May 2, 2006
Crysis, likt många andra DX10 spel, kommer inom en övergångsfas att även vara DX9 kompatibelt. Detta främsta pga att de flesta inte har DX10 kort ännu (eller lär ha det när Crysis släpps).
Du komer alltså att kunna köra det med ett 7900GTX, även om grafiken, och säkerligen prestandan, inte kommer att vara detsamma som med DX10.
Halo 2 ska vara ett av undantagen så här i början av övergången. Det ska bara kunna köras på Vista och lär därmed bara vara DX10 (även om DX9 funkar på Vista).
Det man ska veta är att ett DX9 kort (dvs alla dagens kort förutom 8800GTX/GTS) aldrig kommer att kunna köra DX10 pga att det inte stöds i hårdvaran.
May 26, 2004
Förstår inte varför köpa X1950XT nu? Visst det spelar alla spel bra nu men det gör ju 8800 korten också (t.o.m bättre allt som oftast) och då får du ju nytta av DX 10 också när de kommer. Behöver inte sitta och gnaga på ditt dx 9 kort för att det är för snabbt att byta ut men inte får allt grafik lull lull som Dx 10 korten får ;).
Crytek och de andra utvecklarna har ju i stort sett sagt de kommer använda dx 10 för att öka på bildkvaliten snarare än för att få spelen att flyta på bättre...
Det är ju givetvis vettigt att vänta tills vad ATI kommer ut med men annars. The waiting game kan man hålla på med i leda när det gäller PC...
Jag menar varför köpa Core Duo nu när AMD snart kommer med sina Quad CPUs som ryktas ska va mycket billigare ;).
Sedan väntar du tills R600 kommer så om några månader kommer refreshen till g80 och då ska du vänta på det etc etc etc.
Antingen väntar du eller så accepterar du faktum att 8800 serien presterar grymt mycket bättre än 7 serien i bildkvalitet. Passerar ATI när det gäller anisotropisk filtrering och i högre upplösningar så är det CPU begränsat även av core Duo vad det verkar...
Grafikkortsprestandan ökar i betydligt högre grad än CPU prestandan så kan mycket väl hända att till och med G80 är overkill för de närmaste 2 åren för DX 10 spel ;).
Jag ska försöka vänta tills R600 är ute dock men sedan väntar jag fasen inte en sekund till. Mina 2x7800 GT är fortfarande tillräckligt för att i stort sett maxa vartenda lir där ute så egentligen har man inget behov men men...
Men det här med att R600 ska dra mindre ström? Senaste nytt i går var att det skulle dra väsentligt mer ström än G80?
Hör också ryktas om 512-bitars bus men det känns nästan för bra för att va sant.
February 1, 2003
Delph1 wrote: [quote=gamer][quote=SuperNova]Dom senaste uppgifterna tyder på att R600 kommer dra mindra ström än G80....
Tvärt om är det ju, R600 blir både betydligt varnmare och slukar betydligt mer ström trotts att dom omdesignat kortet för att få ner dessa doch verkar dom inte lyckats speciellt bra när dte kommer behövas mer än luft för att hålla dom i shack.
Rykten går isär från olika källor. Man ska nog inte ta något för säkert för nu.
//Andreas
Naturligtvis skall man ta det för vad det är, men när allt mer pekar på att R600 har problem med kylningen samtidigt som man förvirrar marknaden med ytterligare en ny kontakt som skall palla ännu mer kräm än 2xPCIe så måste man på allvar fundera på om det inte ligger nåt i dom rykten som säger att det behövs mer ström till R600 än vad G80 idag slukar i sig.
Ännu värre för ATI:s del blir det ju när 8800GTS de facto handikappas av 8x8 PCIe med 3-5% och 8800GTX ännu mer, detta samtidigt som DFI bara har 8x8PCIe på RD600 så har dom då missat att R600 blir kraftfull eller är det bara så att R600 inte handikappas av 8x8PCIe pga att 8800GTS är mer kraftfull?
Så länge man inte ser eller hör nåt från ATI så kommer man att spekulera friskt i hur det egentligen står till med "monstret".
May 26, 2004
När det gäller DFI det finns ju Asus och andra också som gör bra överklockningskort.
Tror knappast att DFI inte har det därför att R600 kommer bli långsammare än 8800 GTS. Alltså det finns ju inte ens på kartan. Mycket av strukturen i 8800 korten påminner mer om x1900 än tidigare nVidia kort...
Vad jag har hört ska de köra med någon mindre tillverkningsprocess men jag räknar då kallt med att ATI kortet fortfarande kommer dra mer ström och således gå lite varmare. Det lär nog va snabbare också men det är ju bara magkänslan 😀
November 1, 2006
Mjo... jag kommer i alla fall köpa ny dator med vista i mars med speccen här under, med mitt nuvarande X600 kommer man inte långt i dagens läge :(. Spelar inte så stor roll om prestandan inte är på topp med en gång den e i alla fall ca 10 gånger bättre än den jag har nu i alla fall. Så ser jag i alla fall på det.
May 2, 2006
Contiz wrote: Mjo... jag kommer i alla fall köpa ny dator med vista i mars med speccen här under, med mitt nuvarande X600 kommer man inte långt i dagens läge :(. Spelar inte så stor roll om prestandan inte är på topp med en gång den e i alla fall ca 10 gånger bättre än den jag har nu i alla fall. Så ser jag i alla fall på det.
Ja, du kommer att gå från Fiat till Ferrari. 😛
May 26, 2004
stege99 wrote: [quote=Contiz]Mjo... jag kommer i alla fall köpa ny dator med vista i mars med speccen här under, med mitt nuvarande X600 kommer man inte långt i dagens läge :(. Spelar inte så stor roll om prestandan inte är på topp med en gång den e i alla fall ca 10 gånger bättre än den jag har nu i alla fall. Så ser jag i alla fall på det.
Hehe trodde det var vad du hade nu och tänkte wtf 😉
May 2, 2006
oqvist wrote: [quote=stege99][quote=Contiz]Mjo... jag kommer i alla fall köpa ny dator med vista i mars med speccen här under, med mitt nuvarande X600 kommer man inte långt i dagens läge :(. Spelar inte så stor roll om prestandan inte är på topp med en gång den e i alla fall ca 10 gånger bättre än den jag har nu i alla fall. Så ser jag i alla fall på det.
Hehe trodde det var vad du hade nu och tänkte wtf 😉
Nejdå, men en annan var tvungen att byta ner sig från ett X1900XTX till ett 6800LE för att överleva dessa eländiga helger.
Sitter nu vid morsans dator, en Pentium II 400MHz med ett ATI 3D Rage Pro. Jisses, svårt att tänka sig att dessa burkar var senaste nytt för en si sådär 8 år sedan. Utvecklingen går framåt...
December 20, 2006
oqvist wrote: Hur många här är beredda att lägga ut 3000 för Vista?
Det gör fasen ont i själen att ge MS så mycket pengar jag vet inte om jag fixar det...
håller med..speciellt eftersom att de redan har en större del av mina pengar iochmed att jag köpte xbox360+tillbehör...usch usch
August 16, 2003
oqvist wrote: Hur många här är beredda att lägga ut 3000 för Vista?
Det gör fasen ont i själen att ge MS så mycket pengar jag vet inte om jag fixar det...
home premium 1495 svensk eller engelsk
Ultimate 1995 svensk eller engelsk
jag tycker inte att det är så farligt då du kommer använda det varje dag dom närmsta kanske 5 åren.
jämför det med att köpa ett spel för 500kr som du spelar en vecka.
3 Guest(s)