BF 1942: extremt långa laddningstider. Hjälp någon!|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BF 1942: extremt långa laddningstider. Hjälp någon!
Turbo123
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 604
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 3, 2002 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

Har precis inhandlat BF 1942. Det bästa spel jag sett på länge!

*Mitt problem är att det tar ca: en minut eller flera minuter att ladda en bana.
T.ex. om jag är ansluten till en server på Internet som byter bana ganska ofta. Gör den långa laddningstiden att när jag väl får börja spela har ledaren redan ett försprång med ca: 5 frag.

När jag väl är inne i spelet går det bra utan lagg.

*Dessutom om jag trycker escape för att gå till spelmenyn tar det säkert 30 sekunder, vilket suger!

Nån som vet nått???

Kan det vara hårddisken som är för slö? Räcker inte en IBM 7200v (dock bara 30 GB modellen)

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
228436
December 3, 2002 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Turbo123 wrote: Har precis inhandlat BF 1942. Det bästa spel jag sett på länge!

*Mitt problem är att det tar ca: en minut eller flera minuter att ladda en bana.
T.ex. om jag är ansluten till en server på Internet som byter bana ganska ofta. Gör den långa laddningstiden att när jag väl får börja spela har ledaren redan ett försprång med ca: 5 frag.

*Dessutom om jag trycker escape för att gå till spelmenyn tar det säkert 30 sekunder, vilket suger!

Nån som vet nått???

Kan det vara hårddisken som är för slö? Räcker inte en IBM 7200v (dock bara 30 GB modellen)

Det är hårdiskarna som är flaskhalsen i nästan alla nyare system. 75GXP är inte ett känt fartmonster, byt upp dej till en 120GXP eller 180GXP eller RAIDa två stycken 120/180GXP i en RAID-0 array. då kommer din dator att blir över 50% snabbare..

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Cliff Barnes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
228467
December 3, 2002 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Turbo123 skrev:
Har precis inhandlat BF 1942. Det bästa spel jag sett på länge!

Nån som vet nått???

Jag hade samma problem med Mafia långa och jobbiga laddningstider, köpte mer minne så det blev 512mb istället. Det gjorde susen, inga dryga laddningstider längre.

Turbo123
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 604
228484
December 3, 2002 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Japp har läst lite på andra forum...

Ex: 256 MB DDR ram gav ca: 2-3 min laddningstid för en bana i BF, en uppgradering till 512 MB ram resulterade i 25 -30 sekunders laddnigstid istället.

Sen såg jag också att man kunde käna några sekunder på snabbare hårddisk eftersom swapfilen på disken används för fullt om man har för lite ram.

Primär uppgradering är alltså ram-minnet framför disken för att få snabbare laddnigstid i spelet!

Känner dock ej för att köpa mer ram, så jag letade upp lite annat...

*Andra sätt att få snabbare laddnigstid i BF var:
Sänk ljudkvaliteten till 22 KHz
Testa att ta bort hårdvaruaceleration för ljudet
defragmentera
stäng av all onödig skit som är laddat i ramet
sänk texturkvaliteten

Nån som har nått att tillägga??

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
228562
December 3, 2002 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Sjhälv fick jag en jävla förbättring i 1.2 patchen, laddar på 20sek eller mindre.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
228720
December 3, 2002 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

RAM minne (256->512) gjorde susen för mig också...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
228722
December 3, 2002 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: [quote=Turbo123]Har precis inhandlat BF 1942. Det bästa spel jag sett på länge!

Nån som vet nått???

Det är hårdiskarna som är flaskhalsen i nästan alla nyare system. 75GXP är inte ett känt fartmonster, byt upp dej till en 120GXP eller 180GXP eller RAIDa två stycken 120/180GXP i en RAID-0 array. då kommer din dator att blir över 50% snabbare..

Nej, det blir den verkligen inte... Dock kommer den att starta windows snabbare, kopiera filer snabbare, och ladda in spel något snabbare.. Men prestandan "inne" i spelen kommer inte att förändras märkbart.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
229329
December 4, 2002 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=GeneSiS][quote=Turbo123]Har precis inhandlat BF 1942. Det bästa spel jag sett på länge!

Nån som vet nått???

Nej, det blir den verkligen inte... Dock kommer den att starta windows snabbare, kopiera filer snabbare, och ladda in spel något snabbare.. Men prestandan "inne" i spelen kommer inte att förändras märkbart.

har du väldigt lite ram så märks det i spel.

och 256 e ganska lite i spel nu mer, absolut ramet som är flaskhalsen, men ett raid 0 system kanske skulle dra ner dom 20-25 sekunderna till 10-15 sekunder vid banbyte.

detta är ju typiskt för XP och ME , massa jävla skit som inte behövs som ligger i bakgrunden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL