är ett ganska roligt spel, tills man ser "n00b", "stfu u sück" o.s.v. Rätt jobbigt detta "CS-språket". Finns det nån som delar mina åsikter?

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 502
261285
January 28, 2003 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

sluta uppför dej som en fjortis när du spelar cs, du är rätt jobbig ibland,
skoja bara ;>

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
261296
January 28, 2003 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp därför lirar jag inte CS och spelar BF1942 istället

föresten så är CS.NU NH's bakgård, värre se & hör får man leta efter 😉

.MRZ.
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 177
261298
January 28, 2003 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

alla har varit nybörjare. Om du tycker många har frågor kring grafikkort så är det för att vi har så jävla massa datoranvändare i sverige. Så det är bara en liten del som frågar av helheten.
:cy: Men visst, man tycker de borde läsa på :bok:

Cs är var kul, nu är det ägzor, inget ont om CS!!! 😀

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
261299
January 28, 2003 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med dig till 100%. Jag spelar iofs aldrig över internet, så jag slipper ju en hel del, men det är ju samma sak på LAN partyn. Ibland tycker man att det borde finnas ålders/mogenhets/kunskaps -gräns på CS servrar osv 😀

fackamato
Member
Medlem
261305
January 28, 2003 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Jag håller med dig till 100%. Jag spelar iofs aldrig över internet, så jag slipper ju en hel del, men det är ju samma sak på LAN partyn. Ibland tycker man att det borde finnas ålders/mogenhets/kunskaps -gräns på CS servrar osv 😀

Jo, det vore faktiskt ingen dum ide 😉

dbn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 502
261306
January 28, 2003 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe får väl göra en cs fps guide åt er ;>

.MRZ.
Medlem
261308
January 28, 2003 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

åldersgräns. AMAGAD!!!

Hur tusan kollar ett spel om man är mogen. Måste man köpa senaste utrussningen "age vertifikation" tools från Microsoft för att kunna lira eller?

fackamato
Member
Medlem
261309
January 28, 2003 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

dbn wrote: hehe får väl göra en cs fps guide åt er ;>

hehe, Half-Life-fps-guide menar du väl? 8)

fackamato
Member
Medlem
261310
January 28, 2003 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

.MRZ. wrote: åldersgräns. AMAGAD!!!

Hur tusan kollar ett spel om man är mogen. Måste man köpa senaste utrussningen "age vertifikation" tools från Microsoft för att kunna lira eller?

Vi skämtade?

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
261311
January 28, 2003 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt TNT2 ger ju 100 fps i 800*600 och 50-70 i 1024*768 ...*stolt*.

.MRZ.
Medlem
261312
January 28, 2003 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

nähe laugh

Masak
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
261338
January 28, 2003 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Jag har testat att installera Half-Life med senaste patchen (1.1.1.0, tror jag det är) och modifikationen Counter-Strike 1.5, på en p2 400, 96 mb ram, tnt2 ultra och windows xp. Jag joinade en server med 14 pers på, och det flöt på fint i 1024x768. Fick inga som helst fps-dropdowns eller så.

Hehe menar du att din fps låg stabilt på 30 hela tiden utan att droppa, 100 fps är max och det är givetvis det man strävar efter i ett fps spel och det har du knappast med det systemet? Sen ångånde hur folk anser att ett spel flyter är detta extremt olika från person till person, vissa anser att 30 fps "flyter jätte bra" medans andra anser att allt under 60fps är helt ospelbart. Sen beror detta givetvis också på hur seriöst du spelar counterstrike, om du endast spelar några rundor "public" i veckan för att "rocka" lite är väl inte en max fps sådär jätte viktigt, men om du spelar cirka två klan matcher om dagen på en hög nivå kan en fps dropp vara skillnaden på vinst och förlust.

Det viktigaste med fps:en är att den ska klara extrema lägen där fem motståndare kommer imot dig samtidigt kombinerat med ett antal flash och smoke granater utan att "hoppa" (är faktist så många sekvenser i matcher ser ut) och för att klara detta krävs faktist en väldigt stabil burk även i counterstrike.

Sen angånde counterstrike "scenens" attityd håller jag med dig fullständigt, man får trots allt tänka på att det är världens populäraste spel vi pratar om där alla olika ålders grupper finns representerade, detta får man helt enkelt försöka leva med och ignorera eller så får man helt enkelt göra som många av er gjort byta spel.

fackamato
Member
Medlem
261340
January 28, 2003 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Masak wrote: [quote=Fackamato]Jag har testat att installera Half-Life med senaste patchen (1.1.1.0, tror jag det är) och modifikationen Counter-Strike 1.5, på en p2 400, 96 mb ram, tnt2 ultra och windows xp. Jag joinade en server med 14 pers på, och det flöt på fint i 1024x768. Fick inga som helst fps-dropdowns eller så.

Det viktigaste med fps:en är att den ska klara extrema lägen där fem motståndare kommer imot dig samtidigt kombinerat med ett antal flash och smoke granater utan att "hoppa" (är faktist så många sekvenser i matcher ser ut) och för att klara deta krävs faktist en väldigt stabil burk även i counterstrike.

Det beror på Half-Life's pissiga 3dmotor.

Masak
Siktar mot toppen
Medlem
261348
January 28, 2003 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Det beror på Half-Life's pissiga 3dmotor.

Jo precis, därför det endå krävs ganska "tung" hårvara för att trots allt spela counterstrike med optimal fps nämligen 100 i alla lägen, därför frågar folk efter nya grafikort och liknande för att kunna "hänga med" förstår inte vad som är konstigt med detta?

killer joe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
261352
January 28, 2003 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med, laggar är ett namn som används när man spelar onlinespel (oftast för att ha nått att skylla på när det går dåligt). Oavsett om det beror på pingen eller om maskinvaran är för klen. Aztec mapen är ett utmärkt exempel på "lagg", min fps sjunker från stabila 99 till omkring 70 när man springer nere vid vattnet och det är ca 10 pers där nere, och ändå har jag hyfsat bra maskinvara (provade på min favoritserver med 32 spelare). Förmodligen är Quakemotorn för dåligt optimerad för G4-kort.

Masak
Siktar mot toppen
Medlem
261369
January 28, 2003 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: I kanalen #nordichardware på quakenet, som är Nordic Hardwares officiella kanal, så får man ofta se frågor som "hej jag har en p3 1ghz och geforce 3, tror ni mitt cs kommer lagga mindre då om jag köper nytt grafikkort?". 🙄 Då skrattar man naturligtvis ihjäl sig, iaf om man kan någorlunda mycket

Jag läste igenom ditt inlägg igen och insåg att jag varit lite ouppmärksam givetvis är det en dumm fråga att ställa om ett bättre grafikkort än gf3 till en 1ghz:are på något sätt skulle ge bättre fps i counterstrike när processorn endå är en såpass stor "flaskhals", givetvis inte snarare sämre då gf3 serien fungerar mycket bra mot halflifes nätkod. Det jag satte mig lite imot i ditt inlägg var snarare just mitt faktum att det på dig verkade som "det inte behövs mer än en skit burk för att spela counterstike" iaf tolkade jag det så, tyvärr kan ju inte alla vara experter på hårdvara och då får man helt enkelt vara snäll och hjälpa dom och förklara hur det ligger till.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 153
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL