Försämrad spelupplevelse efter ominstallation. =/|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Försämrad spelupplevelse efter ominstallation. =/
Otto78
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 66
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 29, 2003 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag fick min dator för drygt två veckor sedan var jag mycket nöjd. Tyckte allt funkade perfekt. UT2003 flöt perfekt på högsta upplösning, fick ca 10 700 i 3DMark2001SE etc. Nöjd med datorköpet alltså!

Sen råkade jag klanta till mig lite faktiskt, och fick köra en recovery backup. embarassed

Sedan fick jag gå in i BIOS och ändra fsb till 133mhz (defualt är ju 100), och allt verkade fungera bra igen. Samma värde på 3DMark, MEN den stora skillnaden är att spelen inte flyter på som tidigare. De känns lite småhackiga och inte lika "lena" längre.

Är det något som jag glömt att ändra i BIOS kanske? Något annat som är defualt men som jag förmodligen ska ändra?

Skärmen kör jag på 85hz då som nu. Har även installerat de senaste drivisarna från nVidia och kört programmet Nview-refresh2.1. Inget tycks hjälpa!

Håll med om att det är lite mysko att spel som FIFA2003, SoF2 ska hacka som bara den samt att jag inte upplever samma "flyt" som då jag fick datorn? Vad göra?

-------------------------------------------------------------------------------------
AMD 2100+ (1.733ghz), Gainward GeForce4 ti4800SE, 512DDRAM, KT3 Ultra2
-------------------------------------------------------------------------------------

KristofferP
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 184
261753
January 29, 2003 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Med dom där prylarna i dator borde det gå ganska bra. Jag antar att du har installerat senaste stabila DirectX osv. Har du exakt samma inställning i spelen? Du kanske hade SoundHardwareAccelleration avstängt innan och nu har du det igång..?? Jag gissar på annorlunda inställningar i spelen.

Otto78
Siktar mot toppen
Medlem
261764
January 29, 2003 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp, exakt samma inställningar i spelen. Om jag har SoundwareAcceleration på eller av nu vet jag faktiskt inte, hur ser jag det?

Det jag gjorde med dator var att återställa till "fabriks-image" alltså få den exakt som den var när jag fick datorn. Den enda skillnaden jag märkte var att FSB i BIOS var satt till 100 istället för 133.

Jag använder DirectX 8.1

KristofferP
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 184
261770
January 29, 2003 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm, du har installerat om alla spel och så, så det inte är nån jäkla registerpryl som stökar till det?

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
262001
January 29, 2003 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte riktigt vad "SoundwareAcceleration" gör för nytta?
Har fått för mig att hårdvaran genom ljudkortet tar hand om alla ljudberäkningar. Det stämmer väl?
Men är det något som påverkar prestandan negativt? Det borde ju inte vara så, eller?

Många frågetecken, men orkade omformulera mig bättre...

Otto78
Siktar mot toppen
Medlem
262149
January 29, 2003 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Installerade om allt från början nu, och ändå samma problem. Har de senaste drivisarna o allt... men något verkar spöka.

Attans vad trött man blir på det. 👿

Klart, det funkar ju... men det kan bli bättre, och bara det bästa är bra nog ellerhur? 8)

Får väl börja fundera på att klocka eller tweaka grejorna kanske...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 145
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL