chipade ps2( two)|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
chipade ps2( two)
trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1470
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 14, 2005 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

det är så att jag ska chippa min ps2 den slimmade vertionen

och jag kollade runt.
så hittade en affär uppe i stockholm http://www.chipstore.se
men jag bor i gbg. men jag tänkte vet ni nåt om den butiken för jag ringde dom och jag pratade med person där och han kunde knappt svenska.. så tänkte fråga er om ni vet om den butiken är säker att skicka den dit o låta dom chippa den.

eller om jag köper på microstore

sen på ståg han på chipstore att

dms4 pro är inte så bra för ps2 den slimmade för att den chippen blir för varmt.. efter 1 timme. sen måste man vänta 1 timmer för att spela igen..

så han sa ta matrix infinty istället den funkar bättre.

så jag frågar er vad ska man göra ???

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
889935
May 14, 2005 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

jag skulle nog använda mig av http://www.chipper.se eller http://www.psxcare.com

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
889944
May 14, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.playtrack.com/index.....anguage=se - Placerade i Halmstad.
Dom har även diodfixen så din PStwo inte överhettar/bränner lasern.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

[TURK]Hakan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
889947
May 14, 2005 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Ocj jag skulle absolout inte ta ett matrix infinity, dels så är det inte lika modernt och hett längre och sen så är just infinity det chip som har mest problem med dom där crasherna som fräser lasern, nu finns det fixar som ska förhindra att den går sönder när det väl ha crashat men jag skulle i alla lägen ta ett crystal chip.
Hög kvalitet och bra funktioner. Den har inte fått ordning på dual layer än men jag är säker på att det kommer med nästa uppdatering.

Angående vilken butik du ska välja så diskvalificerar jag mig själv då jag är god vän med pojkarna bakom swemods.com men du borde kunna hålla dig inom gbg så du slipper skicka. Reparationer och dylikt kommer ta en hel del längre tid och kosta mer om du ska vara tvungen att hålla på med posten, plus att det är altid trevligare att kunna ses öga till öga 🙂

gilgo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
889964
May 14, 2005 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga problem med DMS4 i PSTWO. Att något chip skulle pajja lasern är också ren mumbojumbo. Lasern är kass från början i PSTWO. Kör absolut inte DVD+R skivor i dom, dom kan mycket väl smälta. Med smälta så menar jag att linsen fysiskt smälter. Det finns fixar som "ska" lösa detta men det är inget som är bevisat att det gör IRL.
Vad det gäller DL skivor så har Toxic teamet släppt en patch så man kan patcha skivorna och sen köra DL skivor med vilket chip man vill. Toxic bioset har det i sig så har man DMS så slipper man patcha iso:n innan man bränner den.
Personligen gillar jag Crystal, blir en snygg installation med kort kabeldragning och inte lika känsligt med kabeldragningen som med DMS som lätt ballar ur om man drar kablaget lite dumt.

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
890001
May 14, 2005 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Crystal hmm vad är det som är skillnad mellan den o dms4 pro?

angående laser... vad menar ni att det går inte läsa alla skivor då eller??

NEOFIX Xii Skyddsdioder går dom sätta in på ps2 two?

om man sätter inte den NEOFIX Xii Skyddsdioder går det med alla skivor då ?

Zarathos
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
890709
May 15, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

i PSTwo (den slimmade) kan jag bara rekommendera DMS4 PRO.. alla ställen jag känner till gör fixarna när dom chippar (allt annat vore självmord)..men som sagt.. DMS4 Pro.. inte matrix till PSTwo..

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
891028
May 15, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Zarathos
andvänder du den chipet??
om du gör det har du haft problem att köra spel som är bränd??
sen det med lasern att göra det skadar bara skivan o inte själva ps2 two?

sen angående det.. dom på butiken som jag snacka från början sa att dom blir varma lätt dms4 pro chippet på ps2 two är det sant ni som har den chippet på ps2 two

MVH Trunks

[TURK]Hakan
Medlem
891059
May 15, 2005 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Presis som någon påstog så är det inte chippen som pajar lasern utan det är ett kontrollerchip som hänger sig och skickar för hög ström till fokus spolen på lasern som av det blir överhättad och smälter, värmen kan bli så hög att linsen smälter och blir lite grumlig.
Det kallas mechaon krachen, eller liknande stavning.
Vissa chip, tex matrix infinity sägs ha en negativ inverkan, enligt vissa pga sin något sämre biospatchning.
det ska helt enkelt provocera fram fler krascher.
Dms4 vill jag inte rekomendera del pga kvalitetsrelaterade problem samt en hel del överhättning. Skulle man bortse från dom problemen så skulle Dms4 pro ändå vara lite overkill, man kan inte riktigt utnyttja dom HD funktioner pro chippet har på en slim maskin och jag tror inte dom kommer ha plats för både hd- och mediaspelar- program på det lilla minnet som finns inbyggt och ska du ha program på minneskortet kan du lika gärna ha nästan villket annat chip du vill.

En av fixarna som faktiskt bevisligen fungerar är summ0ne-fixen, inga diodfixar fungerar, det finns maskiner med summ0nefixen installerad som ändå har åkt på smälta lasrar och det beror på att den som installerat den råkat lyfta på dom ytmonterade resistorerna man ska sätta summ0ne fixen på.
Så leta rätt på nåt ställe i gbg och se till att dom faktiskt sätter rätt fix och ta inte ett dms4 chip om du vill ha så lite problem som möjligt.

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
891086
May 15, 2005 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

överhättning kan man inte förhindra den ??
kollat in butikerna som finns i gbg som jag kan hitta

det är ju microstore och chipnplay

men ingen av dom har den där sumone fixen bara Diode fix

så är lite förvirad nu vad man ska köpa...
vill inte köpa en chip o sen går det galen..

vad är det som är skillnaden mella DMS 4 lite och pro?

[TURK]Hakan
Medlem
891594
May 16, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte om det går att förhindra, det verkar vara ganska individuellt, en del maskiner funkar finfint och en del så funkar dms i en kvart sen får man byta chip, oftast sätter dom in crystal så funkar maskinerna bra sen, kanske är så att en del maskiner blir varmare än andra men jag har bara hört gott om crystal.
Dom säljer inte summ0ne fixen för att den består bara av två stycken resistorer man ska sätta på rätt plats men vet dom inte om det så skulle jag verkligen rekomendera att du väljer en annan butik, har man så dålig koll på branchen man arbetar inom är frågan om dom är lämpliga installatörer.

Skillnaden på lite och pro är det där inbyggda minnet som du kan lägga in toxic os på dvs "programmet" som styr chip och hd. Nu kan du ändå inte koppla in en hd så då är pro inte så aktuellt för dig och då kostar crystal ungefär lika mycket som ett lite men är inte värmekänsligt på samma sätt.

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
891806
May 16, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

så med crystal så smällts inte laser eller blir varm

och den med dms4 pro den blir varm... stämmer det?

Deeds
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
891927
May 17, 2005 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Måste försvara Matrix lite nu. Visst det har varit lite hit och dit med deras chip och PsTwo men det harde fixat och nu funkar allt klockrent. Har man bara en schysst laserfix så finns det inte ett fel på Matrix. Vill hävda att det fortfarande är ett av de stabilaste chippen på marknaden.
De chip som jag rekomenderar till PsTwo är Matrix, Crystal samt Ghost2

Måste dock tillägga att jag inte gillar att crystal har valt att lägga in greenfixen i bootmanagern och inte i själva biosen.

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
892127
May 17, 2005 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

aha ok

men hur ligger det till det med dms4 pro och laser som kan smältas

är det samma sak med Crystal?

eller funkar Crystal bättre en dms4 pro

[TURK]Hakan
Medlem
892524
May 17, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är lika stor eller liten risk att lasern ska smälta med dms4 och crystal, det kan vara möjligt att matrix har blivit bättre med en nyare firmware eller liknande men även när det var dåligt så hände det inte särskilt ofta, det var bara att det hände lite oftare med matrix än med dom andra chippen.
Det blir varmt innuti en ps2, en del ps2or blir varamare än andra, presis som med datorer är det ganska individuellt, en del är helt enkelt svalare och det är dms chippet som inte fungerar som det ska i den miljön, i en del maskiner funkar det bra, i andra lite sämre.
Crystal verkar vara lite mindre känsligt för temperaturen inne i ps2an helt enkelt.
sen om det här stämmer till hundra procent eller om det är fler faktorer som spelar in kan jag inte säga då jag bara har läst eller hört om dom problemen.
Jag har själv ett dms4pro i min v12 som jag har kört sen i julas utan problem men faktum kvarstår att fler maskiner med dms4 kommer i retur än maskiner med andra chip, då främst crystal som det knapt kommer några tillbaka av.

Deeds
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
892548
May 17, 2005 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har faktiskt fått tillbaka ett crystal-spel...men det berodde på en dålig batch av chip som inte var kompatibel med v12. Vi bytte ut chipet mot ett nytt och satte det "gamla" chippet i en äldre version och ,VIPS, så funkade det klockrent igen 😀

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
892625
May 17, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

så egentligen så skiller det sig inte mycket mella crystal o dms4 pro

men det ska gå o köra brännda spel hur bra som helst på crystal?

vad skulle ni ha valt?? crystal eller dms 4pro

trunks
Kommer du hit ofta?
Medlem
893691
May 19, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

har bestämt mig för crystal .. dom på microstore har sagt att den är stabillast

Voodoo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
894164
May 20, 2005 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Kan slänga in ett inlägg här lite på efterslänten.

Jag chippade min på PSXCare i Stockholm med DMS4 Pro, fungerar kannon och jag tror inte du skulle få några problem i din heller.
Allt har fungerat hittils som jag vill.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 171
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL