April 29, 2004
Tjena Gamers !
Köpte Battlefield 2 för några månader sedan, och har lirat det lagg-fritt på min dator i sign, utan problem, enda tills jag köpte mitt Geforce 6800GT.
Hade ett 9800PRO innan, och det flöt på finfint i 40 - 60 fps. Kör 800 x 600 med medium/low grafikinställningar.
Så köpte jag mitt 6800GT, och höjde självklart grafik-inställningarna en del.
1024 x 800 med typ allt på medium och jag låg i 20 - 40 fps.
Så nu har jag dragit tillbaks inställningarna till samma som jag hade med 9800PRO't, och fps'en ligger trots det mellan 25 - 55. Ruggigt irriterande när man laggar fram, trots att pingen är på 10 - 20.
Har nyaste drivisarna, har testat att överklocka kortet, och prollen är överklockad. Same shitt..
Dock så har jag "endast" 768 MB minne för tillfället. Men vafan.. såhär ska det väll inte vara?
Kan jag göra nått mer för att få det att flyta bättre?
MVH. FloRic
September 3, 2001
ju mindre ram desto mer lagg.
Jag hade också en 9800 pro som du beskriver och uppgraderade till 7800GT. Och precis samma sak hände mig.
Lagget beror inte på att systemet är för långsamt, utan för att om man har ett modernt kort och höjer grafikinställningarna, vill spelet lägga in fler effekter, som i sin tur käkar upp ditt ram.
Om du tar en titt på hårddisk-lampan på datorn så kommer du se att den tuggar en hel del första minutrarna, och sedan lite mindre när man väl har kört in datorn en stund. Det är för att den swappar
(om du inte vet vad det innebär, så är det att alla andra program/windows måste lastas av från ram-minnet, till en swap-fil på hårddisken, för att spelet ska få plats på minnet i stället)
Du löser problemet enklast genom att fixa 2gb ram, eller sänka texturer och ljus/skugg effekter till low.
Du kan även ta en titt här:
http://www.tweakguides.com/BF2_1.html
där behandlar dom allt för att optimera spelet. Ta även en titt på vilka grafikinställningar du ska använda, för det verkar som att många inställningar inte har så stor skillnad mellan medium och hög och slukar ändå otroligt mkt mer minne.
Sry om jag är lite nedlåtande 😉 Man vet aldrig vilken bakgrundskunskap folk har. Men nu råder det iaf inga missförstånd hoppas jag 🙂
April 29, 2004
Kame_boy wrote:
Du löser problemet enklast genom att fixa 2gb ram, eller sänka texturer och ljus/skugg effekter till low.mellan medium och hög och slukar ändå otroligt mkt mer minne.
Kör alla dynamiska grejer och skugg tjosan på low/off.
Får testa att pressa i den där sista 256mb stickan igen då.. ruggit irrterande fps :/
2 Guest(s)