Fattar ni hur bra UNREAL II - The Awakening ÄR?!!|Page 2|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fattar ni hur bra UNREAL II - The Awakening ÄR?!!
Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
sp_UserOfflineSmall Offline
268016
February 8, 2003 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

UT har mycket bra AI, bästa AI jag sett i multiplay. I UT så springer de runt själva å kan utföra saker samtidigt som de kan vara förjävliga på att undvika att bli träffade. De kan även lyda order som att skydda basen eller anfalla etc.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
268018
February 8, 2003 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory jag klicka de på din länk.
Det där Dark BASIC hur funkar det? Är det lätt att använda?

(Jag har gått Programering A,B,C. och även jag gjort några spel, dock ej lyckade wink )

Var kan man få tag i en demo eller nå sånt?

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
268025
February 8, 2003 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Dark Basic (eller Pro versionen som jag använder numer) är en DX8 motor som du kontrollerar med ett basic baserat språk. Kan du programmering så är det väldigt lätt att programmera i det. Sen behövs bara 2D eller 3D talanger för grafiken. DB har ingen WYSIWYG editor, en sån får du programmera själv.

Demo av Pro finns att få tag på http://www.darkbasicpro.com

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
268026
February 8, 2003 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: UT har mycket bra AI, bästa AI jag sett i multiplay. I UT så springer de runt själva å kan utföra saker samtidigt som de kan vara förjävliga på att undvika att bli träffade. De kan även lyda order som att skydda basen eller anfalla etc.

På sin tid Var Unreal 1 det absolut bästa som fanns, om vi bla gämför med Q2 som var under ungefär samma period så kunde fienderna i Unreal ducka, hoppa, rolla, slå vålter, använda dina vapen,sköld, ta skydd bakom objekt , OSV. De kunde även om de blev för skadade springa och gömma sig eller hämta hjälp. Poängen är att de ibland backade tillbaka för att rädda livhanken och få tilbaka kontrollen på situationen. Vilket inte händer i så många andra spel där fienden bara rusar rakt på.

UT Håller jag med om, en klar förbättring av något som redan var bra. Nästan som människor.

UT2k3 Ännu bättre! De lyder order men kan ta egna insiativ, då hoppar,slår vålter klättrar, tarskydd, springer iväg, wahljumpar, använder rätt adrenaline när den behövs och mycket mycket mycket mer sånt...

Men vad jag tänkte komma fram till är, att du tor inte att Unreal 2 har fått ärva det här?(efter att det förbättras ännu några nivåre förståss) :blink: Skulle väl vara konstigt annars?!

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
268032
February 8, 2003 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Dark Basic (eller Pro versionen som jag använder numer) är en DX8 motor som du kontrollerar med ett basic baserat språk. Kan du programmering så är det väldigt lätt att programmera i det. Sen behövs bara 2D eller 3D talanger för grafiken. DB har ingen WYSIWYG editor, en sån får du programmera själv.

Thx 😀 ..

Vad betyder "WYSIWYG" ? embarassed

Å går det använda WorldCraft till att göra banor som sedan kan användas till spelet? Eller följer det med nått man kan använda för att skapa omgivningarna?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
268048
February 8, 2003 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Dead Glory]Dark Basic (eller Pro versionen som jag använder numer) är en DX8 motor som du kontrollerar med ett basic baserat språk. Kan du programmering så är det väldigt lätt att programmera i det. Sen behövs bara 2D eller 3D talanger för grafiken. DB har ingen WYSIWYG editor, en sån får du programmera själv.

Thx 😀 ..

Å går det använda WorldCraft till att göra banor som sedan kan användas till spelet? Eller följer det med nått man kan använda för att skapa omgivningarna?

WhatYouSeeIsWhatYouGet

Nej det skulle jag inte tro, vet inte.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
268122
February 8, 2003 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Dead Glory]Dark Basic (eller Pro versionen som jag använder numer) är en DX8 motor som du kontrollerar med ett basic baserat språk. Kan du programmering så är det väldigt lätt att programmera i det. Sen behövs bara 2D eller 3D talanger för grafiken. DB har ingen WYSIWYG editor, en sån får du programmera själv.

Thx 😀 ..

WC är ett WYSIWYG program. Det är olagligt att göra kommersiella banor med WC eller att kompilera BSP filer med ID's egna verktyg om du inte har licenser. Dock finns det andra program och verktyg för att göra lagliga BSPs. DBPro stöder BSP (Q1, Q2, Q3 och HL) och har även en X till BSP konverterare. Det har nu även kommit kommandon för att läsa in entities. Finns ett väldigt bra program som kan göra banor å kompilera BSPs för ynka 40 dollar: http://darkbasic.com/c.php?f=cartographyshop1

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
268436
February 9, 2003 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Har spelat en bit till in i spelet. Och jag blir bara mer och mer övertygad om att det här är den bästa AI'n i ett FPS hitills!!

Såg två soldater täcka varrandra, Den ena hoppa fram och sköt mot mig medans den addre kutar mot hörnet på andra sidan och skjuter för livet, när han är över hoppar han fram igen och skjuter så att hans kompis kunde komma förbi. (dessvärre drog jag ett Widowmaker skott i huvet på honom då, men det är sånt som händer) wink
Då skrek hans polare "NOOOOO!" och kutar mot mig för att göra det mindre trevligt för mig.. Sånt ser man inte varje dag i ett spel.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
268460
February 9, 2003 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Har spelat en bit till in i spelet. Och jag blir bara mer och mer övertygad om att det här är den bästa AI'n i ett FPS hitills!!

Såg två soldater täcka varrandra, Den ena hoppa fram och sköt mot mig medans den addre kutar mot hörnet på andra sidan och skjuter för livet, när han är över hoppar han fram igen och skjuter så att hans kompis kunde komma förbi. (dessvärre drog jag ett Widowmaker skott i huvet på honom då, men det är sånt som händer) wink
Då skrek hans polare "NOOOOO!" och kutar mot mig för att göra det mindre trevligt för mig.. Sånt ser man inte varje dag i ett spel.

Det är ju scriptat å inget de kommer fram till själv. Ta thief till exempel, där patrulerar vakter tills de ser eller hör dig å sen följer de efter en så bra de kan, är det mörkt så får de problem å börjar att långsamt söka av mörkret tills de blir less. De reagerar även på döda/avsvimmade kroppar så det är bra å flytta på dem. Mosspil på metall golv är t ex bra för att ta sig fram ljudlöst när det är vakter i närheten.

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
268532
February 9, 2003 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm tycker U2 är rätt dåligt.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
268632
February 9, 2003 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Har spelat en bit till in i spelet. Och jag blir bara mer och mer övertygad om att det här är den bästa AI'n i ett FPS hitills!!

Det är ju scriptat å inget de kommer fram till själv. Ta thief till exempel, där patrulerar vakter tills de ser eller hör dig å sen följer de efter en så bra de kan, är det mörkt så får de problem å börjar att långsamt söka av mörkret tills de blir less. De reagerar även på döda/avsvimmade kroppar så det är bra å flytta på dem. Mosspil på metall golv är t ex bra för att ta sig fram ljudlöst när det är vakter i närheten.

Så du tor inte det är scriptat då? Vi har nog inte riktigt kommit så lång i utvecklingen att de verkligen kan göra egna "unika" beslut utan allt de gör är ett val ut en lång lista, det är bara det att AI'n i vissa spel väljer bättre ur den där listan beroende på vad som passar att göra för situationen, än vad andra gör. Pluss att listan bara blir längre och längre. Och det är det vi kallar AI... wink

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
268637
February 9, 2003 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

every bad guy, no matter how quiet you creep up upon them, no matter what direction you're approaching, they will charge at you the moment you come in their cone of action. In other words, there's an invisible line, and once you cross it, it triggers them into action, and they immediately attack you.

Detta är det största felet jag hittat med unreal 2. totalt sabbar många fighter 🙁
sen så krashar det ofta och man är tillbaka i windoz utan någon bra save :arg:

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
268767
February 9, 2003 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Dead Glory][quote=-=*ThE_cRoW*=-]Har spelat en bit till in i spelet. Och jag blir bara mer och mer övertygad om att det här är den bästa AI'n i ett FPS hitills!!

Så du tor inte det är scriptat då? Vi har nog inte riktigt kommit så lång i utvecklingen att de verkligen kan göra egna "unika" beslut utan allt de gör är ett val ut en lång lista, det är bara det att AI'n i vissa spel väljer bättre ur den där listan beroende på vad som passar att göra för situationen, än vad andra gör. Pluss att listan bara blir längre och längre. Och det är det vi kallar AI... wink

Att något är scriptat innebär att det händer när du kommer in på ett speciellt område. Precis som i MOHAA där det finns fiender som skuter genom att sträcka ut vapnet utan att visa sig å skuta. Det är inget de gör för att de hittar ett hinder utan för att det är bestämt så när spelet gjordes. I Theif så försöker vakterna verkligen att hitta dig om de upptäcker eller hör dig. De reagerar dock inte alls om de inte ser eller hör dig. De vet inte heller var du är om de inte ser/hör dig. Gömmer du dig bland skuggorna å smyger när de letar efter dig så lär de inte heller hitta dig.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
271034
February 13, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: every bad guy, no matter how quiet you creep up upon them, no matter what direction you're approaching, they will charge at you the moment you come in their cone of action. In other words, there's an invisible line, and once you cross it, it triggers them into action, and they immediately attack you.

Detta är det största felet jag hittat med unreal 2. totalt sabbar många fighter 🙁
sen så krashar det ofta och man är tillbaka i windoz utan någon bra save :arg:

Det där första kan jag inte hålla med om. Jag har lyckats smyga väldigt nära fiender innan de hört mig och vänt sig om.Men vad vet jag de kanske bara hade en mindre "ring"! laugh

och det andra kan jag inte heller hålla med om! U2 har nämligen inte krachat en enda gång för mig, och nu tror ni säkert att jag bara säger det för att jag är en Unreal Fan boy. men det är faktiskt sant!! Unreal 2 har inte krashat en enda gång för mig.. (UT2k3 däremot har krashat ett större antal gånger cry , fast det verkar ha löst sig)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 138
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL