Hårdare tag mot warez eller antydningar om warez. LÄS DETTA!|Page 8|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårdare tag mot warez eller antydningar om warez. LÄS DETTA!
Pachan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
January 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
708552
September 1, 2004 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

En fråga... som jag har tänkt på.... t.ex om jag lånar en XP version av min farbror.. och installerar det på min dator med hans licensnyckel.. är det också warez? eller var går gränsen... inte så haj på det dära...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
708569
September 1, 2004 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Om han har versionen installerad också, ja.

Om han nu av någon anledning har en "extra" version över - och du får installera den på din dator utan att han också använder den på någon dator - nej.

Gojz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
May 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
776728
November 19, 2004 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Om man nu har köpt ett spel i Usa kan man väl fixa ett kort o posta med i tråden så man ser att det e orginal 🙂 annars kan man ju låta bli o posta 🙂

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
Member Since:
March 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
832743
January 30, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle inte spelutvecklarna vinna på att sänka priserna. Själv så spelar jag inte några spel förutom 2 (dom har jag köpt). Men om vi säjer att dom skulle sänka priserna från 5-600kr till kanske 150kr. Skulle inte fler köpa då? Jag måste säja att jag delvis förstår dom som laddar hem spel. Det är helt enkelt för dyrt för låginkomsttagare och studenter.

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
Member Since:
February 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
843696
February 16, 2005 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ] Jag menar, tycker du att det borde vara olagligt att överklocka? I sådana fall så må det så vara, men jag kan liksom inte fatta att du jämför piratkopiering med överklockning & hårdvarumodifiering. Jag överklockar & moddar för att jag tycker det är kul. Piratkopierar man så gör man det för att man är en snålfan.

Om man Mjukvarumodifierar då?
Sen är det olgligt att överklocka en dator och sälja dem som en "snabbare" processor, så länge man inte berättar de för köparen. (Gäller kanske inte begagnade marknaden)

Tyvärr så är spel & filmer väldigt drabbade, men musik & program har ju delvis ökat i vinst.

Hur många artister har inte blivit kända vid internet?
Inte hade någon musikproducent leverat alla artister till alla länder i världen.
Vem går på en konser med artister med låtar man aldrig hört?

Program
Nämdes tidigare, att om privat personerna kan programen så fixar kanske företaget det (då behöver dem kanske inte utbilda all personal).

Jag uppmanar inte till Warez, men i vis grad tror jag de kan vara bra för marknaden
(vad ska man annars ha kopieringsskydd till om ingen kopierade?)

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
843745
February 16, 2005 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Sions wrote: [quote=[ToMaHaWk]] Jag menar, tycker du att det borde vara olagligt att överklocka? I sådana fall så må det så vara, men jag kan liksom inte fatta att du jämför piratkopiering med överklockning & hårdvarumodifiering. Jag överklockar & moddar för att jag tycker det är kul. Piratkopierar man så gör man det för att man är en snålfan.

Om man Mjukvarumodifierar då?
Sen är det olgligt att överklocka en dator och sälja dem som en "snabbare" processor, så länge man inte berättar de för köparen. (Gäller kanske inte begagnade marknaden)

Tyvärr så är spel & filmer väldigt drabbade, men musik & program har ju delvis ökat i vinst.

Hur många artister har inte blivit kända vid internet?
Inte hade någon musikproducent leverat alla artister till alla länder i världen.
Vem går på en konser med artister med låtar man aldrig hört?

Program
Nämdes tidigare, att om privat personerna kan programen så fixar kanske företaget det (då behöver dem kanske inte utbilda all personal).

Jag uppmanar inte till Warez, men i vis grad tror jag de kan vara bra för marknaden
(vad ska man annars ha kopieringsskydd till om ingen kopierade?)

Mjukvarumodifierar? Ja om mjukvaran du "modifierar" är copyrightskyddad så då är även det olagligt om det står i licensavtalet att du inte får modifiera mjukvaran på något sätt, vilket det oftast gör på de program som kostar pengar. Men visst, "mjukvarumodifiering" vad du nu syftar på med det kan vara lagligt med vissa program såsom open source och dylikt, men i de flesta fall så är det nog inte tillåtet på copyrightskyddade program.

Nu skrev jag ingenting om att överklocka för att sälja datorer dyrare, det är bedrägeri och precis lika olagligt som piratkopiering. Det jag menade var givetvis att man inte kan jämställa privat överklockning(som inte utförs för bedrägerisyfte, utan precis det som vi entusiaster sysslar med fullt lagligt, du vet precis vad jag menar...) med piratkopiering, var inte det ganska uppenbart? Det ena är lagligt, det andra är det inte, punkt.

Sen att du har rätt i att *vissa* företag kanske ibland nästan tjänar på att folk piratkopierar deras mjukvara betyder fortfarande inte att det är varken rätt eller lagligt, eller att det borde vara lagligt heller för den delen. Vill företagen att folk ska använda deras program utan att betala för det så släpper de programmen som freeware, och annars får du allt betala för att nyttja programmet om du inte vill bryta mot lagen. Enklare än så kan det inte bli.

Jag ser inte vad som är så svårt att inse för alla som inte innehar ett/en enda ärligt inköpt program/film/spel? Kom inte och gnäll om att det är för dyrt, för det håller inte. Jag vill väldigt gärna ha en ferrari, men jag springer inte iväg och stjäl en för det! Jag köper den bilen jag har råd med och får baske mig nöja mig med det.

För er som har svårt för liknelser: Jag skulle hemskt gärna ha en full retaillicens på Photoshop 7, men då jag inte har råd med den(eller rättare sagt inte vill ha den nog mycket för att ta mig råd, man får ju prioritera för bövelen) så får jag banne mig klara mig utan, för så funkar världen! Man kan inte få allt man vill ha, men många verkar ha svårt att tänka ärligt utan snor allt de kommer åt, både i den digitala och den analoga världen.

Man kan alltid prata om att vissa fall är i gråzonen, men väldigt ofta så finns bara två sidor om man bara anstränger sig, rätt eller fel / Lagligt eller olagligt.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
852496
March 3, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju viktigt att skilja på att stjäla eller att olovligt utnyttja. Man kan inte jämföra piratkopiering med att stjäla en vara. Jämförelsen skulle bara stämma om samma vara ligger kvar i butiken efter du stulit den (eller dess kopia). Men att utnyttja något man inte betalat för behöver inte vara mer "rätt" för det. Jämför då hellre med; om man skulle kunna stiga på tåget (i mån av plats) utan att betala, och säga till konduktören att "det blir inte dyrare för er bara för jag sitter här på en obokad plats". (Visserligen blir det några ören dyrare för drift och slitage, per person... men ni förstår principen). I längden skulle inte detta heller funka för alla hade till slut kunnat påstå att de kunnat resa med för att platsen är ledig. Och sen bör den allmänt insatte inse att företaget inte går ihop ekonomiskt.

För övrigt tycker jag den propaganda som finns på köp/hyrfilmer är provocerande. De visar killar (det brukar ju vara det..) som stjäl grejor i affärer och jämför det med piratkopiering, och det tycker jag är fel av samma anledning som ovan. Rätt ska vara rätt, på rätt sätt!

Jag vill inte påstå att priset inte spelar någon roll, för det gör det. För mig liknar stora delar av nöjesbranchen karteller där jättarna håller priserna uppe på en "för" hög nivå ("men köp inte då", säger vissa - detta kan diskuteras i evighet..). Dvs, den gängse formen av konkurrens gäller inte riktigt, och det tycker jag är synd. Men visst, det är fortfarande inte rätt att använda copyrightskyddade produkter utan att betala. En anledning till den omfattande olovliga användningen av musik, spel och filmer tror jag är en viss "grundinställning" hos människor som sätter in. "Jaha, han (bolaget) roffar åt sig, då ska jag minsann inte vara sämre..".

Jag vill tro att med bra priser (säg 5-7 kr per låt, 100-120 för en film, 200 för ett spel som exempel) så skulle producenterna (artister, bolag mfl) inte gå med förlust (då man når en stor köpgrupp världen över), samtidigt som den stora massan piratkopierare försvinner. Givetvis ska villkoren också vara justa med "fri" användning av musikfilerna etc (finns redan företag på nätet som säljer mp3:or som istället för kopieringsskydd har en kod som är knuten till köparen - dvs sprids många filer av samma köpare kan man sätta dit denne, vilket jag tycker är ok). Då har man uppnått nåt så fint som "symbios" mellan bolagen och konsumenterna. 😛

Men men .. det sista är rent önsketänkande från min sida.

Rätt ska va rätt, och på rätt sätt!

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
852515
March 3, 2005 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det konstiga med prissättningen är att det är väldigt varierande priser runt om i världen.

Hur tänker de som sätter priserna då tex. en film kostar 115:- i landet X och samma film kostar 180:- i stora landet Y?

Ett pris och sedan omvandlat till respektive valuta, det vore en bra början. Detta gäller precis allt och inte bara musik och filmer.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
854398
March 7, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Det konstiga med prissättningen är att det är väldigt varierande priser runt om i världen.

Hur tänker de som sätter priserna då tex. en film kostar 115:- i landet X och samma film kostar 180:- i stora landet Y?

Ett pris och sedan omvandlat till respektive valuta, det vore en bra början. Detta gäller precis allt och inte bara musik och filmer.

Det är ju oftast precis så det går tillväga, men beroende på vilken valuta du baserar originalpriset så blir ju priset lägre eller högre i vissa länder beroende på valutakurserna. wink

asnan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
Member Since:
May 10, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
888927
May 12, 2005 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

NBK wrote: Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha!!!

[Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]

Det stärker hypotesen att rasister är ena dumma spån 😀 *Undrar om han läste fel på Wigger och Nigger*

Nigger är förövrigt inget språk en svensk rasist över 18 skulle yttra sig om, skulle tippa på att personen är en rotlös och förvivad 12 åring...

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
892866
May 18, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Meddelandet i början på denna tråden, ni vet han som blev så sjukt sur. Han kan ju inte precis stava iheller, han stavade fixa med CK... HAHAHHAHA!

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
Member Since:
November 19, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
998531
January 4, 2006 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

hohohoh....vikket mail.....asso hur fick han ens i gång datorn...fan han stavar ju som min lillebror(han e 7 år)....haha snacka om seriöst..

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
998908
January 5, 2006 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

jensa_morini wrote: hohohoh....vikket mail.....asso hur fick han ens i gång datorn...fan han stavar ju som min lillebror(han e 7 år)....haha snacka om seriöst..

Din svenska är ju perfekt så jag förstår att du känner att du har rätt att klanka ner på folk som inte är lika bra som dig.

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
Member Since:
November 19, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
999231
January 5, 2006 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

yeye...... 😛

denny wintermo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
April 27, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1264842
April 27, 2011 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker det är löjligt det där med ladda ner. Var o varannan människa gör ju det likväl som folk kör lite för fort eller åker utan bälte. Lika olagligt fast lite mer i böter. men men

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL