Doom 3 vs Half-life 2|Page 2|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Doom 3 vs Half-life 2
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
sp_UserOfflineSmall Offline
793015
December 10, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Svår fråga, men tror det lutar åt Doom. 🙂

KicKFoooT
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
793036
December 10, 2004 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Doom 3 skrämmer ju livet ur mig, alla monster och grejer. Nej HL2 blir någ bra, ska skaffa det sen när jag fått mitt nya grafikkort

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
793056
December 10, 2004 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

doom 3 för mig var skitläskigt i början, hoppade nästan av stolen några gånger (okej, kanske inte, men endå jag blev rädd) men efter typ 2 timmars spelande så hade man vant sig, typ "jahapp, nu är det knäpptyst och jag ska runt ett hörn, vad kommer där tro? kan det vara ett monster?" det blev tråkigt, + att som nån nämde så är det samma miljöer hela tiden.

HL2 var för mig typ hur kul som helst, 2 timmars spelande kändes som 30 minuter och man kände att man fortfarande ville spela det lite mycket som innan, svävar grejen var dock det tråkigaste, men annars tycker jag det spelet var "underbart". skulle dock velat ha super gravitygun från början 😀

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
793071
December 10, 2004 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: doom 3 för mig var skitläskigt i början, hoppade nästan av stolen några gånger (okej, kanske inte, men endå jag blev rädd) men efter typ 2 timmars spelande så hade man vant sig, typ "jahapp, nu är det knäpptyst och jag ska runt ett hörn, vad kommer där tro? kan det vara ett monster?" det blev tråkigt, + att som nån nämde så är det samma miljöer hela tiden.

HL2 var för mig typ hur kul som helst, 2 timmars spelande kändes som 30 minuter och man kände att man fortfarande ville spela det lite mycket som innan, svävar grejen var dock det tråkigaste, men annars tycker jag det spelet var "underbart". skulle dock velat ha super gravitygun från början 😀

Otroligt, du tycker precis som jag! 🙂

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
793335
December 11, 2004 - 1:00 am
sp_Permalink sp_Print

...och för att inte tala om alla monster i Doom3 som kommer från ingenstans från små utrymmen i väggarna. Hur sjutton kommer dem dit och vad ska dem inne i 1x1m^2 rum att göra??

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
793367
December 11, 2004 - 1:49 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: ...och för att inte tala om alla monster i Doom3 som kommer från ingenstans från små utrymmen i väggarna. Hur sjutton kommer dem dit och vad ska dem inne i 1x1m^2 rum att göra??

De spawnar fram överallt, allt är triggat.

Tycker ingen av spelen höll så värst länge.
Spelen känns inte lika bra nu som när half life 1 kom för ett par år sedan, då var det helt underbart, det snyggaste man sett på länge.
Doom 3 och half life 2 känns som 2 st i mängden med alla andra spel, inget som förändrar sitt sätt att se på spelen som deras yngre utgåvor gjorde.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
793475
December 11, 2004 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med DoW,
Inget av spelen var specielt bra, inte värda att lägga ut pengar på i mina ögon.
Men men å andra sidan så gillar jag inte fps grenen så mycket så jag skall nog hålla mig till minna spel i framtiden.

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
793505
December 11, 2004 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Etheral][quote=GatriC]Doom 3 är enformigt, Hl2 är fantastiskt.

tycker du inte det är jävligt enformigt att åka runt på en j**la svävare hur länge som helst och sedan till på köpet åka i EN TILL j**la sak hur länge som helst?

röstar på DOOM3, samma anledning som Pim_

I HL2 får du åtminstone miljöombyte emellanåt, vilket inte sker i D3. Därför tycker jag också D3 blir för enformigt. Vapnen i HL2 är mer effektfulla och roligare också.

Sen om man ser till spelets längd så åker man inte omkring på några fordon särksillt länge.

hur mycket miljöombyte kan man få om man är instängd i en rymdbas på Mars?

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
793509
December 11, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag som trodde jag skulle få mitt Half-Life 2: Collector's Edition igår. cry
Men icke! Det är skickat, så jag får väl det på måndag, och innan dess vet jag ju inte om den stämmer. wink

Men med tanke på att Doom3 inte ens är ett bra spel under ytan, så tror jag nog mer på HL2, vill jag lova.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
793815
December 11, 2004 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Svårt att jämföra. Är som 2 skilda spel i mina ögon.

Doom 3:
Var ganska glad när det släpptes och man satt där och installerade. Man hade ju glömt det mesta om HL2, då det man förväntade var bara mer och mer förseningar. Doom 3 var snyggt, flöt på bra så det var en bra början.

Höll på att skita på mig på välidgt många ställen. Körde igenom 1/3 av spelet, sen så klarade jag det inet mer (var rädd att dö, pga av att jag flög åt alla möjliga håll och kanter när det vart något hastigt) så jag fuskade igenom resten av spelet.

Och till min "förvåning" så var det samma sak genom hela spelet, pang boom skjut. Enformigt. Men det förstörde inte mina förväntningar. Jag visste att Doom 3 inte skulle bli så riktigt bra, men det gav mig det som jag hade väntat på; rädsla. Tror aldrig jag vart så rädd för ett spel i hela mitt liv (kalla mig känslig om ni vill, dont care).

Half-Life 2:
Helt galen när man öppnade fodralet, och tog ut DVD-skivan, som man inte es vågade andas på för risken att skada den ;). Hjärtat pumpade 3ggr så fort (ungeför som när jag vart rädd på Doom 3) och var rädd att installationen skulle hänga sig hela tiden :D.

När jag väl började spela var det som om det inte var riktigt. I alla dessa år, ptja iaf 1-2 år, som man sett filmer från E3 och divesa andra källor, bilder mm, så var man äntligen här! Till skillnad från Doom 3, så var det mer man hade förväntat sig i Hl2. Doom visste man det mesta hur det skulle vara, dvs snygg grafik och dynamiskt ljus (och läskigt såklart). Men med HL2 var det så mycket mer. Det var först den mycket relistiska looken i det hela, sen fysiken (inte minst gravgun) och allt man hade förväntat sig fanns liksom där! Man gick ut ur tåget i början och kände att "detta kommer blir skoj". Efter det att man klarat spelet, så kändes det lite tomt. "vad ska man göra nu då?" Spelet var kort, men den lilla stunde man spelade var så mycket roligare än Doom 3. Tack vare fysiken och mijöerna säger jag.

Nu till en mycket viktigt sak, som avgör en HEL del.
Nu började jag gnugga i huvudet och leta fram mina gamla Hammer kunskaper, och inom 1 timme satt jag där och gjorde mina egna HL2 banor. Jag älskar attt ha möjligheten att på ett sådant eneklt sett (I min mening är Hammer ett mycket enkelt verktyg) kunna få sina "fantasier", dvs de mappar man velat spelat, till HL2. Tankarna fläg igenom huvudet om vad man skulle göra. Fanns ju så många möjliheter att få det som man vill nu när det var såna snygga texturer, snygga ljuseffekter (dvs en mörk bana med lite skunna ljus överallt var mycket snyggt i min meing) och fysiken. Vad vore Hl2 utan fysiken?

Orkar inte skriva mer, och tror inte ni vill läsa så mycket mer heller ;).
Som ni kanske ser så är HL2 min "vinnare", men Doom 3 var inte heller dåligt.

Over and Out.

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
793819
December 11, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

*sibban slår ett slag för HL2 och bryr sig inte om att läsa denna tråden för det lär bara stå en massa smörja ändå tror han*

Miller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 646
794108
December 12, 2004 - 4:53 am
sp_Permalink sp_Print

Doom3 va mer i min smak.. HL2 har jag kört igenom en bit men har ingen lusst alls att fortsätta på...

DOOM 3!

Sardaukar
Member
Medlem
794110
December 12, 2004 - 5:17 am
sp_Permalink sp_Print

Etheral wrote: [quote=Sardaukar][quote=Etheral][quote=GatriC]Doom 3 är enformigt, Hl2 är fantastiskt.

tycker du inte det är jävligt enformigt att åka runt på en j**la svävare hur länge som helst och sedan till på köpet åka i EN TILL j**la sak hur länge som helst?

röstar på DOOM3, samma anledning som Pim_

I HL2 får du åtminstone miljöombyte emellanåt, vilket inte sker i D3. Därför tycker jag också D3 blir för enformigt. Vapnen i HL2 är mer effektfulla och roligare också.

Sen om man ser till spelets längd så åker man inte omkring på några fordon särksillt länge.

hur mycket miljöombyte kan man få om man är instängd i en rymdbas på Mars?

Ja det är ju just det som gör spelet så tråkigt! Alltså inget bra ställe att göra en shooter på enligt mig.

Sardaukar
Member
Medlem
794112
December 12, 2004 - 5:19 am
sp_Permalink sp_Print

Miller wrote: Doom3 va mer i min smak.. HL2 har jag kört igenom en bit men har ingen lusst alls att fortsätta på...

DOOM 3!

På vilket sätt var det mer?

Sardaukar
Member
Medlem
794114
December 12, 2004 - 5:23 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Sardaukar]...och för att inte tala om alla monster i Doom3 som kommer från ingenstans från små utrymmen i väggarna. Hur sjutton kommer dem dit och vad ska dem inne i 1x1m^2 rum att göra??

De spawnar fram överallt, allt är triggat.

Tycker ingen av spelen höll så värst länge.
Spelen känns inte lika bra nu som när half life 1 kom för ett par år sedan, då var det helt underbart, det snyggaste man sett på länge.
Doom 3 och half life 2 känns som 2 st i mängden med alla andra spel, inget som förändrar sitt sätt att se på spelen som deras yngre utgåvor gjorde.

Håller med dig där. HL1 var helt klart revolutionerande, men det är svårt att göra uppföljare som är bättre än originalet.
Minns dock när jag spelade Doom första gången hos en kompis nån gång runt -93-94. Jag var faktiskt inte särskillt imponerad, men det beror väl på min inställning till rymdbas-temat.

Death On Wings
Member
Medlem
794387
December 12, 2004 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter såhär lång tid så tycker man att de borde kunna gjort spelet bättre, de hadde ju redan half life 1 att gå efter så lite vägledning måste de ha haft.
Det skulle vart dubbelt så långt, känns som pengar i sjön när man klarar spelet på 2 -3 dagar.
Half life 1 har jag för mig tog grymt mycket längre tid.

Zzulu
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
794471
December 12, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns inte många FPS idag som håller någon längre tid...

D3 körde jag igenom på ungefär 2 dagar. Halo 2 på 1 dag, och HL2 under en helg.

🙁

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 729
794487
December 12, 2004 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Zzulu wrote: Finns inte många FPS idag som håller någon längre tid...

D3 körde jag igenom på ungefär 2 dagar. Halo 2 på 1 dag, och HL2 under en helg.

🙁

Snabb du va, kör du på lätt svårighetsgrad eller är du helt enkelt elit?

Death On Wings
Member
Medlem
794490
December 12, 2004 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon mer än jag som spelat igenom half life på alla 3 nivåer ? Enda sättet jag kunde hitta på så att jag skulle känna mig mindre lurad på spelt tid 🙂

Dimension Zero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 362
794512
December 12, 2004 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Någon mer än jag som spelat igenom half life på alla 3 nivåer ? Enda sättet jag kunde hitta på så att jag skulle känna mig mindre lurad på spelt tid 🙂

Har inte klarat det ännu, har haft så jävla mkt för mig nu så jag har inte orkat sätta mig framför datorn på länge, och nu när det är julrusch på jobbet så faller man på golvet framför dörren när man kommer hem, så att spela hl2 efter en stressig dag är inget allternativ... 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 124
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL