Hårdare tag mot warez eller antydningar om warez. LÄS DETTA!|Page 3|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårdare tag mot warez eller antydningar om warez. LÄS DETTA!
Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
205184
September 26, 2002 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror man bör skilja på wrz och wrz... Kopiering av program borde räknas som ngt annat än kopiering av spel. För det där med att tex Adobe tjänar på wrz tror jag det kan ligga sanning bakom.
Men spelindustrin måste ju förlora enormt på kopiering. Visst det finns folk som "laddar hem för att testa" och sen köper det om det är bra. Men med tanke på dagens bandbredder så tar det ju oerhört kort tid för en del att få hem senaste spelet. Och bandbredderna kommer ju troligtvis inte att minskas, så kopieringen kommer troligtvis att öka i takt med hastigheterna. Så när man väl sitter där med sin "provversion" så krävs det mkt för att slänga bort den helt fungerande versionen och gå och köpa en likadan för 400-500kr. Hur spelindustrin ska kunna gå plus i det här läget har jag svårt å se, och ännu svårare och se en vändning på.

Sen hur det ska vara här på nh tycker jag är upp till de som äger det. Om de nu vill förbjuda allt snack om wrz, så har dom mitt fulla stöd. Jag tycker nh ska hålla på sin profil som en seriös hårdvarusida. Att blanda in massa wrz mitt i det här tycker jag är fel. Andra forum kanske tycker att det är helt okej med wrz. Men bara för det så ska inte ALLA forum ha det så. De ska ju försöka profilera sig på nätet för att få folk att komma och stanna, och NH har lyckats i att behålla sin profil. Vilket är bra...

Jag hoppas ni fortsätter att vara en seriös sida, trots det bebisblå, lite barnsliga nya forumet 🙂

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
205217
September 26, 2002 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju alternativ som är gratis varför köra olagligt när man kan köra exakt samma sak fast gratis.
Linux, med staroffice, Gimp... etc etc... och så väljer man inte en dist som är ostabil ta Debian eller slackware. Mitt lilla tipps till er, der bör dock påpekas att jag inte är en gamer... 😉 Det är väll tyvär det största problemet med linux att man inte kan köra de flesta spelen...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
205246
September 26, 2002 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Javisst finns det alternativ...

Istället för Office så kan man köra StarOffice 5.2 eller ännu hellre OpenOffice.Ett utmärkt programpaket måste jag säga enligt mina erfarenheter av OpenOffice.

Ser man sig bara omkring en smula så upptäcker man väldigt många kompetenta program som har bara en nackdel...nämligen inte ett "fint" namn.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
205262
September 26, 2002 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Det skulle ju säkert se bra ut grabben!

Tänk efter lite nu! Att snacket om warez inte ska förekomma här på forumet är ju endast för att de inte vill att forumet ska stängas igen!
Ni som snackar om att adresser till warez och key-gen o skit, vill ni att detta forum ska vara kvar eller inte? Vill ni veta om warez o liknande finns det säkert nåt annat forum där det samlas slödder som bara snor program och annat....leta er dit!

Det är helt rätt det ni gör här på NH!
Bort med Warez och allt olagligt och låt dem som bryter mot reglerna veta att ni sett det!

Under avataren borde det stå med röd fet text istället för liten svart:

VARNAD MEDLEM

som om du verkligen aldrig har wärzat något 🙂
Fast å andra sidan så tycker jag att inlägget verkar mer än en smula ironiskt...

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
205919
September 28, 2002 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

https://www.nordichardware.se/.....564&h

https://www.nordichardware.se/.....light=divx

https://www.nordichardware.se/.....ight=crack

Vid en närmare granskning av ett par av Undacs inlägg får man känslan av att "NH Crew" har lite delade åsikter i "warez-frågan"... Dock anser jag att warez inte bör omnämnas på NH's forum...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
206127
September 29, 2002 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

1a inlägget är min personliga åsikt, stämmer den inte överens med NHs ståndpunkt så viker jag mig givetvis. Min uppgift här är inte att göra politik av triviala ämnen.

2a inlägget är väl knappast relaterat till warez förutom att jag konstaterar att någon kommer cracka Pro-versionen. Gör jag något olagligt om jag konstaterat att det finns kriminella personer?

3e inlägget, ja en nocd crack är knappast olagligt om du äger mjukvaran som du crackar. I detta fallet var det relevant eftersom det ökade prestandan dramatiskt (och som du kan se länkar jag inte något) i andra fall hade det inte varit ok att nämna om det anser jag dvs. om crackens enda syfte vore att kringå kopieringsskydd.

Om vi på NH bestämmer oss för att exempel 2 (dvs att konstatera att det finns warez) inte hör hemma här så kommer jag givetvis inte insinuera det någon mer gång.
Exempel 3 är lite mer knivigt men å andra sidan är det ett ganska isolerat fall. Något spel i Ultima-serien hade samma problem och lösning men som sagt, det är väldigt isolerade fall. Och nu när vi tar hårdare tag mot warez kommer jag avstå från liknande inlägg.

Men kort sagt: vad jag har att säga om saken är irrelevant så länge jag själv lyder reglerna.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
206386
September 30, 2002 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

asså blev killen bannad eller nåt?

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
Member Since:
June 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
206752
October 2, 2002 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: asså blev killen bannad eller nåt?

Släng av en gissning...

[NH]WIGGER = Mr.Happyban

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
207195
October 3, 2002 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag bara måste fråga moderatorerna en sak efter att ha läst ovanstående. Anses det vara 'okej' att lägga in en nocd-patch på ett spel som man faktiskt har köpt? Ett exempel är Diablo 2, cd'n låter ju som om den har astmaanfall lr nåt.. Har själv nästan nött ut min skiva, sen gjorde jag en kopia(skulle ha tänkt på från början) & spelade med den istället. Men jag börjar bli less på att cdromen varvar arslet ur sig direkt jag vill spela lite.. Funderar allvarligt på nocd. Ger ju ingenting att ha en tyst dator om cd'n låter som tjugo 40mmfläktar på 9000rpm hela tiden! Lite överdrivet, men störande är det dock.

Så vad säger ni? Är det så att säga 'okej' att köra nocd på ett spel man betalat för om det tuggar från skivan _hela_ tiden i princip?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
207975
October 6, 2002 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ]Jag bara måste fråga moderatorerna en sak efter att ha läst ovanstående. Anses det vara 'okej' att lägga in en nocd-patch på ett spel som man faktiskt har köpt? Ett exempel är Diablo 2, cd'n låter ju som om den har astmaanfall lr nåt.. Har själv nästan nött ut min skiva, sen gjorde jag en kopia(skulle ha tänkt på från början) & spelade med den istället. Men jag börjar bli less på att cdromen varvar arslet ur sig direkt jag vill spela lite.. Funderar allvarligt på nocd. Ger ju ingenting att ha en tyst dator om cd'n låter som tjugo 40mmfläktar på 9000rpm hela tiden! Lite överdrivet, men störande är det dock.

Så vad säger ni? Är det så att säga 'okej' att köra nocd på ett spel man betalat för om det tuggar från skivan _hela_ tiden i princip?

I Sverige är det 100% lagligt att kringå kopieringskydd så länge du håller dig inom ramarna för personligt bruk. Vilket du uppenbarligen gör i detta fallet.
GTA3, Ultima mfl. kan tjäna prestanda och kompabilitet på den och dessutom slipper man fjanta sig med skivor vars enda syfte är att ge spelet "green lights" att köra.
Jag kör med nocd crackar till alla spel jag köpt.

Hor-EU tänker dock tvinga på oss svenskar en lag som gör det olagligt att kringå kopieringskydd även för eget bruk.
(Tex. ska det bli olagligt att lägga in MP3or av musik som du köpt som ligger på en kopieringskyddad CD osv.)
Sjukt...

En annan jävligt skum sak som jag fortfarande inte förstår mig på är att CD-skivor anses vara tillräckligt tåliga för att göra säkerhetskopior onödiga.
Jag vet inte hur det är med er men jag har iaf repat xxxxx antal skivor i mina dagar.
Senast var Xenogears till PSX, skiva 1 går helt enkelt inte att läsa längre. Vad fan har Square och Sony att förlora på att jag hade haft en backup på det?
Sen finns det ju spel som blir feltryckta i väldigt stora kvantiteter, tex. den amerikanska utgåvan av Parasite Eve till PSX har en massa errors vid slutet av CD2, förmodligen på grund av en dålig matris, och jag vet åtminstånde 5 pers vars skiva hackar i EXAKT samam FMV-sekvens.
Skulle det verkligen skada Square och Sony om de produkter vi betalat för fungerade som de ska i längre än någon vecka. (Problemet kom alltså efter ett tags användning.)

Men men, det är företagsmafiosos som regerar och iom. EU kommer konsumenterna uppenbarligen få ännu mindre rättigheter inom området...

Vad det gäller warez hade ju SuperPLAY en rad intressanta artiklar i sitt förra nummer som tog upp emulering av spel. (Vilket, som en läsare i senaste numret påpekade, också blir krångligt eftersom försäljningen av eventuella re-releaser kan skadas.. men men de är ju också undantag.)

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
Member Since:
December 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
208075
October 6, 2002 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror dock inte mkt kommer hända för de.. Tror alla kommer fortsätta som förut... Med alla nedskärningar inom poisen tror jag aldrig de kommer bli aktuellt att göra husranskan för att letar eftersom om folk brännt backuper av sina spel.. dom tycker säkert de är lika löjligt som vi 8)

Bull
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 450
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
208411
October 7, 2002 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste en grej på en annan site. Det var en frågeställnings session med Sysadmin på den av amerikanska myndigheter dit satta releasegruppen Drink Or Die.
Jag tycker ni skall läsa vad han hade att säga om vad han gjort
http://interviews.slashdot.org.....ml?tid=123

fluffer
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 201
Member Since:
July 18, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
217455
November 7, 2002 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl skillnad på warez och backup? Om jag frågar någon som har t ex en crack för spelet x så ska personen y kunna guida mig eller ge mig cracken? Jag som har konsumerat ett spel för 400 kr vill ha en kopia på spelet, det är inget illegalt med det eller? Det är inte illegalt heller att hämta hem spel, filmer och program men det är illegalt att sprida (den uppfattning som jag har fått).

Personligen anser jag att piratkopior/warez är lösningen för dem som inte har råd att köpa svindyra program, men ändå vill använda sig av dem och lära sig programmen. Vem har råd att lägga ut 9000 kr på ett bra bildbehandlingsprogram (photoshop)? Jag anser att priserna inte bör vara riktade för endast företag men också privatpersoner (vilket det kanske är idag men priserna är då sjukt höga), men inga simpla och förenklade program som lösning utan samma vara för mindre pris för alla.

Det är vad jag personligen anser.

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
Member Since:
December 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
217487
November 7, 2002 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Smutnik wrote: Det är väl skillnad på warez och backup? Om jag frågar någon som har t ex en crack för spelet x så ska personen y kunna guida mig eller ge mig cracken? Jag som har konsumerat ett spel för 400 kr vill ha en kopia på spelet, det är inget illegalt med det eller? Det är inte illegalt heller att hämta hem spel, filmer och program men det är illegalt att sprida (den uppfattning som jag har fått).

Personligen anser jag att piratkopior/warez är lösningen för dem som inte har råd att köpa svindyra program, men ändå vill använda sig av dem och lära sig programmen. Vem har råd att lägga ut 9000 kr på ett bra bildbehandlingsprogram (photoshop)? Jag anser att priserna inte bör vara riktade för endast företag men också privatpersoner (vilket det kanske är idag men priserna är då sjukt höga), men inga simpla och förenklade program som lösning utan samma vara för mindre pris för alla.

Det är vad jag personligen anser.

Håller fullt med dig! Hade tx Windows XP kostat runt 250kr tror jag mer än dubbelt så många hade köpt det och lika så dataspel, 150-200kr är ett rimligt pris, så länge windows kostar 3 lax och sper över 400 spänn tänker inte konsumera det!

Och med hemladdning av filmer och sånt så är det inte olagligt att innehava eller att tanka hem men det är olagligt att använda spel du tankat hem och se på dina filmer du tankat hem.
Vem vem fan bryr sig igentligen tror 98% av alla med bredband har warezat någongång.

Endymeon
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
Member Since:
May 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
221884
November 19, 2002 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Undra vad hans skada heter

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
224506
November 25, 2002 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om detta är sagt eftersom jag inte ids läsa hela tråden. Men internet räknas som tryckt media och i trykt media är det redaktören som bestämmer vad som får och inte får stå i mediet. Alltså är det helt upp till ansvarig för forumet om han/hon vill ta bort medelanden eller banna användare.

affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
Member Since:
November 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
226299
November 28, 2002 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker själv att det är upp till regeringen att sänka priserna på TVspel genom att ta bort den där störiga 25% momsen. skulle bli mycket behagligare priser då. 500 förvandlas til 350kr. Det är det lilla som gör skillnad. 🙂 Man kan ju räkna det som tryckt underhållning (eftersom det är information tryckt på cd) och så använder man bokmomsen på 6 % istället.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
226343
November 28, 2002 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo en spel moms på 6% skulle sitta fint. Men när mitt spelföretag kommer igång (snart) så köper jag in dem utan moms ändå =)

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
Member Since:
July 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
231085
December 7, 2002 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Hehe....jepp.
Rasister är i allmänhet rätt korkade.
Det vet nog alla utan rasisterna själva som är för dumma för att fatta....*ler*

Och jag har en liten aning om vem det är vi pratar om och vilket spel.
*********************************************************

Nu ska du inte antyda eller hänga ut någon i forumet...
Klagomål?
Ta det med mig via PM isåfall.

//skiroy

Jag är ingen rasist men att skriva att alla rasister är dumma blablabla får dig själv bara att framstå dum.
Tror inte rasister blir bättre människor av att alla andra hatar dom....låt dom få ha sina åsikter dom ändrar sig nästan alltid förr eller senare pga av utbildning inte utav att du säger att dom är dumma i huvudet.

För jag kan inte se skillnaden när det gäller generallisering pga tro/åsikt/hudfärg.

Jag kan ha fel men det är min åsikt iaf.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
231119
December 7, 2002 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Hehe....jepp.
Rasister är i allmänhet rätt korkade.
Det vet nog alla utan rasisterna själva som är för dumma för att fatta....*ler*

Och jag har en liten aning om vem det är vi pratar om och vilket spel.
*********************************************************

Nu ska du inte antyda eller hänga ut någon i forumet...
Klagomål?
Ta det med mig via PM isåfall.

//skiroy

hehe....har hört att många rasister har mindre hjärnceller än hårstrån på huvudet...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL