April 13, 2004
För en tid sedan släpptes det diverse olika tester med benchmarks från Doom 3 och nVidia vann dessa knappt, nu har ATi svarat på detta.
Ni kanske kommer ihåg Doom3-testet vi gav er för ett tag sedan som [H]ardOCP hade gjort? Där var det diverse tester på en värstingmaskin med olika grafikkort och nVidia vann det mesta, dock inte allt och fick stryck på vissa kort helt och hållet. Dock var nVidias flaggskepp ohotat och Team Radeon fick detta svar från ATi när frågan togs upp:
Hear what ATI have to say about the latest Doom 3 benchmarks.
One of our staff contacted ATI to inquiry about the highly debated Doom 3 benchmarks that were recently released, here is what was asked:
"I'm just emailing you because I have alot of confused gamers from both Team Radeon and x-3Dfx about what's really happening in Doom3. What they've been presented paints a relatively poor picture on the x800 Pro and x800 XT PE prompting many fellow gamers (about 400 on Team Radeon and 300 or so on x-3Dfx) to question wether or not they should cancel there pre-orders."
ATI response:
"Hi Richard - this is a non issue - Doom 3 isn't even available yet, and we all know that some of our competitors use partial precision where possible. We expect to have updated drivers available in the coming weeks."
UPDATE: "...And btw, let's not lose sight of the fact that ATI performance isn't relatively poor at all. I think Kyle himself said that even the X800pro delivered 'great' performance, and Carmack said in the HardOCP article that there's more to consider than just frame rate. The frame rate difference even today is so minor, it's impossible to tell without diagnostic tools - ie: the end user experience isn't affected. And with ATI you get full-precision enabled all the time - we don't do PP (on R3XX and R4XX) like some of our competitors. It's also important to note that most of today's games play faster on ATI hardware, and you can expect that to extend to other 'big title' games expected this summer. Chris"
Chris Hook
Nu var det väl iofs inga konstigheter med det testet och resultatet eftersom alla vet att Carmack sitter i nVidias styrelse och deras flagskepp mer eller mindre är byggt kring id Softwares senaste titel. ATi valde att satsa på HL2 och förmodligen kommer vi se liknande kommentarer där fast från nVidias håll då när det spelet släpps. Nu hoppas vi att konkurrensen mellan ATi och nVidia fortsätter så att vi kan få bättre och billigare kort.
December 7, 2001
caged wrote: Men kördes inte testerna i D3 i Open GL? Visst, nVidia är bättre i Open GL men så gott som alla gör ju D3D, jag vill se samma tester igen fast i Direct 3D, sen bestämmer jag mig vilket kort som är bäst...
nVidia är ju kända för att vikla sina testresultat så....
men doom3 ska väl inte komma med dx stöd så att köra sånna tester är svårt 😀
July 8, 2003
peppe20 wrote: [quote=caged]Men kördes inte testerna i D3 i Open GL? Visst, nVidia är bättre i Open GL men så gott som alla gör ju D3D, jag vill se samma tester igen fast i Direct 3D, sen bestämmer jag mig vilket kort som är bäst...
Vilket spel stöder inte D3D idag? =)
January 13, 2004
caged wrote: [quote=peppe20][quote=caged]Men kördes inte testerna i D3 i Open GL? Visst, nVidia är bättre i Open GL men så gott som alla gör ju D3D, jag vill se samma tester igen fast i Direct 3D, sen bestämmer jag mig vilket kort som är bäst...
Vilket spel stöder inte D3D idag? =)
Doom3 ar det anda (sa vitt jag vet). Inte for att verka partisk 🙄 men jag far iaf en kansla av att den enda anledningen till avsaknaden av D3D ar att ge nVidia nagon form av saljargument 😀 Fast a andra sidan ar det val inte sa troligt att HL2 kommer ha openGLstod heller :bgrin:
Sitter pa engelskt tgb for tillfallet sa ha overseende med avsaknaden av vissa prickar.
1 Guest(s)