October 22, 2001
Man kan inte har mera FPS än 100 i 1,6 heller, visst FPS mätaren visar mera men den är snarare en teoretisk FPS. Man kan säga att den visar vad man skulle kunna ha för FPS.
MULLVADEN se är en sak men hur hjärnan reagerar på olika flyt i spel är en annan. Hjärnan reagerar på mera än vad ögat kan se. Kan inte fatta dem som ännu tror det där du säger, kan bara säga en sak testa själv.
March 11, 2003
Stal wrote: Man kan inte har mera FPS än 100 i 1,6 heller, visst FPS mätaren visar mera men den är snarare en teoretisk FPS. Man kan säga att den visar vad man skulle kunna ha för FPS.
MULLVADEN se är en sak men hur hjärnan reagerar på olika flyt i spel är en annan. Hjärnan reagerar på mera än vad ögat kan se. Kan inte fatta dem som ännu tror det där du säger, kan bara säga en sak testa själv.
Allvarligt talat, så kan inte hjärnan uppfatta ett dugg av sig själv. Det är ögat som förmedlar bilden till hjärnan, inget annat. Att det däremot kan vara skönt att ha FPS som aldrig droppar under 60 är en annan sak. Men Mullvaden har egentligen rätt. Folks jakt på FPS är oftast helt onödig.
October 14, 2002
rätta mig om jag har fel, men är det inte så att visst vi kan se ca 60fps, men dom 60fps som visas på skärmen behöver ju inte vara i samma rytm eller takt som vårt öga uppdaterar per sekund, och därför är det bara bra med ännu mera fps då det minskar glipan i rytmskillnaden? eller är jag helt fel ute nu? 😀 så har jag förstått det iaf.
Hum ett exempel, ditt öga uppdaterar 1/60fps, och vid 1,5/60fps så kommer spelets första 1/60. det liksom går inte exakt samtidigt, förstår ni? Svårt att förklara vad jag menar 🙂
March 11, 2003
Nischi wrote: rätta mig om jag har fel, men är det inte så att visst vi kan se ca 60fps, men dom 60fps som visas på skärmen behöver ju inte vara i samma rytm eller takt som vårt öga uppdaterar per sekund, och därför är det bara bra med ännu mera fps då det minskar glipan i rytmskillnaden? eller är jag helt fel ute nu? 😀 så har jag förstått det iaf.
Hum ett exempel, ditt öga uppdaterar 1/60fps, och vid 1,5/60fps så kommer spelets första 1/60. det liksom går inte exakt samtidigt, förstår ni? Svårt att förklara vad jag menar 🙂
Nej, det är nog så tråkigt att vi inte uppfattar något över en viss frekvens. Och vi luras ju redan långt tidigare. Film går ju i 25 bilder i sekunden, eller något sånt.
May 17, 2004
vet inte exagt hur många vi registrerar kan säkert variera frn person till person. men gisar på ca 27 bildet i snitt, säker mer eller mindre who knows.
Vi SER i vilket fall en rejält större mängd bilder men vi i medvetande registrerar som redan sagt kanske 27 bilder dock så ser vi sååklart de andra 32 bilderna fast endast vårat undermedvetna ser dem.
*** onödig fakta ***filmer i pal går i 24 bilder/sec & ntfs går i 28 bilder/sec vilket gör att amerikanerna förlorar kanske 5 min :cy:
June 17, 2002
Vitamin-C wrote:
*** onödig fakta ***filmer i pal går i 24 bilder/sec & ntfs går i 28 bilder/sec vilket gör att amerikanerna förlorar kanske 5 min :cy:
Dina onödiga fakta var jävligt onödiga eftersom dom var fel...
Film... alltså FILM på bio så att säga.. filmrulle.. Går i 24FPS...
PAL i 25FPS...
NTSC i 29,97FPS...
O hjärnan bearbetar ca: 60 FPS...
Varför spel inte flyter i 24FPS som film på bio gör är pga att på film har man motionblur... Det har man inte i spel.. då ser man vart föremålet har förflyttat sig skarpt.. o det känns då som ett hopp...
Medans med motionblur så ser man en suddig rand där föremålet har flyttat sig... därför ser det ut som att det flyttar på sig flytande...
October 22, 2001
Alltså lessen att säga det men dem som inte märker av dropps i CS eller skillnaden mellan konstant 60 FPS vs 100FPS är en som inte känner av om skärmen kör på 100hz eller 60hz ;P
Sen så är det faktiskt så att vi kan registera mera FPS än vad vi kan se. Hjärnan uppfattar saker som inte ögat kan se, gäller mera än bara FPS. Finns tom en vetenskaplig studie på det, minns inte vilket universitet tyvärr, som har kollat upp detta. Vad ögat ser och vad hjärnan registrera var olika saker och hjärnan registrerade mycket mera än vad ögat förmedlade i FPS.
Har ni hört talas om smygreklam som fanns ett tag? Det var tex på en reklamfilm så körde man av dem 24 bilderna att 1 bild av dem var något annat, tex reklam för choklad i 1 bild när själva reklamen var om dammsugare och dem övriga 23 bilderna. Vet ni resultatet? Choklad reklmanen var mera effektiv. Detta trots att på det sätt dem gjorde det på inte uppfattades av ögat utan bara av hjärnan. Så visst kan hjärnan reagera på saker som är för snabba för ögat. Idag är denna form av reklam iofs förbjuden.
Sen att spelet får ett helt annat flyt med 100FPS också är ju en jäkla skillnad. 60FPS känns som att spela i sirap eller på en kass dator. Har testat köra med och utan v-sync på olika hz och kan säga att kör man 100FPS så flyter spelet bäst och får man dropps ner till 60 så märks det.
Så det har inte och göra med bara det man ser utan hur spelet också känns i olika FPS.
Sen att dra in vad en TV eller film visar för FPS visar lite okunskap. Det är inte film vi spelar och det uppfattas på ett helt annat sätt. Ni som anser att de räcker så kör på 24FPS och kom tillbaka och säg vad ni tyckte. Kan inte fatta att den diskution har hållit på så länge när man så lätt kan testa själv.
Skulle iofs vara döden för hårdvaruindustrin, ett GF3 eller max 4 presterar 24FPS i 99% av alla spel utan problem.
March 11, 2003
Stal wrote: Alltså lessen att säga det men dem som inte märker av dropps i CS eller skillnaden mellan konstant 60 FPS vs 100FPS är en som inte känner av om skärmen kör på 100hz eller 60hz ;P
Sen så är det faktiskt så att vi kan registera mera FPS än vad vi kan se. Hjärnan uppfattar saker som inte ögat kan se, gäller mera än bara FPS. Finns tom en vetenskaplig studie på det, minns inte vilket universitet tyvärr, som har kollat upp detta. Vad ögat ser och vad hjärnan registrera var olika saker och hjärnan registrerade mycket mera än vad ögat förmedlade i FPS.
Har ni hört talas om smygreklam som fanns ett tag? Det var tex på en reklamfilm så körde man av dem 24 bilderna att 1 bild av dem var något annat, tex reklam för choklad i 1 bild när själva reklamen var om dammsugare och dem övriga 23 bilderna. Vet ni resultatet? Choklad reklmanen var mera effektiv. Detta trots att på det sätt dem gjorde det på inte uppfattades av ögat utan bara av hjärnan. Så visst kan hjärnan reagera på saker som är för snabba för ögat. Idag är denna form av reklam iofs förbjuden.
Sen att spelet får ett helt annat flyt med 100FPS också är ju en jäkla skillnad. 60FPS känns som att spela i sirap eller på en kass dator. Har testat köra med och utan v-sync på olika hz och kan säga att kör man 100FPS så flyter spelet bäst och får man dropps ner till 60 så märks det.
Så det har inte och göra med bara det man ser utan hur spelet också känns i olika FPS.
Sen att dra in vad en TV eller film visar för FPS visar lite okunskap. Det är inte film vi spelar och det uppfattas på ett helt annat sätt. Ni som anser att de räcker så kör på 24FPS och kom tillbaka och säg vad ni tyckte. Kan inte fatta att den diskution har hållit på så länge när man så lätt kan testa själv.
Skulle iofs vara döden för hårdvaruindustrin, ett GF3 eller max 4 presterar 24FPS i 99% av alla spel utan problem.
Men det du påstår är ju något helt annat. Det är ju hjärnan som sätter begränsningen. Hjärnan klarar inte av att bearbeta informationen, medan faktiskt ögat gör det. Du blir trött i ögonen av en långsamt blinkande skärm, men hjärnan blir ju lika lurad för det. Subliminal reklam är effektiv i film just för att den visas precis på gränsen för vad hjärnan klarar. Vi väljer därför att registrera den som ett brus medan vårt undermedvetna dock har registrerat den. Men bara därför betyder det inte att du kan lägga in en frame på hundra i sekunden och få det effektivt. Då kanske den effekten försvinner överhuvudtaget.
Och allvarligt talat är nog de flesta mycket medvetna om att CS inte behöver bättre grafikkort än t.ex. GF3 i normala upplösningar. Det är ju det vi har sagt från början.....
December 26, 2003
ojojoj... här verkar det vara många som svamlar... 🙄
1. HL-motorn kan inte visa mer än 100fps. Thats it.
2. Ögat registrerar ca 25fps som RÖRLIG bild (varför film oftast har 24 eller 25 bilder per sekund)
3. Ögat KAN registrera långt över 60fps, över 100fps even. Nu har jag inga egentliga fakta att luta mina påståenden mot men jag ska försöka förklara... Antalet "fps" ögat (eller hjärnan kanske man ska säga) kan registrera varierar beroende på situationen, är man pigg och alert så registrerar man fler fps och är man trött så registrerar man färre fps. Detta fenomen kan man uppleva om man tex har en takfläkt hemma och ligger i soffan en kväll och tittar på den. Är man då trött så märker man att de snurrande vevarna börjar "hacka" (man registrerar färre fps). När man ser det så blir man helt plötligt uppmärksam och då flyter de på igen... Ganska skumt men så är det.
June 17, 2002
zcorpan wrote: ojojoj... här verkar det vara många som svamlar... 🙄
2. Ögat registrerar ca 25fps som RÖRLIG bild (varför film oftast har 24 eller 25 bilder per sekund)
Nej... Man registrerar 60 FPS som vi har sagt...
Att motbevisa ditt påstående kan du lätt göra genom att sätta dig på bio..
rätt långt fram... Så ser du hur det hackar på duken... du ser både att föremåen hackar sig fram och så ser du när slutaren på projektorn stänger för linsen för att nästa bildruta ska rulla fram... o där har du då redan 50FPS sammanlagt...
Läs mitt inlägg om varför Film kan köras i 24FPS men spel upplevs som totalt hackigt så förstår du lite mer oxå om det...
3 Guest(s)