En gång för alla. Är det olagligt att kopiera spel?|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
En gång för alla. Är det olagligt att kopiera spel?
Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ligger till såhär, min älskade Warcraft 3 Reign of Chaos skiva har behandlats hårdhänt på senaste tiden, och jag kan inte installera mitt älskade spel. Då undrar jag ifall det är fullt lagligt att ta hem en iso/bin fil och installera spelet, givetvis med min CD-nyckel.

Jag äger kartong, manual, cd-skiva, cd-nyckel och allt kraffs från butik. Räknas det som piratkopiering, eller privat kopia av skivan?

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
1010617
February 2, 2006 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

det är väl olagligt att ladda ner ? tror jag iallafall
men man kan väl låta den slipas i en sån "cd slipare" i en spelaffar för 20kr (om det är bara undersidan som skrapats) eller så köper man själv en sån maskin för 400spänn

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
1010619
February 2, 2006 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade de varit Windows så hade de varit ok. Vet inte hur de är med spel.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1010622
February 2, 2006 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Står det inget om det i EULA?
Om man får göra kopior för privat bruk?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
1010624
February 2, 2006 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du ingen polare med en sådan skiva då? I bättre skick menar jag. Du kan ju öra en ISO/bin-fil på hans/hennes skiva isf.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1010638
February 2, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Har du ingen polare med en sådan skiva då? I bättre skick menar jag. Du kan ju öra en ISO/bin-fil på hans/hennes skiva isf.

Det som problemet är att jag har sådan extrem lust att lira, att jag inte orkar vänta flera dagar. Då undrar jag ifall det skulle vara okej att ladda ner det, iochmed att jag redan äger det och kommer ej distrubitera det vidare.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
1010639
February 2, 2006 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Black_light]Har du ingen polare med en sådan skiva då? I bättre skick menar jag. Du kan ju öra en ISO/bin-fil på hans/hennes skiva isf.

Det som problemet är att jag har sådan extrem lust att lira, att jag inte orkar vänta flera dagar. Då undrar jag ifall det skulle vara okej att ladda ner det, iochmed att jag redan äger det och kommer ej distrubitera det vidare.

Om det nu inte är olagligt, och du gör det ändå. Vad skulle hända? Tanka och spela! Du har ju en CD-key, inget kommer hända.

/JL

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1010643
February 2, 2006 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: [quote=Lodisen][quote=Black_light]Har du ingen polare med en sådan skiva då? I bättre skick menar jag. Du kan ju öra en ISO/bin-fil på hans/hennes skiva isf.

Om det nu inte är olagligt, och du gör det ändå. Vad skulle hända? Tanka och spela! Du har ju en CD-key, inget kommer hända.

/JL

Jojo, men jag vill gärna veta hur det ligger till.
Ifall det är tillåtet så skulle jag vara evigt tacksam ifall någon skickade mig RoC. 🙂

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
1010701
February 2, 2006 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Det ÄR olagligt att göra kopior av datormjukvara utan att ha fått tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren. Enda undantaget är i vissa fall säkerhetskopior, men de skulle isåfall gjorts av din trasiga skiva. Vilket vi vad jag förstått kan utesluta...

2. Ingen kommer att märka något oavsett...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 453
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL