August 10, 2001
Jag har precis installerat mitt bredband och är helnöjd förutom en liten detalj. I Counter Strike får jag som allra bäst 100 i ping (brukar ligga runt 140) och det är på nätterna på svenska servrar. Jag tycker det borde gå bättre än så för det är ju jättemånga som ligger runt 20-50 som "bara" har ADSL. Jag använder mig av GameSpy och har ställt in hastigheten där till T1.
Som tillägg kan jag ju säga att jag nu laddar hem en fil i 200 kb/s. Och den ligger till och med på en utländsk server.
Så det bara måste vara någon mjukvaruinställning i CS eller liknande som strular.
Tacksam för svar!
June 30, 2001
Ladda ner en fil på http://ftp.sunet.se och kolla vilken hastighet du får
August 10, 2001
Jag vet faktiskt inte vad jag har för typ av bredband. Men jag vet att det är fiberoptik. Men jag delar ju på bandbredden så ...
Om jag är på Sunet eller tankar hem ifrån någon som ha T3 uppkoppling så ligger jag på ungefär 150-250 kb/s. Om jag laddar hem flera olika filer så kan jag komma upp i 300-350 kb/s. Så det är lite surt att ha en ping på kanske 100 i CS 🙁
Det är ingen inställning man ska göra i GameSpy? När jag installerade det så står det nått om vilken uppkoppkling har jag. Jag visste ju inte så jag valde T1 tror jag.
Ska se om jag kan hitta den där Tweak filen förresten nu!
July 25, 2001
Ehhmmmm, detta är den vanliga diskussionen när folk tror att bandbredd är allt.
CS använder bara cirka 2 Kb i bandbredd när du spelar, för att få bra ping måste du ha bra svarstider och det påverkas av hur många routrar m.m. som sitter mellan dig och servern.
Sist behövs även bra kvalitet på linan för att det skall flyta bra, detta innebär att CS som använder UDP, skickar paket med jämn fart och de som inte kommer fram struntar man i och försvinner några så får du högre ping, detta kann man se på om man får packet loss eller choke.
Peglas
July 25, 2001
Det är riktigt men det är servern som bestämmer.
Servern har en max och en minrate som servern håller sig inom, du kan ställa in max och minrate på din klient men väljer du högre maxrate än servern så droppas paket (choke) och om du väljer låg minrate så höjs ändå farten till serverns minrate.
1 Guest(s)