Hårdare tag mot warez eller antydningar om warez. LÄS DETTA!|Page 6|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårdare tag mot warez eller antydningar om warez. LÄS DETTA!
twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
sp_UserOfflineSmall Offline
375399
July 22, 2003 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Linuz wrote: Dom har inga som helst rättigheter att bryta sig in hos folk, och dom har ingen koll på någonting

Vilket de inte heller gör. De hotar med att polisen kommer att ingripa vid senare tillfälle ifall den träffade inte släpper in dem.

Linuz wrote: dessutom har VDn (führern) för antipiratbyrån själv sagt i en intervju i TV3 att det i princip är lagligt att ladda ner eftersom lagen är så luddig och att dom inte tar några åtgärder mot det, utan försöker stoppa distributionen av kopierad programvara för pengar. Nånstans måste man börja.

Precis vad jag också påpekat. Däremot gällde det film och musik. Vad gäller datorprogram är lagen glasklar: kopiering förbjuden.

GolZa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
380611
July 29, 2003 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis, och hot, eller snarare utpressning är ju vad jag vet rätt olagligt. Det kan bli ruggigt höga straff.
Det innebär att APB bryter mot lagen för att ta folk som inte bryter mot lagen. Vilka är värst egentligen?!

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
380894
July 29, 2003 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

GolZa wrote: Precis, och hot, eller snarare utpressning är ju vad jag vet rätt olagligt. Det kan bli ruggigt höga straff.
Det innebär att APB bryter mot lagen för att ta folk som inte bryter mot lagen. Vilka är värst egentligen?!

Så om jag säger till min granne som vägrar lämna tillbaka min cykel som han lånat "Hörru, ge mig cykeln, annars ringer jag polisen", så är det olaga hot och jag bryter mot lagen?

Och de människor som APB "tar hand om" bryter mot lagen. Det är olagligt att kopiera mjukvara.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
381383
July 30, 2003 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel, de(antipiratbyrån) "bryter" sig visst in hos folk som säljer olagliga kopior... såg det för något halvår sedan på tv3 skulle jag gissa. Däremot så får de göra så. Om någon gör en olaglig handling som ertappas på bar gärning så får vem som helst göra ett "envarsgripande" och hålla personen gripen med vad som krävs tills polisen kommer. Dock måste man kontakta polisen så fort man kan för att de skall komma och ta över. Detta gäller även om personen är efterlyst.

Det läste jag i samband med min Militärpolisexamen, därmed ser jag ingen vits med att ifrågasätta faktan.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
381428
July 30, 2003 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: Twin_Pixel, de(antipiratbyrån) "bryter" sig visst in hos folk som säljer olagliga kopior... såg det för något halvår sedan på tv3 skulle jag gissa. Däremot så får de göra så. Om någon gör en olaglig handling som ertappas på bar gärning så får vem som helst göra ett "envarsgripande" och hålla personen gripen med vad som krävs tills polisen kommer. Dock måste man kontakta polisen så fort man kan för att de skall komma och ta över. Detta gäller även om personen är efterlyst.

Det läste jag i samband med min Militärpolisexamen, därmed ser jag ingen vits med att ifrågasätta faktan.

Nej.

kattisavan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
381933
July 31, 2003 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj vilken lång tråd. Man blir nästan sömnig.

:z:

GolZa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
382763
August 1, 2003 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Airman:
Man får INTE bryta sig in hos andra, även fast någon/några där inne gör något olagligt.
Kan inte namnet på lgaen i huvudet, men men....

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
385404
August 6, 2003 - 1:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att MS får skylla sig själva iaf endel när de gör så dåliga grejer med OSen. Min kompis fick med Xp med datorn, men då tjötar det varje dag om att han ska koppla upp och registrera sitt ex. Han har inget modem... Och så kan man bara byta hårdvara ett visst antal gånger. MS är ju bara störda som sätter in sån skit, då blir det ju bara fler som använder piratverisioner utan dessa begränsningarna...

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
385783
August 6, 2003 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

GolZa wrote: Airman:
Man får INTE bryta sig in hos andra, även fast någon/några där inne gör något olagligt.
Kan inte namnet på lgaen i huvudet, men men....

