CS: Telia ADSL rate|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
CS: Telia ADSL rate
jeremy1984
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2003 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!
Jag undrar lite vad man ska ha för olika värden på cl_updaterate, cl_cmdrate och rate när man har telia adsl? (0.5Mbit)

bean
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 136
257954
January 22, 2003 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

cl_cmdrate 80, cl_updaterate 80 sen så rate 25000!

detta funkar bra men 9999999 på rate funkar oxå bra

jeremy1984
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 315
258078
January 23, 2003 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

ehhh..? Seriöst? Jag får loss o chokes när jag kör 7500, 40, 45...Kanske är min dator för kass..Vad har ni med äldre datorer för värden då?

Masak
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 51
259565
January 26, 2003 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Nätkoden till halflife har alltid varit ett litet mysterium, om man ska börja med att förklara lite vad dom olika värderna egentligen innebär:

cl_upderate "0-100" och cl_cmdrate "0-100" är värden som reglerar hur mycket information som ska skickas mellan serven och din dator och omvänt. Detta innebär att ju högre värden du har ju mer kommer din bandbredd belastas. Om servern senare försöker skicka ut mer information till din dator än vad din bandbredd klarar av kommer information gå förlorad och "packetloss" aka "pl" uppstår. Även omvänt om du försöker skicka mer information till serven än vad den har möjlighet att ta imot kommer "choke" att visa sig, dock är choke inte alls lika farligt som packetloss som i princip gör det omöjligt att få ett hyffsast flyt i spelet.

Man ska även tänka på att packetloss ofta uppstår genom att visa isp:er inte alls arbetar bra mot varan och packetloss kommer att uppstå vilka värden du än har.

Sen är det många frågar om "Vad ska jag ha för värden om jag har adsl bla... osv". Man kan inte säga att det finns några "exakta" värden som matchar din uppkoppling perfekt utan detta varierar mycket från server till server.

Det man helst ska göra är att helt enkelt att skriva in "net_graph 3" i consolen och försöka testa så höga värden som möjligt utan att choke/pl indikeras.

Om ni inte har lust/ork med detta kan jag ge några snabb tips för tex telia adsl.

cl_cmdrate "61" // Din genomsnitts fps, har du cirka 60 fps så skriv in "61" här för att vara på den säkra sidan så alla din frames skickas till serven. Här ska du inte bry dig om uppkopplingen utan bara se till att cl_cmdrate ligger någon siffra över din genomsnittliga fps.

cl_upderate "60" // Är ett ganska lågt värde antagligen kan du höja en bit till, men detta ska ligga på en bra marginal så man slipper loss/choke.

rate "15000" // Även detta ganska lågt men endå en väldigt stor förbättring gemfört med orginal inställningarna.

Counterstrike är gjort för att i princip alla ska kunna spela det online tom. de med modem, detta är anledningen till att standard värderna är såpass låga.

En annan "myt" är ju att en "snabb" dator får bättre ping och dylikt detta är som ni förstår bara snack eftersom detta enbart har med komunikation mellan din dator och servern att göra.

Joker-Man
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
260619
January 27, 2003 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Dessa funkar perfect för mig (telia adsl):

rate 15000
cl_cmdrate 75
cl_updaterate 75
fps_max 75

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 123
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL