November 4, 2001
Varför är det så dålig fysik i många bilspel.
I många bilspel har dom försökt göra det verkligt att bilen går sönder, men sen kör man in i ett berg i 250Km/t flyger upp 5 meter i luften, voltar runt lite och sedan landar man på hjulen. Man får en liten buckla på högra sidolyktan sen efter 5 sådana krasher står det body heveaily damaged. Öhh!!! Sen det här med farter. Ifall man spelar ett spel och ligger med gasen i botten hela tiden (släpper lite i vissa svängar) tänker ifall bilen inte går snabbare, kollar man på hastighetsmätaren då står den på 300Km/t, när det ser ut som att det går i 100. Dom har nu kommit på att bilen ska kunna sladda också. Men även det har gått till överdrift. Jag tycker att grundaren till dagens bilspel nog är "Colin Mcrae" som nu kommit med en uppföljare som inte är något speciellt. Hur många av dagens bilspel använder sig inte av bilder som ploppar upp åt vilket håll man ska svänga, samtidigt som en datainspelad röst säger "two right" när man sen åkt in i ett träd "keep your eyes on the way". Idag finns det en drös av bilspel, många av dem är mest skit, men ibland ploppar det upp ett bra från ett okänt företag. Man ska nog helst testa ett spel några timmar innan man köper det.
January 9, 2001
Yes, en själsfrände!
Du vill också har det realistiskt, typ kör man i 250 knyck in i ett träd så är bilen skrot, precis som på riktigt.
De flesta av dagens "bilspel" är ju snarast ufo spel där man styr vilken håll bilen ska glida och inget mer. (colin...)
Kan glädja dig med att om allt går väl, så kommer ditt favorit spel ut om...ett bra tag till PC, PS2, XBox och gameCube.
Företaget jag jobbar ska förhoppningsvis snart börja på den mest realistiska rallysimulatorn hittils, Rally championship 7.
Vi har lyckats övertyga vår utgivare att det är simulator som gäller, och dom är med på det. Frågan nu är bara vad dom anser vara simulator.
Vår design är iaf att en krock i 200Kmh är lika med skrotat bil, du måste använda bilens egna instrument (inga popup rutor o skit), ingen magisk respawn till banan om du voltar, endast kameravinkar innifrån bilen. Och det viktigaste av allt, fet fysik. Dynamic centre of gravity, independent suspension, you name it.
Vi snackar äkta rally, inget annat.
Och för er UFO Colin2 fantaster som inte gillar att köra rally, så finns det en EASY setting också, där ni får alla magiska funktioner så ni slipper spela själv. Men i det läget så vinner ni inga pokaler o sånt.
Obs, det är inte helt spikat än, men vi verkar ha dom som "bestämmer" på vår sida. Så det bådar gott. Dom har iaf sagt simulator.
Så håll tummarna för oss!
Ps: Du kan testa Ferrari 355 Challenge till Dreamcast så länge. Bästa körkänslan jag stött på hittils! Suverän!
January 9, 2001
Glömde fartkänslan.
Många spel (Rally championship Xtreme) har 22 ggr för breda vägar än normalt bara för att man ska kunna sladda lättare.
Dock så sabbar detta fartkänslan nåt enormt!
Så vårt rally spel kommer antagligen fokuseras på British Rally Championship (om dom får ordning på hur reglerna ska vara..)
Och där kommer vara förbannat smala vägar, precis som på riktigt rally.
Och ja, ni Colin2/segarally2 fantaster ni KOMMER åka ut i första kurvan, men testa använda bromsen, glöm colin2 och lär er köra bil så kommer ni ha mer kul än med dom andra spelen. Lita på mig.
Jag var en gång i tiden arkad fantast.
January 9, 2001
Exakt, riktiga simulatorer där man verkligen känner att man sitter i typ en rallybil spöar skiten ur "vanliga" rallyspel som Colin2. Colin har ju ingen riktig rallykänsla alls, det enda som påminner om att det är rally är ju just att dom har WRC bilar och Colin Mcrae med.
Men arkad folket kommer nog aldrig inse det, eftersom simulatorer kräver säkert minst nån timmes träning innan man kan köra hyffsat.
Dom vill starta spelet, trycka gasen i botten, aldrig bromsa och sen komma först i mål direkt.
Jag som vill ha det äkta blir snarare förbannad om jag lyckas köra rally som proffsen direkt utan någon träning eller kunskap. Då känns det direkt att det inte är rally, utan bara ett spel som man spelar.
Men jag ska inte klaga på arcadekillarna som gillar såna spel. Jag bara önskar att folk inser att simulatorfolket är fler än vad de flesta tror, så det kommer fler ÄKTA simulatorer.
June 28, 2001
vill bara tilläga det att dom gamla goa bil spelen hadde mer känsla när det kom till sådant för då fanns det inte så mkt grafik o anvädna, då tänker jag på vissa Extremt bra saker i carmagedon (ettan) men det fanns ju minst 200 saker inte stämmer med värkligheten, men man kan iaf köra sönder saker, vilket man inte kan på många spel.
men det absoluta spelet e ju DEATHKARZ !
det e fanimej bra gort när det kommer till sånt, tyvär e det iof lite gammalt, men still giong strong.
September 12, 2001
Jag håller med om det där med känslan i spelet/spelen går förlorade när det är rena arkadspelet..men men..nu har ni glömt bort Grand Prix Legends.
Det bilspelet är verkligen suveränt och svårt att lära sig..slå bort all körhjälp så får ni se Dammade nyligen av det efter ett lååångt uppehåll men det håller ännu i körkänsla.
August 9, 2001
Grand Prix Legends är det bästa jag har provat!! det enda bilspel som kan kalla sig simmulator. dock har det oxå en del nackdelar , simulerar tex inte hur camber viklarna ändras när hjulet fjädrar, sliter inte däcken osv. men det simulerar iaf hur en bil beter sig när man kör
skulle järna vilja se ett bra bilspel/simulator till PC.
Fozz, det spelet ni håller på med verkar lovande men jag skulle vilja se bilen utifrån när man spelar, så att man inte behöver titta på en replay för att få se den
January 9, 2001
Challeballe...varför vill du se en bil bakifrån?
Det är ju som att du styr en radiostyrd bil från en helikopter och då går ju typ spelet ut på att se till att vinklen på bilen stämmer med hur svängarna går. Det är ju inte rally.
Nej, du ska sitta i bilen där du kan känna hur bilen beter sig, hur den kasar, underlaget o hela köret.
Gäller bara att man lyckats få till den känslan på nåt sätt. Dom har lyckats förbannat bra i Ferrari 355 till DreamCast. Och där är man låst till kameran inne i bilen. Tur det, för kör man utifrån skulle man inte haft nån koll alls. Och då måste man ha Colin2 styrning på bilen. Tradigt.
Äkta simulator=Sitt i bilen. Går det köra utifrån så är det inte simulator.
Fozz har talat.
2 Guest(s)