doom3 krav|Page 2|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
doom3 krav
mrpink
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
Member Since:
July 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216364
November 5, 2002 - 1:46 am
sp_Permalink sp_Print

Har en XP 1800+, 512 RAM och ett 128 MB 4200 och FPS'en ligger mellan 25-45...... och så jävla roligt är inte det här spelet :arg:

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216366
November 5, 2002 - 2:08 am
sp_Permalink sp_Print

mrpink wrote: Har en XP 1800+, 512 RAM och ett 128 MB 4200 och FPS'en ligger mellan 25-45...... och så j**la roligt är inte det här spelet :arg:

det är inget spel ÄN
det som finns i demot är enbart en teknisk demonstration
det var ALDRIG tänkt att vara en spelbar demo

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
216398
November 5, 2002 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

John Carmac wrote: Making any judgements from a snapshot intended for a non-interactive demo is ill advised.

WzuP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1120
Member Since:
December 23, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
216522
November 5, 2002 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

men endå spelet kan inte bli BRA!
det mesta dem har gjort är att lägga ned tid på en grym grafikmotor.
säga vad man vill men jag tycker att id kommer med revolutionerande motorer och INTE storys

mrpink
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
Member Since:
July 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216524
November 5, 2002 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack Wzup du fattade min poäng. Otrolig grafik men tyckte annars att spelet sög FETT......

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
Member Since:
April 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216543
November 5, 2002 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur fan kan man bedömma ett spel som inte finns??

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216553
November 5, 2002 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

WzuP wrote: men endå spelet kan inte bli BRA!
det mesta dem har gjort är att lägga ned tid på en grym grafikmotor.
säga vad man vill men jag tycker att id kommer med revolutionerande motorer och INTE storys

visst det där kanske gällde förr
vad som gäller nu kan varken du eller jag säga än

lyssnar man på IDs "taktik" vad det gäller Doom III så säger de ju att det ska vara stor betoning på story, spelbarhet, atmosfär osv.
lite som ett mer actionbetonat Resident Evil i rymden typ

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
216676
November 5, 2002 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hogan wrote: Hur fan kan man bedömma ett spel som inte finns??

Sanningens ord, lyssna på dem mrpink

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216680
November 5, 2002 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

mrpink wrote: Tack Wzup du fattade min poäng. Otrolig grafik men tyckte annars att spelet sög FETT......

Tack, ni belyser just nu varför ID-Software inte vill att E3-demot skulle släppas för allmänheten än.

mrpink
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
Member Since:
July 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216856
November 6, 2002 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad snackar ni för gojja. Spelkänslan lär ju inte ändras så mycket oavsett hur länge dom håller på att hotta upp spel helvetet. Det kan ju vara så att alla kanske inte tycker att allt som ID gör är gudalikt.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216864
November 6, 2002 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

mrpink wrote: Vad snackar ni för gojja. Spelkänslan lär ju inte ändras så mycket oavsett hur länge dom håller på att hotta upp spel helvetet. Det kan ju vara så att alla kanske inte tycker att allt som ID gör är gudalikt.

Ehh, du inser att de FÖRST jobbar på själva spelmotorn och sedan går de in på sådant som kontroll, spelmoment, spelbarheten, fysik, uppdrag, story osv.

Om det är något som kommer ändras tills det släppta spelet så är det just spelkänslan.

Och nej man behöver inte avguda id, jag är själv inte särskilt imponerad alls av grafikmotorn måste jag erkänna.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216940
November 6, 2002 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Och nej man behöver inte avguda id, jag är själv inte särskilt imponerad alls av grafikmotorn måste jag erkänna.

Du lyckades inte svara min fråga angående ovan här: https://www.nordichardware.se/.....hp?t=36249

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216945
November 6, 2002 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp och jag står fast vid att polygonantalen ÄR för låga i spelet.

Skuggorna är inte så imponerande, dels för att de är solida men också för att de ibland överlappar fel ytor precis som den nuvarande "high tech"-metoden för att skapa skuggor: "volumetric shadows".

De har drivit bumpmappingen FÖR långt, materialen ser för snarlika ut och för många ytor blir för "bubbliga" och "rundade".

Många av texturerna är för lågt upplösta.

Jag uppskattar det hela rent tekniskt, det är ett ganska gediget jobb de gjort. Men rent visuellt var det inget som jag fann direkt attraherande.
Dessutom tycker jag inte att själva artworket med modeller och texturer osv. var imponerande.

Ang vad du skrev i den där andra tråden så visst man kan inte höja polygonantalen i all evighet men vissa av modellerna är ju rent ut sagt blovkiga som legofigurer i alphan. Och att döma av vad Carmack sagt är detta inget som kommer ändras.

Fysiken, kanske lite off topic, är inte heller imponerande. Där är UT2003s motor klart bättre. (Dock förbannat krävande av CPUn)

Det är väl snarare just för att jag är, som du själv uttryckte det, ett "grafikesse" som jag inte är så imponerad kanske.

Jag tycker absolut inte att det är fult, eller att det finns många spel som är snyggare (är de det så beror det snarare på gediget artwork än bra grafikmotor dessutom) men jag blev ändå besviken på det jag såg.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
Member Since:
July 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
216963
November 6, 2002 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Jepp och jag står fast vid att polygonantalen ÄR för låga i spelet.<

Går inte att få mer polygoner med dagens maskiner. De flesta har inte ens ett grafikkort som behövs för spelet, än mindre en maskin som orkar dra runt det. Motorn stödjer dock fler polygoner (jämför Q3 med MOHAA, samma motor, mer polygoner i MOHAA)

Skuggorna är inte så imponerande, dels för att de är solida men också för att de ibland överlappar fel ytor precis som den nuvarande "high tech"-metoden för att skapa skuggor: "volumetric shadows".

Misstänker att JC löser det problemet precis som han löste problemet med de första Q3-demosarna, wallmarks på runda ytor blev kass.

De har drivit bumpmappingen FÖR långt, materialen ser för snarlika ut och för många ytor blir för "bubbliga" och "rundade".

Många av texturerna är för lågt upplösta.

Jag uppskattar det hela rent tekniskt, det är ett ganska gediget jobb de gjort. Men rent visuellt var det inget som jag fann direkt attraherande.
Dessutom tycker jag inte att själva artworket med modeller och texturer osv. var imponerande.

Svårt att argumentera där, själv är jag mycket imponerad utav "marines" modellerna på e3/intro. Men du glider ifrån ämnet. Det du pekar på har INTE med 3dmotorn att göra. Bumpmappingen står beskriven i en shader, texturerna är av valfri upplösning. OCH som du själv påstått, det är fortfarande ett demo avsett för ett speciellt ändamål, tänkt att köras på en maskin med ett visst utseende. Läste bl.a. en post om att man kunde få snyggare skuggor på 9700 med ett visst kommando osv...

Jag tycker absolut inte att det är fult, eller att det finns många spel som är snyggare (är de det så beror det snarare på gediget artwork än bra grafikmotor dessutom) men jag blev ändå besviken på det jag såg.

Jo, jag tycker också att RIVEN/MYST är snyggare än Q3 wink

Avslutningsvis så är jag riktigt glad att det finns en J.Carmack som vågar satsa på så avancerad 3d-teknik när spelmarknaden ser ut som den gör.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
217102
November 6, 2002 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: Går inte att få mer polygoner med dagens maskiner. De flesta har inte ens ett grafikkort som behövs för spelet, än mindre en maskin som orkar dra runt det. Motorn stödjer dock fler polygoner (jämför Q3 med MOHAA, samma motor, mer polygoner i MOHAA)

Det gåt att ha betydligt större polygonantal än Doom 3 har för närvarande. De flesta moderna spel har det. Detta är givetvis en kompromiss eftersom det inte bara skulle innebära prestandaförlust genom det ökade polygonantalet men också pga. den ökade "skugg-genereringen" så att säga.
Oavsett anledningarna tycker jag det är fult.

Misstänker att JC löser det problemet precis som han löste problemet med de första Q3-demosarna, wallmarks på runda ytor blev kass.

Att skuggorna är solida är inget Carmack kan ändra utan att gära om hela skugg-delen av motorn så att säga. Iofs de kanske skulla kunna kasta en alpha men frågan är om det går med den teknik de använder, tror inte det iaf.
Att skuggorna överlappar varandra kan jag inte säga något om, dock är det fullt möjligt att detta är en begränsning som ligge ri tekniken han använder vilket jag har fått insinuerat av folk som är lite mer kunniga inom Open GL-kodning. (Just programmering är väl den stora gråzonen för mig.)

Svårt att argumentera där, själv är jag mycket imponerad utav "marines" modellerna på e3/intro. Men du glider ifrån ämnet. Det du pekar på har INTE med 3dmotorn att göra. Bumpmappingen står beskriven i en shader, texturerna är av valfri upplösning. OCH som du själv påstått, det är fortfarande ett demo avsett för ett speciellt ändamål, tänkt att köras på en maskin med ett visst utseende. Läste bl.a. en post om att man kunde få snyggare skuggor på 9700 med ett visst kommando osv...

Visst det är ingen begränsning i motorn i sig, gillar bara inte det nuvarande utförandet. Att motorn kommer kunna producera ofantligt snygga spel råder det inget tvivel om. Tror bara inte att Doom 3 kommer bli ett av dem...
Och visst texturerna kommer vara mer högupplösta i den färdiga versionen vilket jag själv redan påpekat i ett par inlägg. (De är inte komprimerade i denna version därför var de tvugna att hålla dem lågupplösta.

Avslutningsvis så är jag riktigt glad att det finns en J.Carmack som vågar satsa på så avancerad 3d-teknik när spelmarknaden ser ut som den gör.

Visst tycker också att det är trevligt att en mjukvaruutveckare vågar pressa både köpare och hårdvarutillverkare lite extra.

Men men mina kommentarer gäller den alpha som finns ute och jag är, som sagt tidigare, inte så imponerad.
Tekniken: visst.
Potentialen: visst.
Nuvarande utförandet: nej.

Och det var just utförandet jag pratade om, vad framtiden håller tänker jag inte kommentera i större utsträckning än vad Carmack själv sagt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL