counter stike fps|Page 2|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
counter stike fps
Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
sp_UserOfflineSmall Offline
644064
June 13, 2004 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Äsch orkar inte med mera diskution om detta så jag säger då:
Jag känner och "ser" skillnaden när jag lirar CS i 60FPS vs 100FPS 🙂

Så då får det stå för mig så får ni tycka som ni vill 😉

Sen denstore det jag sa var inget annat, det var att hjärnan registrerar saker som inte vi "ser" så att säga.

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
645143
June 14, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Nej... Man registrerar 60 FPS som vi har sagt...

Att motbevisa ditt påstående kan du lätt göra genom att sätta dig på bio..
rätt långt fram... Så ser du hur det hackar på duken... du ser både att föremåen hackar sig fram och så ser du när slutaren på projektorn stänger för linsen för att nästa bildruta ska rulla fram... o där har du då redan 50FPS sammanlagt...

Läs mitt inlägg om varför Film kan köras i 24FPS men spel upplevs som totalt hackigt så förstår du lite mer oxå om det...

Jag har redan läst ditt inlägg och förstår vad du menar. Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar... jag sa att 25fps uppfattas som rörlig bild. ögat kan registrera mer än 25fps precis som du säger, men varför du sätter det värdet till 60fps förstår jag inte. om du läser mitt inlägg så kanske du förstår vad jag menar. Enligt mig är ögats "fps" variabel från situation till situation.

Förklara för mig varför jag kan särskilja 60Hz, 85Hz och 100Hz när ögat bara registrerar 60?

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
645163
June 14, 2004 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad zcorpan säger stämmer perfekt med vad jag fått lära mig. Men man kan inte räkna ögonens/hjärnans kapacitet i fps, därför att hjärnan arbetar på många fler plan (ungefär som HT) =).

Men zcorpan du måste lära dig skilja på skärmens Hz och spelets fps.

Och precis som stal skrev så SER man skillnad på 60 och 100 fps i spel, om man nu inte har varit utan sömn under lång tid (typ 24 timmar) eller spelar under extrem stress eller har en adrenalin rush.

guddan: om din polare hadde över 100 fps i 1.5 eller över 150 i 1.6 så beror det helt enkelt på en bugg. För gamla eller nya drivrutiner till grafikkortet kanske, eller så körde han typ fraps som ibland kan få fnatt på lite äldre spel. Det är iaf inte möjligt att ha över 150 fps i 1.6. Slutsatts: bugg.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
645175
June 14, 2004 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

En liknande sak med hz; varför hörs en låt kodad i 44000Hz bättre än en i 22000Hz när vi bara registrerar 20 - 20000Hz?

zcorpan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 848
645184
June 14, 2004 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

galningen: Tack för att jag fick det bekräftat och förklarat.

Vad är HT?

Vad menar du ang. skärmens Hz och spelets fps?

Om man har 60Hz och 120fps så flyter det på mer än om man har 120Hz och 60fps, eftersom skärmen hinner rita två bilder på en uppdatering (halva första och halva andra)... Har jag fel?

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
645196
June 14, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

HT = Hyper threading, funktion som finns på intel klass C + E processorer. Det skall fungera som så att processorn skall vara kapabel att arbeta lite grann som 2 fysiska processorer. Alltså att datorn kan utföra fler processer samtidigt. Detta betyder inte att processorn faktiskt arbetar som 2 utan att det helt enkelt går snabbare. Liknande specc finns för AMD processorer också men kallas då för HyperTransport om jag inte har fel så är dessa ganska likvärdiga. (nu blev mitt svar ganska rörigt, men om du inte blev nöjd finns det gott om info på intel`s hemsida + prestanda jämnförelse på drösvis med hårdvaru sajter på internet).

Från intel.com:
"Hyper-Threading Technology provides thread-level-parallelism (TLP) on each processor resulting in increased utilization of processor execution resources. As a result, resource utilization yields higher processing throughput. Hyper-Threading Technology is a form of simultaneous multi-threading technology (SMT) where multiple threads of software applications can be run simultaneously on one processor. This is achieved by duplicating the architectural state on each processor, while sharing one set of processor execution resources. Hyper-Threading Technology also delivers faster response times for multi-tasking workload environments. By allowing the processor to use on-die resources that would otherwise have been idle, Hyper-Threading Technology provides a performance boost on multi-threading and multi-tasking operations "

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
645351
June 15, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

1. Ögat ser inte i FPS som alla verkar tro! FPS är bara något som finns i elektriska prylar såsom monitorer och liknande! Kollar du däremot på ett tex trä ute i naturen (för er som bara kretsar runt datorer så är natur = skog och mark, utomhus, landskap, miljö, omgivning, nejd, det fria, landet, scener, panorama) så är det inte påtal om några FPS, ögat ser allt konstant, alltså inte i FPS!

2. Forskare har kommit fram till att ögat kan uppfatta en bild som visades i 0.45 hundradelar, alltså runt 220 FPS (källa: Discovery)

3. CS KAN visa mer än 100 FPS, men det förutsätter att du har en monitor som klarar högre HZ, vi som har runt 500 FPS men bara har 60 HZ ser inte mer än 60 FPS från skärmen! Däremot så är det bra att motorn visar mer FPS än skärmen, det borde ju alla fatta att ju mer beräkningar per sekund desto bättre! Funderat på hur 3Dmark och liknande räknar ut sina poäng?
När ni har kommit på det så borde ni också fatta varför det är bra med FPS som är högre än vad skärmen kan visa!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL