EVE online|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
EVE online
Landuin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 27, 2004 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det nagra som spelar EVE online har? Jag ska börja om en dryg vecka och undrar om man skulle kunna fa lite tips. Jag ska vara Caldari, Dietis, Male. Allmana tips, garna om nagot bra corp ar valkommna. Sen bara garna asikter om spelet gillas ju ocksa.. För det verkar ju vara ett svart spel som, om man inte far hjalp, man latt kan tröttna pa om man inte förstar..

Jag kan inte skriva tva bokstaver efter Z, för jag ar pa Island.. wink

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
680281
July 27, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare. Jag spelar Eve och har gjort det ett bra tag nu, och kommer inte trötta på ett tag 😉

Innan jag skriver mer så ska jag säga en grej:
Det är tråkigt i början för det flesta, så fortsätt igenom det tråkiga så kommer du få roligt sen, så du inte slutar i början.

Ok, vilken ras du tar i början spelar ingen större roll, då alla skills går att köpa senare. Du ska börja träna så fort du hoppar in i spelet. Nu vet jag inte hur mycket du vet redan, men börja träna Learning skills i början, och får upp dom till en acceptabel lvl (3 till att börja med iaf).

Kör igenom tutorialen i början, då den är till stor hjälp. Man lär sig hur man hanterar sitt skepp i rymden och hur menyer mm fungerar. Eve har ett enkelt menysystem, och tar inte lång tid att lära sig. Är ju mest klickande med musen, och man kan flytta fönster som man vill.. ungeför som i Windows.

I Eve finns det inte Levlar, utan det finns massa skills som gör att man blir bättre på saker. Det finns massa kategorier som skillsen kan finnas under, tex kateggorin "Gunnery". Under Gunnery finns ganska många skills som gör att du tex skjuter snabbare (lägre Rate of Fire dvs). Det finns de som gör att du tar mer skada osv. När du har gjort en gubbe, så kommer du få börja med bara ett fåtal skills, men när du får in lite pengar så är det bara att köpa nya skills du behöver.

Ser att du tror att det verkar vara ett svårt spel, men den frågan är faktiskt svår att svara på. För mig tog det ca 1 vecka innan jag kunde hantera alla menyer och marknaden bra. Sen nu efter många månaders spelande, så kan jag fortfarande inte allt inom PvP. man lär sig nya grejer varje dag kan jag lova dig.

För att hoppa tillbaka till skillsystemet, så är det det bästa som finns. Du kan tex sätta på en skill, vi tar Mining. Det finns 5 lvl:ar på varje skill. Så om vi säger att du har Mining lvl4, (mining skillen gör att du kan dra in mer ore /lvl) och ska träna den till 5, så kommer du få upp en liten text som säger ungefär "time reamaining: 6D 17H 45M 10S. Där har du hur lång tid det tar tills det är klart. Nu medans denna skill tränas, kan du resa bort, sitta framför TV´n, vara utan internet i 6 dagar eller vadfan du vill 😉 Det tränas hela tiden, inga avbrott. Så du behöver inte spela Eve 24/7 för att blir bra, som med många andra spel*, utan även fast du jobbar/skola så blir man bättre hela tiden.

*Ta tex Lineage 2, elle SWG. Man springer runt och dödar för att få XP som man sedan blir bättre av. Så dom som spenderar mycket tid framför datorn får ju en "fördel". Med Eve´s skillsystem så kan man träna sin gubbe medans man själv är "offline".

Eve´s universum är STORT. Varje solsystem har ett antal stationer, planeter (med månar), astroidbälten mm. SKa ge dig ett exempel på hur stort ett system ska vara.

EXMEPEL: De större avstånden mäts i AU. Det brukar vara ca 20-60AU mellan olika stationer och planeter. Ett skepp åker i ca 3AU när det warpar.
Skulle du inte warpa mot en station (som är 5AU bort), utan åka ganska snabbt normalt, säg 500m/s, så skulle detta ta 47år att komma fram. Så, det är stort.

Det finns 5000 solsystem i Eve, så det finns en del ställen att åka till.
Man kan tjäna pengar på massa olika sätt, men det vanligaste sättet är troligen Mining. Man sätter på mining lasrar, och åker ut till ett bälte som man senare suger ur Ore ur stenarna, som man sedan kan sälja eller bygga saker för.

*pust* Orkar inte skriva mer, finns HUR mycket som hellst att skriva om. Du kan ju hoppa in på den svenska fan-siten, http://www.eve.se och fråga dig runt, eller bara titta. Läs också forumen på http://www.eve-online.com, du kan lära dig mycket.

