December 27, 2003
kriahg90 wrote: crysis har dock dragit på sig en försening...
Jag skulle vänta med att köpa ny hårdvara fram tills att de släpper dx10.1
kom då ihåg att ATI/AMD R600 ska ha fullt stöd för DX10.1 medan Geforce 8800 "bara" har stöd för DX10.0 (huruvida nvidias nästa kort (mainstream) har stöd för 10.1 vet jag ej)
May 2, 2006
Tyvärr dras några av de stora DX10 dragplåstren med nya förseningar. Crysis kommer troligtvis inte förrän tidigast till senvåren/sommaren och Alan Wake i värsta fall inte förrän 2008. UT2007, Halo 2 och Hellgate:London är ytterligare några DX10 titlar som inte ligger runt hörnet precis. Av ovanstående titlar så gissar jag på att UT2007 blir först ut, kanske i mars. 😛
Mao kommer G80 (och R600) "bara" att vara mycket snabba DX9 kort ett tag till.
Det finns dock minst en DX10 titlel ute redan, MS Flight Simulator X. Det som återstår är Vista/DX10, och framförallt drivrutinerna till DX10 korten.
Även Company of Heroes säg bli DX10 kompatibelt med en kommande patch.
February 1, 2003
Xenomorphed wrote: [quote=kriahg90]crysis har dock dragit på sig en försening...
Jag skulle vänta med att köpa ny hårdvara fram tills att de släpper dx10.1
kom då ihåg att ATI/AMD R600 ska ha fullt stöd för DX10.1 medan Geforce 8800 "bara" har stöd för DX10.0 (huruvida nvidias nästa kort (mainstream) har stöd för 10.1 vet jag ej)
Hur kan ett kort som kommer i februari/mars stöda nåt som inte är bestämt fullt ut ännu? Dessutom så stöder 8800-korten DX10.1 så långt dom på XS kunde se pga att standarden för DX10.1 ej är bestämd ännu så där är inget argument till fördel för det strömslukade och hypervarma R600. Detta är troligen till 99% bara ett felaktigt ryckte spritt från ATI som inte vill förlora allt för mycket mark mot Nvidia så åtminstonde fanboysen köper R600.
Varför inte vänta på DX11 eller DX12 när man ändå är på gång att vänta in i evigheten innan man slår till, då är vi väl ändå bara framme vid år 2025 eller så.
November 4, 2001
Dom senaste uppgifterna tyder på att R600 kommer dra mindra ström än G80....
När de gäller spelen så kommer dom väl i det första kvartalet av 2007. Tänk på att windows vista krävs för att nyttja dx10.
Det finns egentligen ingen anledning att släppa spelen innan vista är ute då man ändå inte kan köra dem som det är meningen (i dx10).
May 2, 2006
Jag tror som sagt att de första DX10 spelen kommer tidigast 3-4 månader in på det nya året. Funderar du över 8800 så vänta åtminstone till slutet av januari/början av februari då R600 med största sannolikhet kommer att släppas. Då vet du vem av grafikjättarna som lyckats bäst med sina första DX10 kort. Om du inte vill vänta längre än till jul så köp ett X1950XT för 2200kr, luta dig tillbaka, spela alla dagens spel med bra inställningar och observera utvecklingen det första halvåret. Personligen blir jag inte det minsta förvånad om det knappt har dykt upp några DX10 spel till sommaren.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=327135
Att få Vista (och alla nya drivrutiner) såväl som DX10/DX10 spel att fungera som det ska är ett stort steg från XP och DX9. Jag tror tyvärr våren blir en orgie i uppdaterande och patchande.
Så vänta lite med Vista och DX10, i alla fall tills andra halvan av 2007, innan du köper ett high-end DX10. För det är väl inte mid-range du är ute efter.. 🙂
Skulle mitt olyckskraxande visa sig bli obefogat så säljer du lätt ett X1950XT utan någon större ekonomisk förlust och hugger det DX10 kort som bäst faller dig i smaken.
February 1, 2003
SuperNova wrote: Dom senaste uppgifterna tyder på att R600 kommer dra mindra ström än G80....
Tvärt om är det ju, R600 blir både betydligt varnmare och slukar betydligt mer ström trotts att dom omdesignat kortet för att få ner dessa doch verkar dom inte lyckats speciellt bra när dte kommer behövas mer än luft för att hålla dom i shack.
Gilgamesh wrote: kanske bättre och satsa på ett kort med 512MB minne...?
För högre upplösningar så kan det var en bra idé, men för lägre upplösningar så är det nog inte lika självklart.
October 2, 2005
Tack nu har ni lyckats förvirra mig ännu mer :S
Jag som tänkte köpa mig en feting packet hos komplett. Så säger ni att man ska vänta tills efter sommaren (eller ännu längre) för att vara säker om att man får feta komponenter värda att slösa pengar på.
Så säg mig nu rakt av, inga omvägar eller nånting. Hur länge hade ni väntat på de bättre komponenterna? (allt från grafikkort till mobo kretsar samt fungerande drivisar för dx10 samt Vista)
Och sätt er in i mitt fall, att jag kan bara slå till en endaste gång, pga att jag då måste betala av datorn på avbetalning (tar 2-3 år beroende på slutpriset). Det andra är att jag kan enbart köpa från komplett.se och inte gå runt och välja hos de olika nätbutikerna. Inte heller köpa mediokra grejer för att spara pengarna och köpa sen. Jag kan som sagt enbart slå till en endaste gång och köpa mig en feting dator, betala av den och sen efter den är helt avbetalad så kan man börja snacka uppgradering (men inte förrens datorn är avbetalad)
Hade ni väntat max 1år till? Detta beror ju också på när de bättre komponenterna kommer. Själv har jag ingen aning när de kommer...
:S
Ni ser mitt dilemma, jag vill inte slösa pengarna på halvdanna grejer och "spara" pengar för sedan. "spara" pengarna kan jag inte göra ändå som sagt pga av att datorn kommer att förhoppningsvis köpas med kredit.
November 27, 2003
gamer wrote: [quote=SuperNova]Dom senaste uppgifterna tyder på att R600 kommer dra mindra ström än G80....
Tvärt om är det ju, R600 blir både betydligt varnmare och slukar betydligt mer ström trotts att dom omdesignat kortet för att få ner dessa doch verkar dom inte lyckats speciellt bra när dte kommer behövas mer än luft för att hålla dom i shack.
Rykten går isär från olika källor. Man ska nog inte ta något för säkert för nu.
//Andreas
1 Guest(s)