August 10, 2002
Har hört mycket gott om Microsoft IntelliMouse Explorer v. 3.0 men även om Logitech MXmössen. Men jag einte helt nöjd men logitechmössen faktiskt. Har haft två optiska och efter ca ett halår-år så har dom börjar bli kassa, att om man drar snabba rörelser så fuckat dom ur. Behöver värkligen en ny mus.
Isf är det mx300 som jag funderar på.
Vilken tycker ni jag ska ta?
January 28, 2003
om du behöver dra jättesnabbt så har du för låg sense men motorn i MX300 är mycket kraftfullare än i microsoftmössen, dioden läser av mkt större yta, har dubbelt så hög upplösning osv... samma motor som i MX500/700... jag har itne fått min 700 att lagga än, den hinner med ALLT (tror max ligger på en meter i sekunden lr nåt)
August 10, 2002
Saken är den att den är ganska stor, jag har en ganska liten hand.
Just för tillfället liger det lika.
3.0 värkar bättre men eftersom att den är så välldig kanske jag inte orkar flytta den 🙂
Mx300 är alldeles lagom stor men som sagt känns 3.0 snäppet bättre.
aaah! jag blir galen!
August 10, 2002
Japp! Tack Nh för att ni (förhoppningsvis) fick mig att göra det rätta valet.
Läs här.
För att testa de tre mössen så genomgående som möjligt har vi försökt få med så många användningsområden som möjligt. Vi har testat flera olika spel som Quake 3, Age of Empires II: The Conquerors, Counter-strike m.fl. Men vi har även studerat mössens uppförande vid vardaglig användning som surfande och vanligt arbete. Men för att verkligen pressa den optiska tekniken till det yttersta har vi även ett sista extremtest, det går ut på att helt enkelt röra musen fram och tillbaka, upp och ner så snabbt som möjligt. Den första generationens optiska möss klarade defenitivt inte detta test utan att få oregelbundna rörelser frågan är hur det går för dagens möss.
Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0
Vi börjar testerna lite lugnt med vanlig användning och här finns inte mycket att anmärka på. Mushjulet är dock lite i styvaste laget vid scrollning i Internet Explorer men det kan vara en vanesak.
Musen är relativt stor men ligger bra i handen (kan tilläggas att mina händer är "medelstorlek"). Vid surfande kommer de två tummknapparna väl till pass och originalinställningen som är bläddra fram/bak är i min mening optimal vid just surfning. Men se upp med dessa knappar ibland, det kan hända att man råkar komma åt dessa när man t.ex sitter och skriver inlägg i ett forum och då är det inte så kul om man blir av med allt man skrivit bara för att man råkar gå tillbaka en sida.
Om vi går vidare till spel så börjar IntelliMouse Explorer 3.0 glänsa. Quake 3 och Counter-strike kräver snabba musrörelser och det gäller att musen kan hänga med i svängarna. Explorer 3.0 fungerar verkligen utmärkt i dessa spel och även precisionen är exemplarisk. Även här spelar tummknapparna en viktig roll speciellt för mig som inte brukar använda mushjulet som en "knapp". Zoom i Quake 3 och Secondary fire i Counter-strike fungerar utmärkt och då speciellt med den bakre tummknappen som är den större av de två. Då jag inte spelar så mycket FPS-spel längre har jag inte några optimerade inställningar men jag tror de flesta utan problem hittar användningsområden för de extra knapparna.
Då var det dags för mandomsprovet, konstanta rörelser åt alla håll så snabbt det går. Tidigare optiska möss hade som sagt var väldigt svårt att klara detta test då muspekaren ofta började vandra iväg åt helt oväntade håll. Den optiska kameran hann helt enkelt inte med i dessa snabba rörelser. Efter frenetiskt användande och smärre kramper i armen har vi konstaterat att Microsofts Optiska teknik verkligen står pall för de mest extrema uppgifterna. Hur snabbt vi än lyckades röra musen hängde muspekaren med perfekt! Högsta betyg helt enkelt!
Tack ni också killer 🙂
1 Guest(s)