Det enda negativa med Eve, när det gäller att tjäna pengar, är att det är som ett "andra jobb". Det är lite jobbigt, det TAR TID, men det är inget man tänker på.. iaf inte jag.

En annan sak, PvP är det roligaste som finns i Eve, men jag rekommenderar det inte försän du har blivit lite erfaren.

Just ja, höll på att glömma det om corps ja. Hoppa in i kanalen "Sverige" eller "Swedish", och fråga där om det finns något företag som vill ta emote en nybörjare. Joina du ett corp i början så kommer du får mycket hjälp på vägen, och det blir mucket roligare. eve.se har också lite corp-rekrykteringar.

Cya in space 😉

Landuin
Medlem
680293
July 27, 2004 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för genomgangen, Vamp! (aven om jag rakade veta det mesta..)
Mitt största problem ar att klura ut vilket corp jag ska joina, finns manga som rekryterar pa eve.se som verkar bra. Men helst vill jag ga med i starlight inc, fast tar dom in nya medlemmar?

Nej, det ar ingen risk att jag ger upp i början, jag lovar.. ; Þ

Vamp
Member
Medlem
680299
July 27, 2004 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

StarLight tar nog in nybörjare, dom gjorde iaf det förrut. NSN gör nog också det, jag hade nog också joinat NSN om jag var du. Tror dom är roligare än StarLight, men det är bara som jag tror.

Det beror ju på vad du ska göra också. PvP:a, Mina, Trade:a mm.. men NSN har ju olika avdelnigar för allt.. NSN Academy för nybörjare, NSN Vanguard för PvP:are osv...

Om du vill prata med NSN så prata med Bamsefar ingame.. tror han fortfarande är CEO.

Lycka till 😉

Landuin
Medlem
680305
July 27, 2004 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur ar NSN? Det ar val inget pirate corp? Ar dom med i nagon allians, och ar det mycket roligare om ens corp ar med i det? Finns det info om dom nagonstans?

Vamp
Member
Medlem
680364
July 27, 2004 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

NSN är ett helsvenskt, vad jag vet mycket sjysst corp. Dom är Anit-Pirater vad jag vet 😉 DOm är med i PA Alliansen. Det finns både positiva och negativa grjer med allianser.

Positivt: Man får till gång till regioner som troligen har bra ore som man kan mina. Man får skydd och hjälper alliansen.

Negativa: Massa politik som "skjut inte dom!" "Dom har vart dumma skjut dom!" osv.. sånt gillar inte jag..

Landuin
Medlem
680374
July 27, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Oki, om dom e med i PA sa ar dom antipirater.. Kan bli dom, far se vilka som vill ha mig..

Ar du med i NSN, eller vad ar din sysselsattning i spelet? Hederlig eller pirat?

Vamp
Member
Medlem
680391
July 27, 2004 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ör med i SHadow of the Ghost, som är ett litet piratcorp... invite only dock. Jag åker runt och pangar hela dagarna i ända 😉

Landuin
Medlem
680426
July 27, 2004 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Du e ju ond! ; P

Eller e ni trevliga pirater som inte ger sig pa n00bs? Och kanske slass för er ratt? Jag radiggar minmatarpirater..

Vamp
Member
Medlem
680470
July 27, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe.. ja vi är onda. Vi skjuter på alla vi ser typ. SPelar ingen roll vem det är.. bara dom går att skjuta ner 😉

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
680724
July 28, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

vart håller ni till och är ni med i CA?
själv e jag med i The Fenix Alliance och minar för tillfället för att fixa pengar till et BS

Vamp
Member
Medlem
680778
July 28, 2004 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

Tjenare Tyrfing. Vad heter du ingame?

Nej, vi är inte med i någon allians. CA är fjollor bara ändå så 😀

Vet inte om jag ska säga vart vi håller till... ni får hitta oss 😉

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
682127
July 29, 2004 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Samma namn i spelet och angående CA så måste jag hålla med (har vart med i pvp mot dom)

Vamp
Member
Medlem
682128
July 29, 2004 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok... har aldrig mött CA i PvP, men läst om deras upptåg mm.

TECH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 331
704019
August 25, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Har också börjat lira idag, det var j.vligt ball faktiskt! Går lite segt nu i början men!

Mobile2400+@2512,sapphire9800pro@xt,512ocz-el-pc3200,nf7-sv2.0,maze4cpu,maze4gpu,antec550w

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 176
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL