Gamers+640*480=sant?|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gamers+640*480=sant?
Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
Member Since:
March 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 27, 2004 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Hej hej!

Har länge funderat över varför inbitna gamers (quake 1 och cs-freaks)
envisas med att köra i så låga upplösningar när dom ändå sitter på nya radeon- och geforce-kort?

För länge sen när jag satt i skolans datasal spelade alla multiplayer på quake 1. Vansinnigt kul och hetsigt, gick å spela i max 512*384 på dom slappa datorerna. Dom riktiga kvejkarna haxxade fram konsollen och skrev in en massa kommandon så foven ändrades. Själv körde jag väl med 100 el 110 i fov men freaksen körde me de extremaste inställningarna möjliga. Grafiken blev extremt pixlig och gubbarna fick självlysnade vita/röda/rosa/gröna kläder och blev således lättare att identifiera. Lite fusk anser jag.

Men i CS dÅ? Vilka fördelar får man genom att köra med 640*480 istället för 1280*1024/1600*1200. Det enda jag kan tänka mig är nackdelar.
Något som framstår som en mörkblå pixel i 640*480 kanske är en motståndares huvud som sticker upp bakom en låda i 1600*1200.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
679757
July 27, 2004 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: Hej hej!

Har länge funderat över varför inbitna gamers (quake 1 och cs-freaks)
envisas med att köra i så låga upplösningar när dom ändå sitter på nya radeon- och geforce-kort?

För länge sen när jag satt i skolans datasal spelade alla multiplayer på quake 1. Vansinnigt kul och hetsigt, gick å spela i max 512*384 på dom slappa datorerna. Dom riktiga kvejkarna haxxade fram konsollen och skrev in en massa kommandon så foven ändrades. Själv körde jag väl med 100 el 110 i fov men freaksen körde me de extremaste inställningarna möjliga. Grafiken blev extremt pixlig och gubbarna fick självlysnade vita/röda/rosa/gröna kläder och blev således lättare att identifiera. Lite fusk anser jag.

Men i CS dÅ? Vilka fördelar får man genom att köra med 640*480 istället för 1280*1024/1600*1200. Det enda jag kan tänka mig är nackdelar.
Något som framstår som en mörkblå pixel i 640*480 kanske är en motståndares huvud som sticker upp bakom en låda i 1600*1200.

Allt blir större, lättare att träffa m.m.

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
679760
July 27, 2004 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det är det som är fördelen, det är en STOR pixel som blir blå inte 16 små som har mindre sammanlagd yta.

Avatar
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
679763
July 27, 2004 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

vad yrar ni om, inget blir blå....

det ända som händer är som någon nämnde ovan att allt blir större, alltså lättare och träffa.... men samtidigt blir siktet oxå större så att jaaa...

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
Member Since:
June 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
679780
July 27, 2004 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

inte i nya uppdateringen på steam, då kan man ju bestämma vilken sikte man ska ha, om man då tar 1024 siktet så blir det riktigt lätt 😀

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
Member Since:
March 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
679783
July 27, 2004 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

aha..då hade jag bara tänkt fel 🙂 men nu e jag me..får testa vid nått tillfälle å se om mina skillz blir bättre 😛

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1432
Member Since:
December 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
679788
July 27, 2004 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

om ja skulle mot förmodan spela cs på lan så skulle de va med 800x600 med max FSAA och ANISO och pga ja vill köra i 100hz på skärmen 😀

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
679795
July 27, 2004 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote:
Något som framstår som en mörkblå pixel i 640*480 kanske är en motståndares huvud som sticker upp bakom en låda i 1600*1200.

CasO wrote: vad yrar ni om, inget blir blå....

wink

dpinto
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
July 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
679915
July 27, 2004 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är blir det egentligen lättare att träffa? själv har jag lättare för att sikta om siktet är mindre.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
679928
July 27, 2004 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ännu en tråd om spelsnack.

Spelforumet...
*tråd flyttad*

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
Member Since:
March 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
680023
July 27, 2004 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag träffar grymt me bullpop me de gamla siktet(det som inte ändrar storlek) därför e 1.5 lite schönare nästan-.-

SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
November 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
680407
July 27, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt otroligt att det fortfarande finns folk som tror att storleken på gubbarna ändras med ändrad upplösning?! 🙂 Gubbarna är i 3D, det enda som ändras med upplösningen är antalet pixlar som de består av. Storleken är exakt den samma på skärmen.

Däremot ändras storleken på HUDen, ammo och sånt, eftersom de består av sprites, vilket lurar en del till att storleken på resten av världen också ändras. Tidigare ändrades siktet också men inte längre.

Att relativt många kör i 640x480, eller 800x600 lär vara för att det var vad de var tvunga att köra när de började spela CS i tidernas begynnelse, och har vant sig vid det. Själv har jag kört 1024x768 sedan länge för att få mindre sikte, och för att det blir lättare att precisionssikta vid hörn osv då man inte behöver "välja" mellan pixlar lika mycket.

EDIT: Eftersom folk lär säga emot mig angående storleken på miljön så förbereder jag mig med skärmdumpar. 😉

1024x768
[Image Can Not Be Found]

640x480
[Image Can Not Be Found]

Som ni ser så ändras inte storleken på världen (eller gubbarna).

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
Member Since:
November 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
680689
July 28, 2004 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, storleken på världen ändras inte men ytan som ändrar färg vid rörelse blir större.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL