Doom III mot Half-Life 2|Page 2|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Doom III mot Half-Life 2
ruski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
sp_UserOfflineSmall Offline
365221
July 6, 2003 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

woohoo, go hl2, 25-20
laugh laugh laugh

Stal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 980
365442
July 6, 2003 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

HL2 eftersom jag tror de har bättre multiplayer del samt att fler modskapare vill göra en kopia av de CS gjorde för 1a HL, dvs skapa en commity av en mod =)

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
365526
July 6, 2003 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Stal wrote: HL2 eftersom jag tror de har bättre multiplayer del samt att fler modskapare vill göra en kopia av de CS gjorde för 1a HL, dvs skapa en commity av en mod =)

Hmmz... Skulle de inte göra en CS-modd till Jedi Knight 2? Det var väl en jäkla hysteri med förväntningar om det för ett tag sedan...

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
365668
July 7, 2003 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

Fakta: idSoftware har sedan wolfenstien3D satt en ny standard med varje spel de släppt
Jag tvivlar inte på att hl2 kommer att bli bra...men jag vet att doom3 kommer att bli det.
Sen förstår jag alla barn som aldrig spelat ngt annan än cs inte kommer att uppskatta doom3 och jag tvingar er inte att köpa det.

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
365732
July 7, 2003 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Fakta: idSoftware har sedan wolfenstien3D satt en ny standard med varje spel de släppt
Jag tvivlar inte på att hl2 kommer att bli bra...men jag vet att doom3 kommer att bli det.
Sen förstår jag alla barn som aldrig spelat ngt annan än cs inte kommer att uppskatta doom3 och jag tvingar er inte att köpa det.

Nej, för de som aldrig har spelat något annat än CS kan jag förstå att HL2 och Doom 3 inte verkar så lockande.

Det jag är lite bekymrad över är dock att det finns sådana oerhörda potential att göra riktigt bra spel, men att den energin istället läggs på att göra halvtaskiga historier med bristande handling (aliens = störande moment).

Pim_
Member
Medlem
365759
July 7, 2003 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: [quote=Pim_]Fakta: idSoftware har sedan wolfenstien3D satt en ny standard med varje spel de släppt

Nej, för de som aldrig har spelat något annat än CS kan jag förstå att HL2 och Doom 3 inte verkar så lockande.

Det jag är lite bekymrad över är dock att det finns sådana oerhörda potential att göra riktigt bra spel, men att den energin istället läggs på att göra halvtaskiga historier med bristande handling (aliens = störande moment).

Jo fictionvärlden är ju jättetråkig....starwars ,alien ,sagan om ringen, quake1&2&3, doom1&2, hl, diablo1&2, thief, starcraft, unreal, discworld (för att ta ngra fictionex. från min närmaste hylla) ......inte sant att det får släppas sånt dravel........

OBS(för alla er som lite svårt att hänga med i svängarna) Ja jag är ironisk

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
365779
July 7, 2003 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=The Whistler][quote=Pim_]Fakta: idSoftware har sedan wolfenstien3D satt en ny standard med varje spel de släppt

Jo fictionvärlden är ju jättetråkig....starwars ,alien ,sagan om ringen, quake1&2&3, doom1&2, hl, diablo1&2, thief, starcraft, unreal, discworld (för att ta ngra fictionex. från min närmaste hylla) ......inte sant att det får släppas sånt dravel........

OBS(för alla er som lite svårt att hänga med i svängarna) Ja jag är ironisk

Nej, du var sarkastisk.

Jag menar inte att man inte ska ha fiktiva inspirationer. Herrejisses, det enda jag läser klassas ju som fantasy!
Jag menar bara att det har blivit så fruktansvärt standardiserat med storylinen på FPS-spel. Det börjar oftast jävligt lovande med häftiga vapen och schysst AI på precis rätt sorts fiender. Sedan spårar allt ur och det kommer massa monster. Det finns liksom ingen hjärna bakom handlingen i dagens spel.

Sedan får man ju naturligtvis se allt ur sitt perspektiv. Du nämnde Star Wars. Det är bland de mest realistiska filmer jag någonsin sett, nämligen för att där förutsätts det att det finns laserpistoler och ljussvärd. Det är en essentiell ingrediens för att driva storyn vidare. Att implementera massa monster och plasmavapen är det inte. Det är för att de börjar få slut på fantasi och kör på den gamla vanliga "uppföljar"-missen.

Förstår du nu hur jag tänker? Jag är en stor älskare av Science Fiction och (främst) fantasy. Men det måste vara trovärdigt.

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
366494
July 8, 2003 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror båda kommer bli bra spel men jag lägger min röst på HL2 av aneldningen att det har ett stöd för mp.
Doom3 har bara mp för 4 spelare då det släpps, om det är coop eller nått mot varandra vet jag inte.
Visst det kommer säkert komma nå gratistillbygge till doom3 senare men det värderar jag inte då jag röstar nu 🙂

ruski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 470
366928
July 9, 2003 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

hur fan kan det vara 60%-39%, var har 1% tagit vägen?
Half-life 2
60% [ 44 ]
Doom III
39% [ 29 ]

Totalt antal röster : 73

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
366954
July 9, 2003 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ruski, det är bara avrundat fel.

Campaigner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
367068
July 9, 2003 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Både Half-life 2 och Doom III kommer bli enormt stora och toppa listorna i månader framöver, alltså kommer båda att vara superbra.

Jag själv gillade aldrig Half-life så mycket, visst det var ett bra spel helt klart, men det finns andra spel jag mycket hellre spelar.
Jag ser mest framemot DOOM III eftersom Doom har varit mina favoritspel på alla konsoler 😀

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
367158
July 9, 2003 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: [quote=Pim_]Fakta: idSoftware har sedan wolfenstien3D satt en ny standard med varje spel de släppt

Personligen tycker jag att handlingen och historian är de viktigaste delarna i ett spel, det ger det hela en en meningen och gör att spelet inte blir hjärndött och att man bara skjuter på allt och alla.

Jozzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 363
367177
July 9, 2003 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror Doom 3 kommer va ett spel som man e på helspänn hela tiden 😀 men jag ladda hem en 500 mbs halflife 2 movie å d värkar vara fett som fasen när man kan skapa kedjereaktioner tex jag läste lite om nån e3gala så hade nån från hl2 teamet visat nån film där en gubbe använder The Manipulator vapnet för att slita loss ett element från en vägg som han kastar på en fiende soldat som i sin tur kastas mot en läskmaskin som börjar spotta ut läskburkar som rullar ner för en trappa etc etc..... 😛

Pim_
Member
Medlem
367186
July 9, 2003 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

the_best_bear86 wrote: [quote=The Whistler][quote=Pim_]Fakta: idSoftware har sedan wolfenstien3D satt en ny standard med varje spel de släppt

Personligen tycker jag att handlingen och historian är de viktigaste delarna i ett spel, det ger det hela en en meningen och gör att spelet inte blir hjärndött och att man bara skjuter på allt och alla.

Jo handling o historia är viktigt men jag tycker även "hjärndöd" mejning är ovanligt roligt...i coop....ex. doom1&2, serious sam1&2, diablo1&2...har ägnat många dagar o nätter på lan skrikandes med de spelen.
Dock säger jag inte att doom3 eller hl2 kommer bli i den stilen men det är fel att avfärda en så stor genre......

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
367244
July 9, 2003 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jozzo wrote: Jag tror Doom 3 kommer va ett spel som man e på helspänn hela tiden 😀 men jag ladda hem en 500 mbs halflife 2 movie å d värkar vara fett som fasen när man kan skapa kedjereaktioner tex jag läste lite om nån e3gala så hade nån från hl2 teamet visat nån film där en gubbe använder The Manipulator vapnet för att slita loss ett element från en vägg som han kastar på en fiende soldat som i sin tur kastas mot en läskmaskin som börjar spotta ut läskburkar som rullar ner för en trappa etc etc..... 😛

Sen så gäller det att veta _var_ dessa kedjereaktioner _kan_ startas nånstans också 😉 antar att det inte funkar lika bra överallt 😛

Jozzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
367605
July 10, 2003 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Titta på 600 mbs Half-Life 2 filmen å jag tror d flesta kommer att titta på den flera gånger om 🙂

(jo man kan ju fråga sig om man kan starta d lite varstand eller kanske bara på vissa ställen där de visar på filmerna 😛

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
367860
July 10, 2003 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas verkligen på att Half-Life 2 kommer vara så ruskigt bra det ser ut i trailern! Det är det enda som håller mig vid liv nu laugh

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
367966
July 11, 2003 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=Jozzo]Jag tror Doom 3 kommer va ett spel som man e på helspänn hela tiden 😀 men jag ladda hem en 500 mbs halflife 2 movie å d värkar vara fett som fasen när man kan skapa kedjereaktioner tex jag läste lite om nån e3gala så hade nån från hl2 teamet visat nån film där en gubbe använder The Manipulator vapnet för att slita loss ett element från en vägg som han kastar på en fiende soldat som i sin tur kastas mot en läskmaskin som börjar spotta ut läskburkar som rullar ner för en trappa etc etc..... 😛

Sen så gäller det att veta _var_ dessa kedjereaktioner _kan_ startas nånstans också 😉 antar att det inte funkar lika bra överallt 😛

Han säger ju i filmen, att alla detaljer går att förstöra och flytta på.
Man kan säkert klanta sig och skjuta sönder något man ska gå på 🙄

Jag tror det blir:
Doom 3 bättre grafik!
Halflife 2 bättre kännsla!

Jozzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
367993
July 11, 2003 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

hehe jo antagligen 😀

Keen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
368010
July 11, 2003 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

ando wrote: [quote=Blue_Moon_][quote=Jozzo]Jag tror Doom 3 kommer va ett spel som man e på helspänn hela tiden 😀 men jag ladda hem en 500 mbs halflife 2 movie å d värkar vara fett som fasen när man kan skapa kedjereaktioner tex jag läste lite om nån e3gala så hade nån från hl2 teamet visat nån film där en gubbe använder The Manipulator vapnet för att slita loss ett element från en vägg som han kastar på en fiende soldat som i sin tur kastas mot en läskmaskin som börjar spotta ut läskburkar som rullar ner för en trappa etc etc..... 😛

Han säger ju i filmen, att alla detaljer går att förstöra och flytta på.
Man kan säkert klanta sig och skjuta sönder något man ska gå på 🙄

Jag tror det blir:
Doom 3 bättre grafik!
Halflife 2 bättre kännsla!

Tror inte att det går att ha sönder saker som är nödvändiga för att fortsätta. Tror att de säger det i 500 megs filmen...nån frågar om det går att ha sönder bron han kör över med dunebuggyn och föreläsaren svarar nekande...är dock inte 100% säker.

För övrigt så kommer jag definitivt att köpa båda spelen. Men av vad jag har sett så ser HL2 bra mycket häftigare ut. Fast det är 2 helt skilda tíllvägagångsätt...Doom III verkar satsa på lite av Resident Evil stuket...klaustrofibiskt, monster som hoppar ut lite var stans ifrån och skrämmer skiten ur dig. Kommer fortförande ihåg Doom och Wolfenstein3D när man i panik backar och röjer för fullt för att nåt fult monster hoppar fram.
HL2 satsar väl mer på story, wow-effekt, sköna miljöer och coola vapen.

Så hur bra än HL2 är så kommer ju inte DoomIII bli sämre...de siktar ju in sig på 2 helt olika nischer av FPS. De kommer nog kompletera varann fint.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 393
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL