Hmm... varför köpa/ladda hem spel?|Page 3|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hmm... varför köpa/ladda hem spel?
Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
sp_UserOfflineSmall Offline
280893
March 2, 2003 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: Te slut kommer ingen att shara spelen, eftersom de kostar uppemot 700-800 spänn...

nej nej, tillslut kommer ingen att köpa spelen.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
280970
March 2, 2003 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart jag använder mina pengar till annat, måste ju t ex handla kläder, dricka, käk mm...

Dom pengar jag får över från andra förnödenheter kan jag köpa spel för. Vilket inte ör så mycket.

Därför köper jag bara spel som jag lirar mkt (framförallt online spel)

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
281046
March 2, 2003 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Newbie2K wrote: Klart jag använder mina pengar till annat, måste ju t ex handla kläder, dricka, käk mm...

Dom pengar jag får över från andra förnödenheter kan jag köpa spel för. Vilket inte ör så mycket.

Därför köper jag bara spel som jag lirar mkt (framförallt online spel)

Ja men du kanske inte var _tvungen_ att köpa t.ex. dom där Armani kalsongerna för 500kr.

Och orsaken till att folk köper onlinespelen är för att dom måste pga av cd-key;n. Ibland finns det sätt att kringå det men oftast leder det till att man bara kan spela på en väldigt liten del av serverana och liknande, och absolut inte i en klan.

Hauk
Member
Medlem
281064
March 2, 2003 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag avr tvungen att köpa 10 Xider och en bvs i torsdags och ett par nya jeans på jack n jones i fredas.

Nu har jag inte mkt pengar kvar.

Ev ska dom gå t o handla ett exemplar av BF1952.

Men men, det e ju sportlov och det kommer nog behövas lite extra pengar...

så man får väl se.

Min lön var på 245:- kr dessutom så det är väldigt djupa hål i ekonomin för tillfället...

sleez
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 66
281321
March 3, 2003 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

hehe jow jow, rolig diskussion.. synd bara att alla inte inser att företagen _måste_ få betalt för sina produkter för att kunna skapa nya.. hur kul är det att jobba utan lön?!

har köpt två st. spel på ett par år nu, iofs bara de enda två spelen jag spelat på ett par år också.. det e lätt Battlefield och expanison Road to Rome, spelade dessa spel. Kände sedan så att det e väl trevligt att stödja spelföretag, speciellt när svenska DICE står bakom spelet, så det blev till att gå och köpa det! Väl investerade pengar för att kunna spela online och fördriva lite dötid ibland..

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
281917
March 4, 2003 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Alla som laddar ner spelen förstör helt enkelt för alla andra... om ingen laddade ner nåt och köpte spelen istället skulle spelen kosta kanske 200-300 spänn...

ViU
Member
Medlem
281944
March 4, 2003 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: Alla som laddar ner spelen förstör helt enkelt för alla andra... om ingen laddade ner nåt och köpte spelen istället skulle spelen kosta kanske 200-300 spänn...

Kanske, kanske inte... Företag brukar inte sänka priserna om det inte är nödvändigt.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
282028
March 4, 2003 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Jag köper mina spel å drar hem demos. Ett bra sätt att stoppa piratkopieringen tycker jag är onlinespel genom kontrollerade servrar. Dock är det svårt för singelplayerlir. Tänk om piratkopieringen kunde stoppas, då skulle nog spelen halveras i pris.

Asså om piratkopiering skulle stoppas skulle speltillverkarna fortfarande ta lika mycket, själv tycker det är på nåt sätt bra att spel piratkopieras.
Det får liksom speltillverkarna att tänka till och förhoppningsvis sänka priserna.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
282034
March 4, 2003 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: [quote=devo667]Den dagen spelindustrin tycks dras med ekonomiska svårigheter kan denna diskussion vara intressant. De företag som producerar bra titlar överlever med råge lite pirat kopiering. Samma argument används vid cd kopiering, det är så synd om skivbolagen, fast dom i själva verket enbart har ökat sin rena förtjänst. Det är bättre att sälja mindre skivor till högre pris än fler till lägre, visst att någon kan invända med att "men om alla då köper, så sänks priserna" självklart gör dom det, så har hänt på alla marknader, hög efterfrågan sänker alltid priset. Nä självklart inte!!! Så snälla sluta ligga somnlösa över spelindustrins vinst marginaler, dom kommer inte tacka dig för det, utan kopiera mera, och ge kopiorna till din granne eller vem som helst så länge du inte själv försöker ta betalt.

Det finns små utvecklare som aldrig kommer någon vart å halvstora som läggs ner pga piratkopieringen. Storföretag som ID å Blizard lär väl aldrig behöva lägga ner, de är så pass kända å har så mycket pengar redan. Lookingglas studions om gjorde System Shock å Thief la ner, Westwood är uppköpta av EA. Sådant kanske aldrig skulle hända om vi inte hade piratkopiering. Hade vi fler utvecklare så skulle vi få mer variation i utbudet.

Nja att westwood blev uppköpta kan ju knappast räknas som att de har lagt ner, westwood har har väl tidigare tillhört Virgin eller vad det va.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
282049
March 4, 2003 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

G00FY wrote: [quote=Dead Glory][quote=devo667]Den dagen spelindustrin tycks dras med ekonomiska svårigheter kan denna diskussion vara intressant. De företag som producerar bra titlar överlever med råge lite pirat kopiering. Samma argument används vid cd kopiering, det är så synd om skivbolagen, fast dom i själva verket enbart har ökat sin rena förtjänst. Det är bättre att sälja mindre skivor till högre pris än fler till lägre, visst att någon kan invända med att "men om alla då köper, så sänks priserna" självklart gör dom det, så har hänt på alla marknader, hög efterfrågan sänker alltid priset. Nä självklart inte!!! Så snälla sluta ligga somnlösa över spelindustrins vinst marginaler, dom kommer inte tacka dig för det, utan kopiera mera, och ge kopiorna till din granne eller vem som helst så länge du inte själv försöker ta betalt.

Det finns små utvecklare som aldrig kommer någon vart å halvstora som läggs ner pga piratkopieringen. Storföretag som ID å Blizard lär väl aldrig behöva lägga ner, de är så pass kända å har så mycket pengar redan. Lookingglas studions om gjorde System Shock å Thief la ner, Westwood är uppköpta av EA. Sådant kanske aldrig skulle hända om vi inte hade piratkopiering. Hade vi fler utvecklare så skulle vi få mer variation i utbudet.

Nja att westwood blev uppköpta kan ju knappast räknas som att de har lagt ner, westwood har har väl tidigare tillhört Virgin eller vad det va.

Att företag uppköps beror ju på att det inte går nog bra för dem. Hade deras spel inte piratkopierats så hade de sålt bättre å fått mer pengar å alltså kunnat fortsätta som tidigare.

Hauk
Member
Medlem
282092
March 4, 2003 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

men sluta vara så jävla godtrogna!!

Tror ni värkligen om t ex TCPA skulle gå igenom så skulle alla spelföretag sänka sina priser!?!?!?
"omg..."
Eller om folk skulle sluta piratkopiera, och alla bara köpte, skulle dom på allvar tänka "nu har ju alla varit så snälla så då kan vi ju änka priserna..god juL!" ???

Skulle aldrig bli någon prissänkning.

Alla skivbolag och spelföretag har i princip startat ett krig, dom mot folket.

Dom tänker höja priserna och göra allt dom kan föra att förhindra piatkopieringen, folket kommer kopiera tills dom blir stoppade.

Tror nog inte att dom kommer lyckas stoppa allt i första taget...

Folket kommer aldrig bli så enat att alla kommer kunna bestämma sig för att bara köpa "eftersom dom då kommer sänka priserna".

Det är bara för spelföretagen att inse:

1. Det går inte tjäna så mycket som dom tror och vill på ett spel.

2. Att höja priserna är att öka piratkopieringen.

3. Att sänka priserna är att minska piratkopieringen och öka vinst.

Om dom fortsätter höja priserna kommer färre o färre köpa spelen, till slut kommer ingen göra det. Eller kanske en, den som köper det för att sprida (vem nu det skulle va...ingen.) och dom blir spelföretagen tvugna att ta ut alla utlägg+vinst för det exemplaret.

Där kommer allt spricka och så går dom i kk.
Enda sättet för dom att överleva är att sänka!

jag kommer aldrig i livet börja köpa allt bara för att jag har fått för mig att priserna kommer gå ner till slut. vakna! det händer inte! alla dom miljontals som tankar spel och skit varje dag kommer ni aldrig kunna övertala!

Nog för att jag precis beställt quake 3 retail men men....

tankar bf1942 istället 8)

ViU
Member
Medlem
282094
March 4, 2003 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Företag köps också upp för att "tvinga" dom att tillverka spel till en viss lam konsol. Dock är det bara dom riktigt stora som har råd att göra så här, men företaget i fråga har inga problem med orättvis marknadsföring och utnyttjande av sina resurser. Gäller t.ex. deras "marknadsföring" av sin webläsare.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
282108
March 4, 2003 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte jag sagt att jag tror priserna kommer sjunka...
Ifall du läser igenom inläggen jag gjort i den här tråden kommer du se detta!

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
282117
March 4, 2003 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Företag köps också upp för att "tvinga" dom att tillverka spel till en viss lam konsol. Dock är det bara dom riktigt stora som har råd att göra så här, men företaget i fråga har inga problem med orättvis marknadsföring och utnyttjande av sina resurser. Gäller t.ex. deras "marknadsföring" av sin webläsare.

Vad hade detta med tråden att göra ViU?

Antar att du pratar om microsoft och gör du inte gav du mig ett tillfälle att säga vad jag tycker om Microsoft.
Jag förstår inte varför alla är microsofthatiska?
Microsoft gör bra produkter även om det finns vissa brister "även solen har sina fläckar".

Angående internet explorer, förstår jag inte heller vad som är tvivelaktigt med deras marknadsföring? Microsoft erbjöd en gratis webläsare, som då blev både bättre och billigare än netscape.

Många ogillar dessutom Bill Gates. Jag känner honom inte men den uppfattning jag bildat mig är att han är rätt jordnära trots sina ofantliga tillgångar, han verkar vara en riktigt hygglig kille med en portion humor.
Visste ni att han skänkte mer än alla hjälporganisationer i världen tillsammans?

ViU
Member
Medlem
282646
March 5, 2003 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: [quote=ViU]Företag köps också upp för att "tvinga" dom att tillverka spel till en viss lam konsol. Dock är det bara dom riktigt stora som har råd att göra så här, men företaget i fråga har inga problem med orättvis marknadsföring och utnyttjande av sina resurser. Gäller t.ex. deras "marknadsföring" av sin webläsare.

Vad hade detta med tråden att göra ViU?

Antar att du pratar om microsoft och gör du inte gav du mig ett tillfälle att säga vad jag tycker om Microsoft.
Jag förstår inte varför alla är microsofthatiska?
Microsoft gör bra produkter även om det finns vissa brister "även solen har sina fläckar".

Angående internet explorer, förstår jag inte heller vad som är tvivelaktigt med deras marknadsföring? Microsoft erbjöd en gratis webläsare, som då blev både bättre och billigare än netscape.

Många ogillar dessutom Bill Gates. Jag känner honom inte men den uppfattning jag bildat mig är att han är rätt jordnära trots sina ofantliga tillgångar, han verkar vara en riktigt hygglig kille med en portion humor.
Visste ni att han skänkte mer än alla hjälporganisationer i världen tillsammans?

Det hade inte mycket att göra med tråden, det var bara någon som snackade om det så var jag bara tvungen att ventilera lite.

Jag har inget mot Bill Gates personligen, dock ogillar jag m$ monopolfasoner och deras jävla upköpande av speltillverkare för att få något bra spel till Xbox.

cadaver
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
284372
March 7, 2003 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Grejen var väl att microsoft hade implementerat iexplorer i operativsystemet på ett mycket "klumpigt" sätt. Dock hör ju det ej till frågan.

Ang frågan om piratkopiering räcker det ju att titta på hur det gick för commodore i världen (då speciellt England). Jag har för mig att jag läste någon gång i början på 90-talet att det såldes ett spel på var tredje c-64 🙂 Det enda som kan hindra piratkopieringen är att några stora spelfabrikanter konkar, och folk inser att de kommer få spela skräpspel i framtiden. Och visst skulle det finnas möjlighet till prissänkning om piratkopieringen upphörde!

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
284432
March 7, 2003 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Minskade piratkopieringen så skulle det finnas mer utrymme för pris konkurens. Spenderar man några miljarder under 3 år på utveckling, PR å produktion så vill man ju ha viss utdelning sen. Stoppadess piratkopieringen så skulle fler spel säljas å alltså ökar marginalerna å man kan börja konkurera med priser. En fördel med å sänka priset så att fler köper är just att fler kommer att vara intresserade av ens framtida spel å alltså ökar antalet sålda spel med tiden, om man gör bra spel alltså.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 195
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL