April 21, 2002
Datorspelet blev sjuttonåringens död
Det är titeln på Johan Bratt's artikel I dagens Aftonbladet på sidan 28 där han skriver om hur Lei Pui Sang 17 år som jobbade på ett spelkafé i Hongkong dog av att ha spelat Diablo 2 i 10 timmar i sträck av ett misstänkt hjärtfel.
Detta fick mig som inbiten spelfantast att tänka på om jag låg i riskzonen för hjärtfel, epelepsi eller liknande..
Visst har jag någon gång fått huvudvärk, men det har främst berott på att jag blivit jävligt förbannad när man ligger under i någon klanmatch och slagit huvudet i skärmen. Och det där med att ha spelat D2 i tio timmar... heh, jag har spelat CS, D2, TFC, UO, UT och massor av spel i minst 12 timmar i sträck, hitils har jag inte haft några problem som inte lite cola kan avhjälpa .. för stunden.. och man kan ju undra om inte dem i Japan är lite veka om dem koolar av endast 10h ,fast det är nog dumt att skämta om sådant.
Enligt experterna bör man ta korta pauser minst en gång i timman. Sitta skönt och genast sluta spela om man känner yrsel eller illamående.
Jag kan själv erkänna att jag inte kommer följa många av dessa råd... möjligtvis att jag tar en kort pause från "spelet" ifall jag måste dra mig till närmsta kylskåp och hämta en ny burk med jolt... mer pauser blir det nog inte.
I sverige har vi ännu inte haft några dödsfall kopplade till dator och tv-spel men det finns rapporter där folk fått ont i armar, ryggar osv.. men följ gärna experternas råd och diskutera gärna i forumet om vad DU tycker om riskerna med dator och tv-spelande!
[ Detta Inlägg ändrades av: Norman den 2002-05-31 21:42 ]
July 8, 2001
med tanke på hur många människor som dör om dagen så låter det helt otroligt att ingen skulle kunna dö framför datorn.
och att då anklaga datorn låter lite sjukt enligt mig men visst han kanske möte på ett stort slämmigt monster som skrämmde skiten ur honom så han dog.. 😛
det e bara media som vill ha nått att skriva om för att tjäna pengar.
[ Detta Inlägg ändrades av: gillbert den 2002-05-31 21:57 ]
February 12, 2002
Själv har man suttit i dryga 30 timmar i sträck. Men då när jag skulle luta mig mot en bänk ett tag för att ta igen mig lite, så somnade jag. Och helt plötsligt var jag ute och gick bergsängar gång i sömnen. Det hela slutade med att jag spydde ett par gånger och att jag fick ta ett samtal om droger med en av arrangörerna för nätverket.
March 16, 2002
för ett bra tag sen när dom resetafe ladder på D2x spelade jag typ 46timmar i sträck kom till lvl 91 sen la jag ner ladder rushen men jag låg bra till på laddern =P
men jag mådde ju bara fint efter varje lvl upp. tror att jusst denna personen va lite mer kännslig en vissa andra
January 18, 2002
Hmmm, den enda gången jag känner mig lite illa e när jag byggt på nån bana till antingen UT eller half-life i nån timme, men då får jag bara ont i ögonen när jag letat efter en bra texture fyllning
Jag skulle nog annars tro att han mer törstade ihjäl, tänk er miljön efter 10h, hur det brukar vara på feta Lan-partyn, ganska torr luft, varmt, man har alltid en Cola eller Jolt inärheten för att inte dö ju, han måste ha glömt att dricka, synd på en bra Gamer....
January 11, 2002
när jag och några kompisar köpte operation flashpoint stod det på första sidan i manualen att om man hade känt av epelestiska anfall skulle man först prata med en doktor innan man spelade p.g.a. de starka ljusblixterna från vapnena i spelet.
en fråga då: står det i manualen till en bil: "Att köra med den här bilen är antagligen den största risken du kommer ta i ditt liv."
NEJ
alltså, börja med att sätta ut varningar i bilar, eftersom att sitta i en bil är procentuellt bland det farligaste du kan göra. sedan kan man möjligtvis börja tala om att det skulle vara farligt att spela spel...
[EDIT] en sak till bara: nu säger ni att köra bil är viktigt, att man måste göra det, och att spela spel bara är liksom hobby, inget viktigt egentligen.
MEN, fälttävlan (på häst för ni som inte vet vad det är) är typ farligare än allt annat på jorden... störst chans att dö. det är alltså typ större chans att du dör om du tävlar i att rida en häst, än vad det är att tjänstgöra i svenska armen o.s.v. .... och fälttävlan är också bara "skoj", bara en hobby, precis som dataspelande.
[ Detta Inlägg ändrades av: [PITA]Neo den 2002-06-03 00:40 ]
2 Guest(s)