March 1, 2003
först vill jag gratulera dig till ett bra val av spel... 😉
tips...
1. kriga inte om du inte är överlägsen
2. lär dig skillnaderna mellan dom olika "regeringsformerna"
3. skapa många städer tidigt i spelet
4. byt alltid teknologi mot teknologi om möjligt
5. skaffa dig en stark allierad som hjälper dig i krig
6. lär dig skillnaden mellan olika terännger
March 1, 2003
imo. så är olika katapulter och kanoner bara i vägen då dessa behöver beskyddas konstant...
se till att du ligger långt framme på forskningssidan hela tiden och utveckla pansarvagnar så tidigt som bara möjligt...
jag brukar välja en karta som passar min spelstil... en karta med några stora kontinenter som jag kan erövra en efter en...
annars så är japanernas samurajer en klar favorit efter ryssarnas kossacker... indiska "war elephants" funkar också...
ska du köpa expansion pack till spelet så köp "Conquests", den är bättre än "Play the World" packet...
September 15, 2003
September 15, 2003
January 19, 2003
nivaman wrote: först vill jag gratulera dig till ett bra val av spel... 😉
tips...
1. kriga inte om du inte är överlägsen
2. lär dig skillnaderna mellan dom olika "regeringsformerna"
3. skapa många städer tidigt i spelet
4. byt alltid teknologi mot teknologi om möjligt
5. skaffa dig en stark allierad som hjälper dig i krig
6. lär dig skillnaden mellan olika terännger
7. Bygg vägar runt om städerna, så att du utnyttjar resurserna bättre
8. Bygg gruvor för att utvinna guld, mineraler, olja etc
9. Bygg vägar mellan städerna (snabbt flytta trupper mellan städer)
10. Omvandla alla vägar till järnvägar när tiden är inne
Att utnyttja resurserna är a och o i Civilzation. Fixa många "byggare" för detta, det går snabbt att få fram sådana. Byggarna ska jobba konstant med vägar, gruvor etc. Ovanstående punkt 3 är mycket viktig också!
Lycka till!
January 19, 2003
DeDeath wrote: Tjena nu vill jag veta alla era små tips och trix till Civilization III 😀 Har just börjat spela det och jag e inte så bra Första Civ jag spelat..
Nu till era tips och trix 😀
Mvh Michael Holm
OBS! Vill utfärda en varning för ett vanligt nybörjarfel: Bygg inte städerna för tätt! Varje stad tar ett visst antal rutor runt om staden i anspråk för att samla resurser, och dessa rutor blir fler allt eftersom staden växer. Har man städerna för tätt, så kommer resursutnyttjandet bli begränsat och städernas tillväxt stagnerar!
Bygg många städer, men sprid ut dem över riket! Placera städerna både strategiskt vad det gäller resursinsamling och för framtida krig. Bygg därför många hamnstäder, då det ger resurser från havet och därför att dessa städer även kan bygga krigsfartyg och fartyg för att ge sig ut på upptäcksresande.
En annan viktig sak är väl förresten att bygga "Wonders of World". Lär dig vad de olika är bra till, och bygg det som passar din Civilization bäst. Bygg helst rubbet, det ger alltid fördelar eller iaf många poäng när man klarat spelet! 😛
Fasen vad sugen jag blir på att spela Civilization nu, dax att plocka fram det kanske..!
July 1, 2002
Lägg städerna helst 5 rutor ifrån varandra, försök o ha huvudstaden i centrum. Bygg forbiddencity så långt bortfrån din huvudstad för att få ner korruptionen. Om du har bråttom för att bygga ett underverk s ta 3 el. 4 gubbar för att hugga ner djungel el. skog. Pyramiderna bör du skaffa dig ett av dom bästa underverken.
Lycka till med spelet. Dessutom hittar du massor av bra tips på fansiter till spelet, som tex. vilka underverk som man skall bygga samt strunta i.
September 5, 2001
Tjo, MYCKET bra spel! Har aldrig sett att det nämts i forumet. Här kommer lite tipps, är lite trött så ursäkta om jag glömt något...fyll gärna på, om du vill vinna snabbt:
Depotism -> Republik så fort som möjligt. 2st försvars gubbar i varje stad. 1 offensiv gubbe per stad MAX 2. Bygg vägar till resurser och dra upp på luxery, inte så att science blir alltförlidande. Sen byter du till Demokrati så fort som möjligt, maxa science tills du gått om i vapenforskning. Byt till Feudalism, bygg upp en go arme och panga på.
Man brukar vinna sisådär...1800AD eller liknande om du är lite grym.
1 Guest(s)