December 5, 2001
Har man som jag lirat fps spel sen -95 lr nått och Cs sen det kom. så förstår man det att det en lagsport i datorvärlden den första och förmodligen den bästa, pga nöta public blir alla trötta på men att spela och vinna och förlora som ett lag är en bra känsla. Så jag tror just det med lagandan och det relativt realistiska spelet gör det till en vinnare.
September 1, 2002
En insiktsfull förklaring till varför CS är så populärt som jag läste nånstans:
Gameplay:et och "känslan" i Counter-Strike påminner väldigt mycket om när man som barn lekte krig eller tjuv och polis. Spelet har hög igenkänningsfaktor och är därför lätt att ta till sig, lätt att förstå, och lätt att relatera till tidigare lekupplevelser.
Tänker man efter så är spel som Quake och UT, Star- och Warcraft mycket mindre besläktade med de lekar man hade när man var barn.
Personligen tror jag att anledningen till varför CS funkar så bra för så många är att spelet är "roligt" att lira trots att man är dålig/nybörjare. Det finns ett element av tur som gör att mindre skickliga spelare då och då lyckas fragga motståndare eller utföra uppdraget. I Q1/Q3/UT eller Star/Warcraft har man sällan en enda chans att vinna mot en spelare som är många nivåer skickligare än en själv. Man blir totalt dominerad av motståndarna i dessa spel.
Att spelet är newbie-vänligt på så sätt att man genom tur kan besegra duktigare motståndare retar självklart gallfeber på elitspelarna, då de inte får chans att dominera på samma sätt. Så det är en snäv balansgång som utvecklarna av spelet måste bibehålla.
December 16, 2003
Sånt BS! Måhända spelas det av fjortisar oxå men de lägger av rätt snabbt
när de kommer med kontakt med erfarna spelare. Det är ett spel som
man verkligen måste lägga ner tid för att mästra. Och är man ny i det spelet så dör man... om och om igen!
Spelet är ett lagspel... Är man inte en i teamet... dör man.
Spelet kräver att man använder hjärnan... gör man inte det.. dör man.Oups!? Are you dead?
Weeeeeee!
November 4, 2001
CS är till för dem som inte klarade sig igenom Half-Life singelplayer.
CS är till för fjortisar som precis börjat runkat och dom känner igen rörelsen med armen. (?)
CS är till för dem som inte klarade av karlspel som deltaforce (då detta krävde någon IQiaf för att kunna gömma sig)
CS är till för dem som inte är män nog att sitta på NH och mecka hårdvara så man har fetaste bildkvliteten i Far Cry
=)
April 20, 2002
SuperNova wrote: CS är till för dem som inte klarade sig igenom Half-Life singelplayer.
CS är till för fjortisar som precis börjat runkat och dom känner igen rörelsen med armen. (?)
CS är till för dem som inte klarade av karlspel som deltaforce (då detta krävde någon IQiaf för att kunna gömma sig)
CS är till för dem som inte är män nog att sitta på NH och mecka hårdvara så man har fetaste bildkvliteten i Far Cry=)
Mest mogna svaret hittills...nej, tvärtom.
Gillar du inte ett spel så behöver du ju inte svara i en tråd om ämnet. Så enkelt är det så du kan nog klara av det om du anstränger dig.
Själv gillar jag inte alls Q3(spelat det en del) men det betyder inte att jag snackar skit om det i varenda tråd om spelet.
Att många här på NH snackar skit om spelet Counter-Strike visar ju bara vilka fjantar ni är och definitivt inte hur mogna ni är.
Angående trådens ursprungliga tanke så beror ju spelets framgång på 3 saker enligt mig.
Enkelt att lära sig
Kräver inte mycket datorkapacitet
Spelkänslan är helt enkelt perfekt(att spela i lag alltså och känslan att man verkligen kan kontrollera det som händer)
Har ni inget moget att skriva i tråden så kan ni ju ringa upp er polare och snacka om det istället för att förpesta trådar här på NH.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
May 19, 2003
Sånt BS! Måhända spelas det av fjortisar oxå men de lägger av rätt snabbt
när de kommer med kontakt med erfarna spelare.
Hmm, vet inte om jag kan hålla med dig. VIsst, det är pga av CS-Commintyn (de små fjortisarna) som det har fått dåligt rykte, och ja det finns vissa mogna spelare. Men mina kompisar, som spelar cs (inte jag =)) brukar prata om deras gårdag i skolan, och berätta sånt som hänt. Och jag har hört de mest konstiga och mogna sakerna som vuxna( :bgrin: ), erfarna spelare har gjort. Så, det är inte bara de små fjortisarna som beter sig moget, utan väldigt många äldre också. Nu tänker inte jag berätta i detlaj vad just jag har hört, men kan ju säga att igår så pratade en av mina kompisar med en annan cs spelare som är gammal, som dom skulle spela mot. Det vart massa tjafs, och den här cs spelarn fick totalt damp för att dom inte kunnde spela eller nåt sånt (kommer inte riktigt ihåg just nu). Denna nu cs spelare började "whinea", skriva massa omogna och osammanhängda ord som stfu, wtf och ni är n00bs hela tiden. Hans beteende var extremt omoget. Istället för att säga att (eftersom jag inte kom ihåg riktigt hur det var kanske det blir fel nu) att dom inte kan spela och bete sig lite normalt, så måste dom skylla ifrån sig och börja kalla motståndaren n00b mm.
Det var allt.
EDIT: Detta var ju ett exempel på hur just en vuxen person reagerade, men jag har hört/sett mer fall.
March 1, 2001
CS var kul när man för ett gäng år sen satt å spelade 0.5 eller 0.6 betan hemma hos en polare i ett härligt hubb-nätverk som laggade ner totalt när nån satt å tanka porr i smyg 🙂
Nu är d bara en massa gay-kids som whinar å fegar med snipervapnet. Å tjafsar om att deras klan skall vinnna nån fjantig cs-turnering.
Men ändock, gameplayet håller fortfarande klass.
Sen att grafiken är stenålder är ju en annan grej..
Å en sak till. Alla wannabe-proffs envisas med att lira cs i 640*480 när dom ändå sitter på grafikkort som kan visa hundratals fps i de högsta upplösningarba? Varför detta?
May 19, 2003
Vajsman wrote:
Å en sak till. Alla wannabe-proffs envisas med att lira cs i 640*480 när dom ändå sitter på grafikkort som kan visa hundratals fps i de högsta upplösningarba? Varför detta?
Smaksak kanske? Min hypotes bara 😀 . Antar att dom får bättre sk "aim" eller något sånt. 🙄
December 31, 2001
Jag började spela betan när det släpptes för att det helt enkelt var ett spel som kändes som om det var lagarbete i, och hadde tidigare spelat TFC till quake 1 men CS var på något sätt mer lagarbete kändes det som. Och att man blev belönad av sina frags och kunda köpa vapen var ju bara ett plus. Dock så är den fina stämningen borta nu och det är enbart ett spel som nästan alla frelansar på publik servrarna.
Det var helt enkelt bättre förr när det fanns folk som ville spela som ett lag.
September 2, 2003
Jag förstår inte varför ni har sån negativ inställning gentemot cs. Jag har spelat cs i ett par år nu till och från, spelar fortfarande lite då och då. Anledningen: det är ett väldigt roligt spel som bygger på lagarbete och gruppsamanhållning. Nästan huvudsaken med cs enligt mig är att man kan sitta och småprata med kamrater i ventrilo (eller något voice program) och lägga upp taktiker osv.
På NH verkar det finnas lagom med fördomar gentemot cs så det räcker och blir över. Frågan är varför? Om ni inte gillar ett spel fine, låt bli att spela det då? Vad spelar det egentligen för roll om folk tycker det är roligt, alla underhålls väll antagligen av olika saker.
Sen finns det väll såklart väldigt många omogna "fjortis" cs spelare, självklart. Men visst finns det omogna "fjortisar" som spelar andra spel också q3 wc3 osv osv. Inte skulle jag säga att Nh forumet är helt fritt från sådana människor heller. Jagmenar ta en titt på Allmänt forumet; trådar som "vem är häftigast" och smårasistiska trådar uppkommer relvativt tätt vad jag har sett, det försegår heller ytterst sällan någon sorts debatt i trådarna utan forums delen verkar ibland enbart befolkas av folk var enda mål är att få så många "posts" eller inlägg som möjligt. Istället för att skriva ett motiverat svar med lite eftertänksamhet. Jag tror inte jag skulle påstå det som mer "moget" än att sitta på en cs public server och spela (om man nu tycker det är roligt).
Antagligen kommer dem svar jag får vara ungefär en mening långa om ens det antagligen ett par ord följt av ett gäng smileys eller typ "stFu". Skulle vara kul att för en gång skull se någon form av debatt på Nh.
2 Guest(s)