March 1, 2001
Hej hej!
Har länge funderat över varför inbitna gamers (quake 1 och cs-freaks)
envisas med att köra i så låga upplösningar när dom ändå sitter på nya radeon- och geforce-kort?
För länge sen när jag satt i skolans datasal spelade alla multiplayer på quake 1. Vansinnigt kul och hetsigt, gick å spela i max 512*384 på dom slappa datorerna. Dom riktiga kvejkarna haxxade fram konsollen och skrev in en massa kommandon så foven ändrades. Själv körde jag väl med 100 el 110 i fov men freaksen körde me de extremaste inställningarna möjliga. Grafiken blev extremt pixlig och gubbarna fick självlysnade vita/röda/rosa/gröna kläder och blev således lättare att identifiera. Lite fusk anser jag.
Men i CS dÅ? Vilka fördelar får man genom att köra med 640*480 istället för 1280*1024/1600*1200. Det enda jag kan tänka mig är nackdelar.
Något som framstår som en mörkblå pixel i 640*480 kanske är en motståndares huvud som sticker upp bakom en låda i 1600*1200.
July 27, 2002
Vajsman wrote: Hej hej!
Har länge funderat över varför inbitna gamers (quake 1 och cs-freaks)
envisas med att köra i så låga upplösningar när dom ändå sitter på nya radeon- och geforce-kort?För länge sen när jag satt i skolans datasal spelade alla multiplayer på quake 1. Vansinnigt kul och hetsigt, gick å spela i max 512*384 på dom slappa datorerna. Dom riktiga kvejkarna haxxade fram konsollen och skrev in en massa kommandon så foven ändrades. Själv körde jag väl med 100 el 110 i fov men freaksen körde me de extremaste inställningarna möjliga. Grafiken blev extremt pixlig och gubbarna fick självlysnade vita/röda/rosa/gröna kläder och blev således lättare att identifiera. Lite fusk anser jag.
Men i CS dÅ? Vilka fördelar får man genom att köra med 640*480 istället för 1280*1024/1600*1200. Det enda jag kan tänka mig är nackdelar.
Något som framstår som en mörkblå pixel i 640*480 kanske är en motståndares huvud som sticker upp bakom en låda i 1600*1200.
Allt blir större, lättare att träffa m.m.
November 26, 2001
Helt otroligt att det fortfarande finns folk som tror att storleken på gubbarna ändras med ändrad upplösning?! 🙂 Gubbarna är i 3D, det enda som ändras med upplösningen är antalet pixlar som de består av. Storleken är exakt den samma på skärmen.
Däremot ändras storleken på HUDen, ammo och sånt, eftersom de består av sprites, vilket lurar en del till att storleken på resten av världen också ändras. Tidigare ändrades siktet också men inte längre.
Att relativt många kör i 640x480, eller 800x600 lär vara för att det var vad de var tvunga att köra när de började spela CS i tidernas begynnelse, och har vant sig vid det. Själv har jag kört 1024x768 sedan länge för att få mindre sikte, och för att det blir lättare att precisionssikta vid hörn osv då man inte behöver "välja" mellan pixlar lika mycket.
EDIT: Eftersom folk lär säga emot mig angående storleken på miljön så förbereder jag mig med skärmdumpar. 😉
1024x768
[Image Can Not Be Found]
640x480
[Image Can Not Be Found]
Som ni ser så ändras inte storleken på världen (eller gubbarna).
1 Guest(s)