November 22, 2001
Vitamin-C wrote: det är sant, i alla fall i min logik. Du har ju köpt det och du äger filerna. Det är som att du köper en penna och inte får byta bläcken. Du får säkert inte distribuera(stavat rätt?) filerna då den rätten ägs utav ett annat företag.
Du äger inte filerna, du äger rätten att använda dem.
Läs eula'n borde stå där.
Jag har för mig att man inte får ändra i filerna, men samtidigt kommer ju aldrig någon att kolla det. Så det e inget att få dåligt samvete över 🙂
December 15, 2002
Grundregeln är att all kopiering av datorprogram samt dator- och Tv-spel är förbjuden. Man får med andra ord inte ens kopiera program eller spel för eget bruk. Undantag från kopieringsförbudet görs för viss säkerhetskopiering.
September 18, 2002
Xuestor wrote: Men man ändrar ju inte i original .exe filen?
Man ersätter ju den bara med en annan exe fil.
Borde väl vara samma sak som att skriva egna configs till q3?
Njae, man ersätter inte .exe filen med en helt ny. Det är samma fil, men med en hel del modifikationer.
May 26, 2004
Vad jag förstått är no cd patchar en gråzon och inte olagligt så länge du äger mjukvaran i alla fall. Äger man inte den så har man ju stulit och det är såklart ett brott och det har många åkt fast för. Men No cd patchar det är ingenting man kan dömas i en domstol för. I alla fall har ingen gjort det hittills.
Vi får se det kanske kommer något tillägg i lagen för det i framtiden fast det finner jag ganska otroligt.
Skulle vara intressant att se hur många procent av all no cd patchar som används för illegal verksamhet dock.
Jag vet många använder det för att skydda sina cd skivor eller av bekvämlighetsskäl men det är naturligtvis också massor antagligen en majoritet som använder det för att spela piratkopierade spel.
December 25, 2000
oqvist wrote: Vad jag förstått är no cd patchar en gråzon och inte olagligt så länge du äger mjukvaran i alla fall. Äger man inte den så har man ju stulit och det är såklart ett brott och det har många åkt fast för. Men No cd patchar det är ingenting man kan dömas i en domstol för. I alla fall har ingen gjort det hittills.
Vi får se det kanske kommer något tillägg i lagen för det i framtiden fast det finner jag ganska otroligt.
Skulle vara intressant att se hur många procent av all no cd patchar som används för illegal verksamhet dock.
Jag vet många använder det för att skydda sina cd skivor eller av bekvämlighetsskäl men det är naturligtvis också massor antagligen en majoritet som använder det för att spela piratkopierade spel.
Jag betvivlar också att det någonsin varit uppe i domstol i sverige, men skulle ändå inte tro att det "i teorin" borde vara olagligt, men jag betvivlar att det skulle komma upp i domstol med nuvarande lagarna ni har i sverige. I USA är däremot No-cd;s olagligt, eftersom det där är olagligt att kringå kopieringskydd. Modchips är också olagliga i USA, vilket de inte är i sverige (än så länge i alla fall).
February 12, 2003
Bull wrote: Jag läste faktiskt igenom hela licens avtalet till min xbox en dag, och döm av min förvåning när det står mer eller mindre att jag inte äger min konsoll jag hade betalat flertalet tusen kronor för endast få använda den.
En fråga: Vad hade du förväntat dig? Bill.
June 17, 2002
Atari rekomenderade officiellt i sitt UT2003 forum att om man inte fick igång sitt UT2003 så kunde man gå in på http://www.gamecopyworld.com o tänka crack...
EDIT: Nej.. jag orkar inte gå in på forumet o leta efter URL till tråden... den som vill läsa det får leta själv... 😛
1 Guest(s)