February 12, 2002
---
Jag har Läst igenom regelerna för det här forumet, men jag vet ändå int riktigt om jag får ställa den här frågan..
Men ni får väl ta bort det här inlägget om det är "Stötande"...
---
Spel som inte tillverkas längre. Ex Nintendo 8 bitars spel som varken produseras eller sälj i nytt utförande längre. Är det olaglig att kopiera sådana spel?
Jag menar vem skulle i sånna fall förlora på att man kopierar ett sådant spel det är ju ingen som säljer dem längre och gör någon förtjäns på dem.
Visserligen går de ju köpa i gamla retro affärer, men då är de ju begangnade..
Alltså om någon köper dem så är de spridda till 2 målgrupper och kan nära på räkna som kopierade.
Åsså Har ju inte de som Produserat,Programerat, och distrubirerat spelet någon mera förtjänst av det hela...
Den enda naktdelen kan väl möjligen vara att Orginalen sjunker i värde för sparare (men det kan mycket väl även bli tvärt om)
Jag vet att det är olagligt att inneha "Rom" filer om man inte äger orginalet av spelet. Och med det medför ju att det är laglig att kopiera spelet(om man nu äger orginalet).
Men hur är det med spridning för sådana här spel? Får man sälja vidare. Vad behöver man för tillstånd?
Tänkte det måste ju finnas någon möjlighet att få tillstånd att kopiera och sälja vidare dessa spel?(även om man måste betala någon avgift)
Hoppas någon förstod frågan.. 🙄
June 17, 2002
Joker-Man wrote: Det där med 24h stämmer inte alls. Det var något alla dessa warez och roms siter hittade på. Finns inget sånt i lagen.
Aja.. ok..
Men en sak e jag nästan 100% säker på.. Det e att om ett spel inte säljs i orginal utförande från fabrik så får det kopieras...
December 25, 2000
ThaMole wrote: [quote=Joker-Man]Det där med 24h stämmer inte alls. Det var något alla dessa warez och roms siter hittade på. Finns inget sånt i lagen.
Aja.. ok..
Men en sak e jag nästan 100% säker på.. Det e att om ett spel inte säljs i orginal utförande från fabrik så får det kopieras...
Nej, det spelar ingen roll om spelet säljs eller inte, samma upphovsrättslagar gäller fortfarande.
1 Guest(s)