JO det får man. Airman har 100% rätt. Även jag har gjort lumpen och fått skyddsvaktsutbildning, på min kurs togs många frågor i denna stil upp, och personen som svarade på dessa frågor har varit åtalare i typ 10 år. Han borde nästan veta vad som gäller tycker man...

Men anser du att detta är fel så var god hänvisa till något fall där lagen säger annat.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
385970
August 6, 2003 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä, inge Warez här...

Zarkow
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
393713
August 18, 2003 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Men en del är så urbota insnöade...

Först en off-topic-notering:
- Skyddsvakt-utbildningen samt militärpolisen grundar sig på försvarets rättigheter inom staten. Skyddsvakter har större befogenheter än polisen, vilket inkluderar att man får gripa diplomater osv. Vanliga privatpersoner får inte göra ett skit, förutom att avbryta brottsförsök, avstyra inbrott etc, samt idka kvarhållning av person i väntan på polis.

Man får INTE bryta sig in hemma hos annan person (hemfridsbrott), låsa in någon i väntan på polis (ofredande alt. olaga frihetsberövande), slå ned en tjuv som flyr (misshandel) eller ens plocka med sig sin egna cykel man finner ställd mot en vägg nere på stan (har man plockat ut försökring kan det bli frågan om 'försäkringsbedrägeri', är cykeln såld vidare är den 'stöld' osv).

Den som bryter sig in för att avbryta ett pågående brott(?! - utdelning av filer via kazaa etc?) kommer att bli fälld för ett grövre brott än personen som delar ut ifråga gör sig skyldig till. Smart pojke...

Att ladda hem musik, filmer osv är inte olagligt. Den som påstår det är okunnig samt grymt ignorant. Men vad kan man förvänta sig här...?
(Få posts, läst mkt. Spam kan andra få ägna sig åt.)

Att ge spel, filmer, musik till kompisar är inte heller olagligt, som nämnts ovan. Att sälja de är! (Och personligen tycker jag sådant skall bestraffas med prygling och sedan 5kilo salt i såren.)

Att tanka hem spel är var mans rättighet i dessa tider imho. När det finns distributörer som EA, Sierra etc som ger ut 10 dåliga spel och ett bra men använder lika mycket reklam, får upphousade previews på brun-nosda 'news'-sites utan ryggrad, snygga omslag med fejkade screenshots (dagens bästa exempel: Command & Conquer 2) eller bara spel som i demot verkar vara bra men som sedan är demot upprepat 25ggr (SWAT 2 etc) så är jag glad över att det finns rel-grupper. De ger mig en chans att ocensurerat testa spelen för att sedan verkligen betala de ohyggligt höga priserna på samtliga de spelen som är förtjänta av det.

Har aldrig köpt så mycket spel senaste 3 åren som någonsin före, fast jag haft tillgång till dator och tv-spel i minst 15 år. Har inte heller haft sådan god tillgång på 'warez'-spel som senaste 3 åren (bla. tack vare bredband). De köpta 'misstagen' blir färre och man köper spelen med självförtroende. Man behöver inte längre tveka i spelbutiken - man plockar ut alla guldklimparna och är glad.

Nåväl, har NH, siten som är svartlistad på flera news-sites pga deras dåliga hantering av sidor och reklam etc, rätt att banna alla som talar om 'warez', tittar på en nedladdad film, eller gud-förbjude, tar hem ett spel utan att senare köpa det. Absolut. Det är deras forum och om de vill börja banna folk för att de är brunhåriga eller har stora näsor och därmed passar in i deras profil av lägre stående varelser, så-visst, då skall vi 'utpekade syndare' bli bannade.

Jag anser dock att det är infantil att idka 'tankeförbjud'. Det är fascism i dess yttersta förlängning.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
396900
August 22, 2003 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

wow...påläst O_O

:worshipp:

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
397030
August 22, 2003 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Zarkow wrote:
Att ladda hem musik, filmer osv är inte olagligt. Den som påstår det är okunnig samt grymt ignorant. Men vad kan man förvänta sig här...?
(Få posts, läst mkt. Spam kan andra få ägna sig åt.)

Att ge spel, filmer, musik till kompisar är inte heller olagligt, som nämnts ovan. Att sälja de är! (Och personligen tycker jag sådant skall bestraffas med prygling och sedan 5kilo salt i såren.)

Så alla PC/IT tidningar som skriver att man får dela musik/filmer till "nära bekanta" men aldrig spel/programvara har fel? Från den informationen jag fått har jag fått uppfattningen att man _inte_ får sprida andras material utan deras tillåtelse, musik/filmer har dock andra regler. Men vad jag vet står det ingenstans i lagboken att "spel/program" också skulle ha ändrade regler som musik/film.

Att tanka hem spel är var mans rättighet i dessa tider imho. När det finns distributörer som EA, Sierra etc som ger ut 10 dåliga spel och ett bra men använder lika mycket reklam, får upphousade previews på brun-nosda 'news'-sites utan ryggrad, snygga omslag med fejkade screenshots (dagens bästa exempel: Command & Conquer 2) eller bara spel som i demot verkar vara bra men som sedan är demot upprepat 25ggr (SWAT 2 etc) så är jag glad över att det finns rel-grupper. De ger mig en chans att ocensurerat testa spelen för att sedan verkligen betala de ohyggligt höga priserna på samtliga de spelen som är förtjänta av det.

Har aldrig köpt så mycket spel senaste 3 åren som någonsin före, fast jag haft tillgång till dator och tv-spel i minst 15 år. Har inte heller haft sådan god tillgång på 'warez'-spel som senaste 3 åren (bla. tack vare bredband). De köpta 'misstagen' blir färre och man köper spelen med självförtroende. Man behöver inte längre tveka i spelbutiken - man plockar ut alla guldklimparna och är glad.

Jag tycker också det är "okej" att ladda ner något spel för att se om det är dåligt eller bra (speciellt med tanke på hur lite Demo's det släpps). Saken är den att alla är inte "ärliga", "Johan" 14 år som laddar ner GTA:VC från kazaa och spelar igenom det kommer _INTE_ att köpa spelet, även om han tycker det är skitskoj och spelar vecka ut vecka in. "Johan" kommer att satsa sina surt förvärvade (tigda av föräldrarna) pengar på att ha den senaste hårdvaran så han kan spela alla nya häftiga spel han laddar ner. Enda tillfället då "Johan" kommer köpa ett spel är när han _måste_, för att t.ex. kunna spela online (t.ex. hl/cs).

Nåväl, har NH, siten som är svartlistad på flera news-sites pga deras dåliga hantering av sidor och reklam etc, rätt att banna alla som talar om 'warez', tittar på en nedladdad film, eller gud-förbjude, tar hem ett spel utan att senare köpa det. Absolut. Det är deras forum och om de vill börja banna folk för att de är brunhåriga eller har stora näsor och därmed passar in i deras profil av lägre stående varelser, så-visst, då skall vi 'utpekade syndare' bli bannade.

Jag anser dock att det är infantil att idka 'tankeförbjud'. Det är fascism i dess yttersta förlängning.

Svartlistad? Aldrig hört om något sådant, och du får det låta som det är i stor utsträckning vilket får mig att undra hur det undgått mig.

Det är frivilligt att läsa och/eller bidra till detta forum, vilket gör att jag inte förstår dina kopplingar till fascism. Och vi är inte det minsta intresserade av vad folk "tänker", vi försöker bara göra detta forum så trivsamt som möjligt därför har vi regler som vi tror gör forumet trivsammare.

(På tal om annat, (fd)AOS Zarkow ?)

Notera. Detta är inte något officiellt uttalande från Nordichardware, utan mina egna åsikter/tankar.

Zarkow
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
397068
August 23, 2003 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote:
Jag tycker också det är "okej" att ladda ner något spel för att se om det är dåligt eller bra (speciellt med tanke på hur lite Demo's det släpps). Saken är den att alla är inte "ärliga", "Johan" 14 år som laddar ner GTA:VC från kazaa och spelar igenom det kommer _INTE_ att köpa spelet, även om han tycker det är skitskoj och spelar vecka ut vecka in. "Johan" kommer att satsa sina surt förvärvade (tigda av föräldrarna) pengar på att ha den senaste hårdvaran så han kan spela alla nya häftiga spel han laddar ner. Enda tillfället då "Johan" kommer köpa ett spel är när han _måste_, för att t.ex. kunna spela online (t.ex. hl/cs).

Självklart finns det de som är uppväxta senaste åren och bortskämda, men det var inget som debatten i sig handlade om (eller tråden). Var bara en personlig reflektering på saken.

Tråden handlade om 'tankeförbud' som skulle råda på detta forum.

Svartlistad? Aldrig hört om något sådant, och du får det låta som det är i stor utsträckning vilket får mig att undra hur det undgått mig.

Då jag har personliga kompisar på flera stora news-sites för spel etc så vet jag att flera har svartlistat er och gett sina newsare direktiv att inte länka vidare till er pga att ni sällan eller aldrig gör det tillbaka etc.

Det är frivilligt att läsa och/eller bidra till detta forum, vilket gör att jag inte förstår dina kopplingar till fascism. Och vi är inte det minsta intresserade av vad folk "tänker", vi försöker bara göra detta forum så trivsamt som möjligt därför har vi regler som vi tror gör forumet trivsammare.

'Fascism' gällde tankeförbudet - inte huruvida forumet skall vara demokratiskt. Självklart så är forumet ert privata lekrum och ni får ha vilka regler som helst.

(På tal om annat, (fd)AOS Zarkow ?)

Fd. AOS har jag aldrig varit medlem av. Kände alla i laget, men mer än så har det aldrig varit. Av ngn anledning verkar många har fått för sig något annat dock...

Poängen är likväl att ni kan stoppa folk från att länka till sidor och ftps (kan vara vettigt) med 'warez', stoppa folk från att ge varandra tips om hur man hittar 'cracks' (nocd-cracks är inte olagliga i Sverige - nu kom vi in i gråzonen) eller förbjuda folk från att nämna DC++ (och där trädde vi in i fascismens världsbild) - men efter att ha läst tråden är jag inte säker på att det är 'hela vägen' som användarna, som ni så gärna vill göra det trivsammare för, vill ha det.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
397170
August 23, 2003 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Zarkow wrote:
'Fascism' gällde tankeförbudet - inte huruvida forumet skall vara demokratiskt. Självklart så är forumet ert privata lekrum och ni får ha vilka regler som helst.

Vi har inga regler för vad folk får tänka, vi tvingar inte heller någon att vara medlem i vårat forum och följa våra regler. Det finns mängder med andra hårdvaruforum som dom användare som inte är nöjda med våra regler kan nyttja. Så jag tycker fortfarande din koppling till fascism är väldigt långsökt.

Fd. AOS har jag aldrig varit medlem av. Kände alla i laget, men mer än så har det aldrig varit. Av ngn anledning verkar många har fått för sig något annat dock...

Jag har aldrig satt mig in så mycket i vem som hör vart, enda orsaken till att jag kopplar dig till AOS är för att du var med till Sågmyra när jag och Edvard var över och hälsade på.

Poängen är likväl att ni kan stoppa folk från att länka till sidor och ftps (kan vara vettigt) med 'warez', stoppa folk från att ge varandra tips om hur man hittar 'cracks' (nocd-cracks är inte olagliga i Sverige - nu kom vi in i gråzonen) eller förbjuda folk från att nämna DC++ (och där trädde vi in i fascismens världsbild) - men efter att ha läst tråden är jag inte säker på att det är 'hela vägen' som användarna, som ni så gärna vill göra det trivsammare för, vill ha det.

Vi har inte några förbud mot att prata om DC++ eller liknande. No-cd/cracks etc. tillåts inte eftersom det i dom flesta fall används för att göra det möjligt att spela/använda program som införskaffats olagligt. Och om vi skulle låta folk länka till dessa program/verktyg skulle vi i tysthet säga att vi tycker det är ok att folk begår brott, vilket vi inte gör.

Det är sant att no-cd's/cracks ligger i en gråzon, men det skulle vara mycket svårare att få folk att låta bli att säga B om vi låter dom säga A. Därför tycker jag det är bättre att helt enkelt förbjuda A och B, så slipper vi få en gråzon i reglerna.

Vi gör vad vi tror större delen av användarna gillar bäst, detta är som du säger inte ett demokratiskt styrt forum. Om någon inte är nöjd med våra regler kan han/hon helt enkelt låta bli att besöka vårat forum, det finns som sagt flera andra forum som inte har samma regler som oss.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
397730
August 24, 2003 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote:
Så alla PC/IT tidningar som skriver att man får dela musik/filmer till "nära bekanta" men aldrig spel/programvara har fel? Från den informationen jag fått har jag fått uppfattningen att man _inte_ får sprida andras material utan deras tillåtelse, musik/filmer har dock andra regler. Men vad jag vet står det ingenstans i lagboken att "spel/program" också skulle ha ändrade regler som musik/film.

PC/IT-tidningarna har alldeles rätt, och du har fel, tyvärr. Film och musik (och annat som inte ingår i programvaruundantaget som jag berättar om nedan) får du kopiera och i begränsad omfattning sprida till kompisar/familjen/dig själv (kopia av skiva att ha i bilen exempelvis). Vad "begränsad omfattning" och "kompisar" innebär är väl inte särskilt väl definierat men om du sprider till mer än dussinet människor eller till folk du inte känner väl så är det ganska säkert att du har gått över gränsen.

Vad gäller spel och programvaror så räknas de som mjukvaror, dessa har ett särskilt undantag i upphovsrättslagen, eftersom lagstiftarna ville ge dem ett starkare skydd. Den enda rätt att kopiera dessa du enligt lagen har är att säkerhetskopiera mjukvaran OM användandet kräver det (när det behovet föreligger är för övrigt också en tolkningsfråga, är det ok att kopiera en skiva till ett spel som har en spärr som hindrar spelet från att köra om inte skivan ligger i CD-spelaren, eftersom man inte vill repa skivan? Vissa säger ja, andra nej.). Sen kan ju licensen ge dig rätt att göra fler kopior än så (extremfall: GPL), men det är upp till upphovsrättsinnehavaren.

Tyvärr har jag ingen lagbok själv så jag kan inte berätta vilken sida du ska leta på, men allt detta finns i Upphovsrättslagen (fast på krångligare juridiskt språk då förstås), som finns i lagboken...

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
398461
August 25, 2003 - 1:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är rimligt att spridning av copyrightskyddade produkter, utan medgivande från upphovsrättsmannen, ska vara olagligt.

Jag tycker det är rimligt att innehav/nedladdning av copyrightskyddade produkter (som film, musik, spel och programvara) som man inte rätteligen betalat för ska vara olagligt.

Jag tycker det är rimligt att man får säkerhetskopiera all media (film, musik, spel och programvara) man köpt för eget bruk. (Det kan väl ändå inte tyckas rimligt att en användare måste köpa samma produkt igen om CD-skivan blir obrukbar.)

Jag tycket det är rimligt att man har möjlighet att lyssna på sin inköpta musik där man så behagar, i såväl stereon, datorn som mp3-spelaren.

Jag tycker det är rimligt att nordichardware sätter upp sina egna regler för forumets användning.

_Mortis_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
459114
November 14, 2003 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Hoppas bara att det inte är tomma ord ni moderator skriver utan att ni verkligen bannar folk...Hur många har ni hittils "bannat" pga. warez snack i forumet?

Håll NH fritt från warez!

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
493153
December 28, 2003 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

nånstans tidigare så stog det om att man får ladda ner filmer för privat bruk?, innebär det att man FÅR ladda ner 273 st långfilmer?

Och för att få bukt med piratkopieringen så skulle ju fler speltilverkare kunna lägga med mer extramatreal i spelboxarna, t ex kartor över banor, afischer, mm

Avenger
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
499026
January 4, 2004 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är moral det handlar om, något som tycks vara ett okänt begrepp för en massa människor idag. Se bara på alla skitungar (och vuxna) som fyller sina hårddiskar med piratkopierade spel, program och filmer utan en tanke på om de gör rätt eller fel. Man bryr sig inte det minsta om att göra rätt för sig i dagens samhälle. Huvudsaken att man kan sno åt sig det man vill ha utan att åka dit för det.
Warez och dylikt hör inte hemma på något seriöst forum. Sen är det en annan diskussion att spelföretagen tar orimligt betalt för sina produkter. Men det rättfärdigar inte urskillingslös piratkopiering.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 570
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL