October 17, 2004
Death On Wings wrote: [quote=dupa666][quote=Death On Wings][quote=dupa666]Visst expansionen är inte enorm men det är inte heller endast nya banor som t.ex. mohaa.
Grafikmotorn har fått sig en bra uppdatering
HDR som du syftar på som är den enda sak som finns med i EP1 som är "nytt" är inte så ny som du tror eftersom det fanns kartor i CS:S som stödjer just detta ett bra tag innan EP1 kom ut (även lost coast). Alltså finns det ingen uppdatering med motorn tack vare denna expansion.
Det du sa även att folk är för fattiga och för snåla bara för att man inte tycker som du.
Jag själv prenumerarar på 2st mmorp, ett av dem kostar runt 120kr och ger en oändlig mycket större spelglädje och längd än denna exp. Så snål vet jag inte om jag är.
Hrm AI:n är mycket bättre, Modellerna är mycket mer detaljerade, ansiktet har fått många mer animation points eller vad dom kallade det. Voiceactingen är topklass. Ljudbilden är rejält mycket bättre, med ännu mer ljud som låter olika beroende på vart dom befinner sig i förhållande till spelaren.
HDR:en är bra mycket bättre än i lost coast.
"Episode One also does another interesting thing with lighting, something called hero lighting. Basically, in Half-Life 2, everything was lit by the same source. However, to emphasize the heroic nature of Alyx in Episode One, she's basically illuminated in a bank of lights that make her stand out even more. It's an incredibly subtle effect, but it works."
Valva har satsat på Kvalite istället för kvantitet och det var ett smart val. Spelet är kompakt men riktigt bra hela vägen allt från musik till ljuseffekter och AI.
Det är ingen skillnad alls på dess AI bara att alex är 110% scriptad och kan backa så fort du går in i henne. Fienden är lika dumma än, bara att stå och vänta så springer dem fram till dig, exakt det samma som Half life 2.
HDR är det ingen skillnad på förutom att det är fler ställen i Ep1 som använder sig av den.
Del, AI:n är uppdaterad då många fiender beteer sig på annorlunda sätt, detta hade ni kanske upptäckt om ni inte rushat genom spelet.
Zombines och de vanliga zombiesarna har inte aals samma rörelseschema och taktik som i vanilla hl2. Alex är inte enormt scriptad, de strävade efter att anävnda så lite script som möjligt men de scriptade delarna flyter ihop oerhört bra med de ickescriptade delarna.
Flera av HDR effekterna är uppdaterade/optimerade, distortioneffekter finns där som inte funnits förut (t.ex Vortexen inne i citadellen) och en massa annat smågodis så som hero lightning...
March 11, 2003
dupa666 wrote:
Hrm det är många som tog sig tid att utforska som fick sina fyra speltimmar. Kolla runt på andra forum.
Och det är klart som fan att dom vill tjäna pengar? Det är det enda skälet att vi har någon form av underhållning idag:
PENGAR.
Och eftersom det var 4 actionfyllda och roliga timmar anser jag det vara befogat att ta ut en tredjedel av vad ett retailspel kostar. Eftersom det inte finns NÅGOT i spelet som känns som ett hafsverk utan allt är prydligt och bra ser jag ingen skam i att ta ut 170 kr för denna exp.
En av valvesnubbarna sa en jäkligt bra sak som stämmer in i EP 1. De försökte få bort alla "fatigue" element, så som samma sak om och om igen och försökte istället få det hela att gå framåt i en stadig takt. Om du inte har märkt det så tar du dig över en bra bit mark i Ep1, du är inte särskilt länge på något ställe, med undantag för det absolut sista med tågstationen.
Jag fattar allvarligt talat inte vad ni klagar på? En 3:e del av speltiden på ett retailspel för en 3:e del av kostnaden och det håller under hela tiden samma höga kvalitet som ett vanligt retailspel.
Spelet är i princip den längd som de annonserade ut (eftersom ni fick den infon innan kan ni inte klaga på det, eftersom ni har relevant information och köper produkten trots att du tycker det är dåligt så är det du och inte tillverkaren som inte har alla skruvar på rätt plats) och har oerhört bra innehåll.Och det jag menade med DVDfilmer är att du har mindre underhållning för ett högre pris där...
Det är klart att det handlar om pengar, och det är det de inte kommer att få i framtiden med sånt här. Folk är mer medvetna om spels kostnader nu än någonsin, just på grund av att det är så in i helvete enkelt att tanka en kopia någonstans. Skall man tycka det är värt att betala, så får man komma med något mer än lite ögongodis.
Jag anser att Ep 1 inte var värt varken tiden eller pengarna. Det tillförde väldigt lite för mig, och jag kunde mycket hellre satsat de pengarna i att hyra 3st DVD-filmer, eller bara köpt något annat spel. Allvarligt talat så hade jag velat ha de här med i grundspelet, och inte som en separat expansion. HL2 var i sitt grundutförande alldeles för kort, och slutet var ett stort antiklimax. I min mening kanske ett av de mest överhypade spelen någonsin.
January 10, 2005
dupa666 wrote: [quote=denstore]Allt under 100 timmar är alldeles för lite. Det känns som att det här har blivit ett jäkla mode i spelindustrin. Spel på 10 tgimmar för $50, och 12 expansioner á 3 timmar för $20 till. För åckrigt, faktiskt.
Det är näst intill omöjligt att göra ett FPS som håller spelaren intresserad i 100 timmars sp. Mest troligt skulle det bli skit...
nene du där! 😛 Oblivion har ju 24 timmar mainquest och 200 timmar annat tjaffs och då måste man köra allauppdrag eftervarandra :/. Så 200+ är rätt bra 😀 och det är inte skit!
October 17, 2004
Arre wrote: [quote=dupa666][quote=denstore]Allt under 100 timmar är alldeles för lite. Det känns som att det här har blivit ett jäkla mode i spelindustrin. Spel på 10 tgimmar för $50, och 12 expansioner á 3 timmar för $20 till. För åckrigt, faktiskt.
Det är näst intill omöjligt att göra ett FPS som håller spelaren intresserad i 100 timmars sp. Mest troligt skulle det bli skit...
nene du där! 😛 Oblivion har ju 24 timmar mainquest och 200 timmar annat tjaffs och då måste man köra allauppdrag eftervarandra :/. Så 200+ är rätt bra 😀 och det är inte skit!
Sen är ju Oblivion inte ett FPS utan ett FPRPG
March 11, 2003
dupa666 wrote:
Sen är ju Oblivion inte ett FPS utan ett FPRPG
Jo, det är ju sant. Ett FPRPG (om man nu kan kalla något för first person role playing game) som har allt som HL2 har och mer. Det har en bättre och mer detaljerad story, bättre grafik, mer spelvärde och framförallt löjligt mycket mer speltid för pengarna.
October 17, 2004
March 11, 2003
dupa666 wrote: att jämnföra ett renodlat FPS met ett rpg är ju rätt meningslöst. Orkar inte ens ta den diskussionen för den SKA inte behöa tas...
Nej, det är ju sant. Det borde inte behövas. Men faktum är ju ändå att Oblivion är ett sjuhelvetes mycket bättre spel än vad HL2 EP1 är. Oavsett hur man jämför.
October 17, 2004
denstore wrote: [quote=dupa666]att jämnföra ett renodlat FPS met ett rpg är ju rätt meningslöst. Orkar inte ens ta den diskussionen för den SKA inte behöa tas...
Nej, det är ju sant. Det borde inte behövas. Men faktum är ju ändå att Oblivion är ett sjuhelvetes mycket bättre spel än vad HL2 EP1 är. Oavsett hur man jämför.
Alltså det har ju inget med diskussionen att göra.
Känns ju ungefär som att jämnföra en sibyllaburgare med ett stort jävla köttstycke på konsum, inte en relevant jämnförelse mao
December 31, 2001
dupa666 wrote: [quote=denstore]Allt under 100 timmar är alldeles för lite. Det känns som att det här har blivit ett jäkla mode i spelindustrin. Spel på 10 tgimmar för $50, och 12 expansioner á 3 timmar för $20 till. För åckrigt, faktiskt.
Men det går att mötas på halva vägen, Half life 1 var i mina ögon rolgiare och bättre än Half life 2, och det varade längre.
September 29, 2005
Har börjat spela lite av hl2 (inte episode one). det var ett tag sedan... Tänkte att det vore kul o fuska lite, så jag undrar hur fan man får upp consolen?... ser bara på alla fusksidor att man ska trycka på (~) o vad menas med det? har skrivit in console i genvägen, men det hjälper ju inte.. .. om jag inte får upp consolen!!
November 9, 2001
Har bara skummat igenom tråden lite o läste att det var lite tjat om speltiden. Men iallafall så har det kommit ut statistik på hur lång tid spelet tar att gå igenom och 5h var det väl det de sa att det skulle ta ca?
http://www.steampowered.com/stats/ep1/
Tycker att de höll va de lova och man kan ju inte säga att man inte var nöjd med speltiden när man visste innan man köpte spelet att det skulle ta ca 5 timmar att gå igenom. Å andra sidan behöver man ju inte vara nöjd över själva spelet.
Har bara "sniffat" lite på spelet, och tycker det är snyggt. Köpte spelet online åt sonen och betalade då den 28/6-06 186,22:- (Summan som dragits på kontot iaf.) för det. Kanske lite dyrt, men iaf jäkligt smidigt att handla direkt online tycker jag.
Antar att sonen kanske är lite bättre än det genomsnitt Steam höftat till med, för det tog honom bara 3,5 timme att gå igenom det på medium.
Ska försöka spela igenom det när tid ges, men jag tror knappast jag spelar igenom det så snabbt som han gjorde.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)