January 17, 2003
Nätkoden till halflife har alltid varit ett litet mysterium, om man ska börja med att förklara lite vad dom olika värderna egentligen innebär:
cl_upderate "0-100" och cl_cmdrate "0-100" är värden som reglerar hur mycket information som ska skickas mellan serven och din dator och omvänt. Detta innebär att ju högre värden du har ju mer kommer din bandbredd belastas. Om servern senare försöker skicka ut mer information till din dator än vad din bandbredd klarar av kommer information gå förlorad och "packetloss" aka "pl" uppstår. Även omvänt om du försöker skicka mer information till serven än vad den har möjlighet att ta imot kommer "choke" att visa sig, dock är choke inte alls lika farligt som packetloss som i princip gör det omöjligt att få ett hyffsast flyt i spelet.
Man ska även tänka på att packetloss ofta uppstår genom att visa isp:er inte alls arbetar bra mot varan och packetloss kommer att uppstå vilka värden du än har.
Sen är det många frågar om "Vad ska jag ha för värden om jag har adsl bla... osv". Man kan inte säga att det finns några "exakta" värden som matchar din uppkoppling perfekt utan detta varierar mycket från server till server.
Det man helst ska göra är att helt enkelt att skriva in "net_graph 3" i consolen och försöka testa så höga värden som möjligt utan att choke/pl indikeras.
Om ni inte har lust/ork med detta kan jag ge några snabb tips för tex telia adsl.
cl_cmdrate "61" // Din genomsnitts fps, har du cirka 60 fps så skriv in "61" här för att vara på den säkra sidan så alla din frames skickas till serven. Här ska du inte bry dig om uppkopplingen utan bara se till att cl_cmdrate ligger någon siffra över din genomsnittliga fps.
cl_upderate "60" // Är ett ganska lågt värde antagligen kan du höja en bit till, men detta ska ligga på en bra marginal så man slipper loss/choke.
rate "15000" // Även detta ganska lågt men endå en väldigt stor förbättring gemfört med orginal inställningarna.
Counterstrike är gjort för att i princip alla ska kunna spela det online tom. de med modem, detta är anledningen till att standard värderna är såpass låga.
En annan "myt" är ju att en "snabb" dator får bättre ping och dylikt detta är som ni förstår bara snack eftersom detta enbart har med komunikation mellan din dator och servern att göra.
1 Guest(s)