July 8, 2001
AMD_RULEZ wrote: Te slut kommer ingen att shara spelen, eftersom de kostar uppemot 700-800 spänn...
tvivlar jag på..
jag tror speltillverkarna måste hitta på något för att inte konka på grund av piratkopierandet. hur dom nu gör vet jag inte. men antingen kanske dom lägger ut spelen för nedladdning och drar in pengar på annat vis eller så ber dom Piratbyrån jaga ner dom som tankar spel..
hehe tänkt vilka köer det skulle bli på domstolarna
man hinner dö innan det är sin tur
July 8, 2001
Dead Glory wrote: Tänk om piratkopieringen kunde stoppas, då skulle nog spelen halveras i pris.
jag tror priset skulle ligga kvar på dagens nivå
det finns inget företag som sänker ett pris som folk är berädda att betala.. om dom inte ser att det finns mer pengar att vinna genom att sänka.
jag tror inte folk bara tankar ner spel på grund av priset (inte jag iaf) det handlar också om smidigheten.
företagen skulle ju kunna lägga ut spelen på internet. sen får man betala in pengar på ett konto för att kunna ladda hem det. och på något sätt fixa så att man själv inte kan ge vidare spelet sedan. och online spelen skulle ju kunna slopa priset helt och köra med pris per minut man spelar..
inte vet jag! 😛
men jag håller med om att man bör betala för spelet (vilket jag gör)
October 28, 2002
jag tankar allt jag vill ha, gillar jag det, köper jag det.
Jag tankar aldrig demos eftersom dom inte ger en riktigt bra bild av hur spelet e igentligen..
Tycker ett spel med möjlighet att gratis lira online borde kosta ca 400, medans ett som itne går o lira online MAX 200...
Då skulle jag nog inte tanka sp mkt...
Tror att det bästa sättet att stoppa piratkopieringen på är att sänka priserna...för det är ju alltid roligare med original...det e en speciell känsla!
Om dom fortstätter höja kommer färre och färre att köpa, och fler o fler tanka... då kommer marknaden dö (om många många år om trenden fortsätter....).
Vem köper ett spel för ca 500 som man inte har provat?? nej, om det bara kostade ca 150:- skulle nog fler bara chansa, o då skulle det säljas så mkt så dom skulle tjäna mkt mer än vad dom gör idag med skyhöga priser!
October 1, 2001
Kostade spelen mindre skulle jag köpa fler helt klart. Har massor med PC Best Buy, bra spel som är lite gamla. De ligger runt 150kr. Om alla tvingadess köpa spelen skulle antalet sålda spel öka och eftersom intäkten ökar kan företagen konkurera ner priserna. Dessutom så slåss ju spelen med andra nöjen och framförallt mot konsollerna. Konsollspelen är ju så dyra pga att basenheterna är så billiga att tillverkarna måste ta in pengar på royalties istället, de priserna kommer aldrig att sjunka men om du får 3 PC spel för ett konsollspel så skulle fler köpa spel till PC istället för att skaffa konsoll.
July 8, 2001
Newbie2K wrote: ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Precis.
Vem köper jätte dyrt när det finns gratis??
Bara att ha en fin förpckning och att vara lite snäll mot dom som gjort det räcker inte för att jag ska vilja slanta 500...
om du vill att skaparna bakom dessa fina produkter ska ge dig en ny och förbättrad version i framtiden bör du ge dom en slant.
eller så väljer ni GNU/linux 🙂
spel kostar iofs där också men..
February 5, 2002
Tycker jag att ett program är användbart och bra köper jag det. Tycker jag att ett spel är underhållande och roligt går jag och köper det. Om jag tröttnar på spelet/programmet kan man ju alltid sälja det. Det finns ganska många ställen som köper/säljer begagnade spel.
November 4, 2001
ViU wrote: [quote=Mathias]Jag skulle aldrig köpa ett spel eller program idag. Andledningen är att jag KAN skaffa det gratis.
Det är sådana som du som förstör för oss andra.
...och för hela spelindustrin.
När du köper ett spel betalar du för utvecklingskostnaderna, manual och inte för själva skivan. Jag vet inte exakt hur lång tid ett spel tar att färdigställa, men jag kan gissa på ett par år. Ifall du laddar hem det istället för att köpa det, förlorar företaget pengar. När företaget igentligen borde ha "skördat frukten" av två års arbete.
Större företag klarar av dessa baksmällar men det gör inte alla små spelutvecklare och det är inte allt för sällan små spelföretag utvecklar bra spel!
Du bidrar till att företaget inte kan utveckla fler bra spel.
Det är inte bara spelutvecklarna som förlorar på detta, det gör även distrubutörer och återförsäljare.
Men till sist även du som laddar hem.
Det låter säkert töntigt att man själv skulle kunna förändra detta genom att sluta ladda hem spel, men då motverkar man tankesättet "att det är ok".
October 28, 2002
ViU skrev:
Mathias skrev:
Jag skulle aldrig köpa ett spel eller program idag. Andledningen är att jag KAN skaffa det gratis.
Det är sådana som du som förstör för oss andra....och för hela spelindustrin.
När du köper ett spel betalar du för utvecklingskostnaderna, manual och inte för själva skivan. Jag vet inte exakt hur lång tid ett spel tar att färdigställa, men jag kan gissa på ett par år. Ifall du laddar hem det istället för att köpa det, förlorar företaget pengar. När företaget igentligen borde ha "skördat frukten" av två års arbete.
Större företag klarar av dessa baksmällar men det gör inte alla små spelutvecklare och det är inte allt för sällan små spelföretag utvecklar bra spel!
Du bidrar till att företaget inte kan utveckla fler bra spel.
Det är inte bara spelutvecklarna som förlorar på detta, det gör även distrubutörer och återförsäljare.
Men till sist även du som laddar hem.Det låter säkert töntigt att man själv skulle kunna förändra detta genom att sluta ladda hem spel, men då motverkar man tankesättet "att det är ok".
Om man inte har råd att köpa spel endå borde det ju inte spela någon roll för spelföretagen om jag tankar??
Ett exempel:
C&C Generals: Vill ha det, har inte en spänn till det. Om vi nu antar att jag är väldigt "moralisk" och inte tankar spelet utan låter bli att skaffa det överhuvudtaget, mår dom bättre då?? tjänar dom en spänn på att jag varken köper det eller tankar det?? Om jag nu skulle tanka det, förlorar dom på det?? Nej. Inte en krona. Kanske ev att dom till och med tjänar på det, iaf t ex dom skulle ha planerat ett uppföljare o jag har gillat första, kanske jag skulle råka ha pengar till uppföljaren...
Som tidigare nämndes verkar det som att ni ör ute på djupt vatten.. JAg tänker inte ens yttra mig i denna fråga för sådant kan man snacka med sina polera om istället.
Gör ett försök "att närma mig stranden" genom att hävda att det diskuteras etik och moral.
Att diskutera warez är väl ändå att diskutera om vart man kan få tag på det och så...här diskuterar vi väl varför eller varför man inte ska skaffa det...om det är etiskt korrekt eller moraliskt... 8)
tråden som "AMD_RULEZ" skapade lyder ju
Varför ska man egentligen ladda ner/ bränna av sin kompis?
OK, ett spel kostar en hutlös summa pengar, men om man bara laddar hem/ bränner spelen höjs priserna ännu mer...
Så varför?
han startar ju däromed en diskussion som handlar om det är riktigt att använda sig av warez eller inte...
Eller sånt kanske också är förbjudet...
January 20, 2003
Dead Glory wrote: Jag köper mina spel å drar hem demos. Ett bra sätt att stoppa piratkopieringen tycker jag är onlinespel genom kontrollerade servrar. Dock är det svårt för singelplayerlir. Tänk om piratkopieringen kunde stoppas, då skulle nog spelen halveras i pris.
Denna funktionen finns ju på UT2003's officiella servrar, dock finns det diverse program som söker upp sådana servrar som tillåter piratver... :hehe:
2 Guest(s)