Hmm... varför köpa/ladda hem spel?|Page 2|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hmm... varför köpa/ladda hem spel?
Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
sp_UserOfflineSmall Offline
279031
February 27, 2003 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

om man bara halverade priserna skulle antalet pirater halveras :bgrin:

Slartibartfast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
279049
February 27, 2003 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Newbie2K wrote: om man bara halverade priserna skulle antalet pirater halveras :bgrin:

Gratis är ännu mycket billigare än halva priset... jag tror att det kommer finnas warez ända tills bolagen börjar betala för att man ska ta emot spelen, och det verkar ju inte så värst troligt 🙄

Och ärligt talat ni som säger att ni köper spelen om ni gillar dem, är det faktiskt nån som skulle köpa ett spel som de redan har? Inte jag iaf!

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
279063
February 27, 2003 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

hint: går inte spela online med crackade versioner 😉

Slartibartfast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
279115
February 27, 2003 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte analfabet, det där har ni skrivit förr. Men många spel kan man spela online fast man inte köpt det. Och de spel som det inte går med så kan man ju ändå spela på hemmanätverket eller LAN eller single-player tills man blir trött på det...

GBG-SKURT
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
279159
February 27, 2003 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Newbie2K wrote:

ViU skrev:

tråden som "AMD_RULEZ" skapade lyder ju

Varför ska man egentligen ladda ner/ bränna av sin kompis?
OK, ett spel kostar en hutlös summa pengar, men om man bara laddar hem/ bränner spelen höjs priserna ännu mer...
Så varför?

han startar ju däromed en diskussion som handlar om det är riktigt att använda sig av warez eller inte...
Eller sånt kanske också är förbjudet...

Jo men jag menade inte topicen utan det som har sagt i tråden. Själva topicen va det ju inge fel på.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
279334
February 27, 2003 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Pengarna som du skulle ha köpt spelet för ifall du inte laddat hem det, får du antagligen efter ett tag men då kan du gå och köpa godis istället. Det är då spelindustrin förlorar pengar...

-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 933
279373
February 27, 2003 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ett effektivt sätt men inget som kommar att hända:

stänger ner hela internet, förstör alla brännare och slutar tillverka nya....då blir det inte så värst mycket piratkopiering....

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
279617
February 28, 2003 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Newbie2K wrote:
Om man inte har råd att köpa spel endå borde det ju inte spela någon roll för spelföretagen om jag tankar??
Ett exempel:

C&C Generals: Vill ha det, har inte en spänn till det. Om vi nu antar att jag är väldigt "moralisk" och inte tankar spelet utan låter bli att skaffa det överhuvudtaget, mår dom bättre då?? tjänar dom en spänn på att jag varken köper det eller tankar det?? Om jag nu skulle tanka det, förlorar dom på det?? Nej. Inte en krona. Kanske ev att dom till och med tjänar på det, iaf t ex dom skulle ha planerat ett uppföljare o jag har gillat första, kanske jag skulle råka ha pengar till uppföljaren...

Som chrippaz säger, du använder antagligen pengarna till annat. Och om du laddar ner Generals och spelar det har du ett spel att spela, du går inte runt och har tråkigt vilket kanske skulle leda till att du köper ett annat (bra) spel.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
279634
February 28, 2003 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag ska säga som det är.. Jag betalar för bra spel.. Andra köper jag eller spelar jag inte.. Typ C&C Generals, försök att få mig att betala för det skitspelet. Näe, jag stödde Westwood nog när jag köpte en av de bästa strategispelen någonsin Command and Conquer och stjälvklart Red Alert..

Sedan måste man ju stjödja bra spel som Quake och UT.. Sedan kommer jag köpa Deus Ex 2.. Om det är hälften så bra som ettan så är det verkligen värt det..

devo667
Medlem
Forum Posts: 50
279832
February 28, 2003 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Den dagen spelindustrin tycks dras med ekonomiska svårigheter kan denna diskussion vara intressant. De företag som producerar bra titlar överlever med råge lite pirat kopiering. Samma argument används vid cd kopiering, det är så synd om skivbolagen, fast dom i själva verket enbart har ökat sin rena förtjänst. Det är bättre att sälja mindre skivor till högre pris än fler till lägre, visst att någon kan invända med att "men om alla då köper, så sänks priserna" självklart gör dom det, så har hänt på alla marknader, hög efterfrågan sänker alltid priset. Nä självklart inte!!! Så snälla sluta ligga somnlösa över spelindustrins vinst marginaler, dom kommer inte tacka dig för det, utan kopiera mera, och ge kopiorna till din granne eller vem som helst så länge du inte själv försöker ta betalt.

Weeblie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 381
279904
February 28, 2003 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm.... har inte denna tråd blivit låst än???

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
279966
February 28, 2003 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

devo667 wrote: Den dagen spelindustrin tycks dras med ekonomiska svårigheter kan denna diskussion vara intressant. De företag som producerar bra titlar överlever med råge lite pirat kopiering. Samma argument används vid cd kopiering, det är så synd om skivbolagen, fast dom i själva verket enbart har ökat sin rena förtjänst. Det är bättre att sälja mindre skivor till högre pris än fler till lägre, visst att någon kan invända med att "men om alla då köper, så sänks priserna" självklart gör dom det, så har hänt på alla marknader, hög efterfrågan sänker alltid priset. Nä självklart inte!!! Så snälla sluta ligga somnlösa över spelindustrins vinst marginaler, dom kommer inte tacka dig för det, utan kopiera mera, och ge kopiorna till din granne eller vem som helst så länge du inte själv försöker ta betalt.

Det finns små utvecklare som aldrig kommer någon vart å halvstora som läggs ner pga piratkopieringen. Storföretag som ID å Blizard lär väl aldrig behöva lägga ner, de är så pass kända å har så mycket pengar redan. Lookingglas studions om gjorde System Shock å Thief la ner, Westwood är uppköpta av EA. Sådant kanske aldrig skulle hända om vi inte hade piratkopiering. Hade vi fler utvecklare så skulle vi få mer variation i utbudet.

devo667
Medlem
Forum Posts: 50
280071
February 28, 2003 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

rent logiskt har du självklart rätt, desvärre är det inte så att det är piratkopieringen som sparkar undan benen på de små abisiösa företagen utaqn snarare de stora som köper ut kompetens eller på andra sätt sätter käppar i hjulen. Dessutom är dessa mindre företag extremt beroende av kaptital av investrare, då klimatet är så hårt att det inte går att växa organiskt. Så mer regel än undantag är att företagen köps upp av större och ej av anledninga av pirat kopiering utan att inget nytt företag har så mycket kapital att det har råd att själva bekosta uppstartnings åren. Så tyvärr den fria företagsamheten har denna denna akilles häl, nämnligen att den i sin friaste form fungerar snarlik en planekonomi.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
280223
March 1, 2003 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Man behöver inte köpas upp för att få pengar, det finns något som heter publishers (publicerare på svenska). Om de gillar en spelidé så kan de finansiera utvecklingen och distributionen av spelet. Ännu bättre är om man har ett färdigt spel som de kan distribuera. De får sina pengar genom att de tar en andel av vinsten från spelet, eller att de betalar utvecklingslöner beroende på hur man använder dem. Men om ett spel inte säljer bra nog får företaget inte nog med pengar för att utveckla nästa. Det är då de måste köpas upp (å kunna fortsätta utvecklingen) eller läggas ner om ingen vill finasiera utvecklingen av nästa spel.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
280226
March 1, 2003 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

:gråt:

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
280234
March 1, 2003 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger såhär:
Med dagens priser förstår jag mycket väl att många låter bli att köper saker.
Kolla på ett spel, 500 spänn.. Det är ju hutlöst! Inte undra på att många tankar istället. någonstans mellan 250 och 300 kronor tror jag man tjänar som bäst på, det kommer alltid att finnas de som tankar bara för att det är helt gratis, och alltid kommer att klaga på priserna.
Samma sak med musik.. Om en skiva kostade 50 kronor istället för 150 skulle de säkert få sålt mer än 3 ggr så många. Dessutom skulle man kunna slopa stimavtal och annat, då detta bara är nödvändigt eftersom det är ett så hutlöst högt pris på musik.
Ursäkta om språket inte är det bästa, är dödssjuk.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
280251
March 1, 2003 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Noddan, dödssjuk som i dödssjuk eller som i jävligt sjuk?

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
280377
March 1, 2003 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte alla spel som kostar 499. Jag förbeställde Empire Earth för 349 (trevligt pris för ett nytt spel), manualen som följer med är av roman storlek eftersom den är fullproppad med historiska fakta å annat trevligt, inte för att jag läst det mesta =)

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
280499
March 1, 2003 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köper dom riktigt stora och bra spelen typ Final Fantasy som man kan lira läänge.. dom andra hmm... köper jag inte 🙂

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
280613
March 1, 2003 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nog samma här...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 175
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL