lite trött på utvecklingen !|Spel & Gaming|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
lite trött på utvecklingen !
Nightgaunt
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 24, 2004 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Med risk för att sticka ut hakan lite och bli trakkad , men jag gör det ändå ! 🙂
Är det bara jag som tycker att det är en lite löjlig utveckling när det gäller spel till pc:n och prestandan som krävs för att köra prg.
Tillhör kategorin som började med c64. (ett tag sen)
Sen kom ju amigan , hade både 500 och 1200:an. Det är smått fantastiskt hur mycket man kunde krama ur maskinerna då , om man tänker på att amiga 500 bara hade 512kb ram minne ! och senare 1200:an hade hela 2mb ! whee ...
Men utvecklarna utnyttjade verkligen maskinerna till max, och kreativiteten var det inget fel på . Allt som kom till burkarna gick att spela utan problem . Dem lärde sig helt enkelt att krama ur varje litet skrymsle av maskinen.
Ok.... dagens avancerade spel kräver ju helt klart mer men jag tror ändå att det skulle gå att optimera koden bra mycket mer . Istället så blir det att användaren måste köpa mer ram , ännu mera ram och det nyaste gfx kortet o.s.v ....

En hel del av dagens spel är egentligen gamla spelidéer men med lite ny kosmetika på bara. Det är kanske inte är lika lätt idag att komma på nya idéer som det varit dock , men lite nya grepp hade inte skadat . Sen finns det ju smått fantastiska spel idag som inte hade gått att genomföra för 10 år sen... missförstå mig rätt !

Om det kommer ut något spel som slår så kommer det inom en snar tid ut 111 andra liknande varianter på samma tema .
En annan trist utveckling är att spelen känns lite halvfärdiga när dem kommer till hyllorna , lite mer tidspress idag förmodar jag.

Att man sitter med windows os gör ju kanske en hel del med 🙂 , men så länge det inte finns prg stöd, drivrutiner etc till något annat så får vi nog dras med det ett tag till.
Är dock helt säker på att det kommer bra mycket bättre system framöver !

Mycket gnäll kan tyckas kanske 🙂

Tyck gärna till själva !
Hälsningar
Toni
Happy gaming .....

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
552247
February 24, 2004 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med till viss del... Är också imponerad av vad de kunde göra med t.ex. C64. Dock testade jag det gamla "Wizball" på en emulator för några månader sen. Tyckte det var så jävla läckert på den tiden men till min besvikelse såg det förjävligt ut. Dock fortfarande ganska kul!

Mkt av "kraften" används idag till högupplösta texturer och AI samt effekter. Det är något som iaf jag gillar när man parar det med ett bra spel. Tyvärr är det nog så att men inte andvänder lika mkt kraft på att optimera spelen idag. Dels beror det på att det är svårare att göra det när man inte vet vad man utvecklar till, man vet ju inte vad användaren har för konfiguration på sin burk. (Enklare om man utvecklar till konsoll eller t.ex. C64). Dessutom kan optimeringen vara ett dubbeleggat svärd, nackdelen är att det helt enkelt tar längre tid att slutföra spelet.

Dock så tror jag att vissa spelmotorer är ganska optimerade. T.ex. Havok-motorn som används i Max Payne 2 är ju både bra ocH REALATIVT snäll mot datorn, speciellt när det gäller minnesanvändning (kanske med undantag av att man missar en del ögongodis om man inte har DX9).

När det gäller konsoller verkar det vara lite annorluna, t.ex. PS2 har de ju lyckats krama ur en hel del ur trots att den är ganska föråldrad vid det här laget.

Kolla dessutom på GameCube-specen. Den är inte så imponerande på papper men är ju ända ganska kompetent.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
552307
February 24, 2004 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Att det är lättar att göra spel till konsollerna är väl ingen nyhet, och inte är/var det ju svårare till C-64'an och Amigan heller, eftersom konfigurationeran såg likadan ut på i princip alla maskiner.

Att få ett spel optimerat till PC blir ju svårare, med alla olika grafikkort, nätverkskort, ljudkort m,m som alla olika användare har.

Sen har väl spelindustrin blivit som musikindustrin, dvs att tjäna så mycket pengar på så kort tid som möjligt, med undantag för vissa spel. HL2 och Domm3 är väl kanske ett undantag. Numer kostar det ju enorma pengar att utveckla ett spel idag, mot för på C-64-tiden när man mer eller mindre satt och gjorde spel för att det var kul.

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
553107
February 24, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att den snabba hårdvarutvecklingen och tillkomsten av nya modeller varje månad också gör sitt till att spelutvecklarna inte längre behöver (eller känner sig tvingade) att krama de där sista dropparna ur grafikmotorerna eller att finputsa spelat i allmänhet. Detta beroende på att de vet att nästa månad kommer det där nya grafikkortet med 768MB RAM och CPU på 2Ghz... osv..

Men å andra sidan det ursäktar "dem" inte att inte göra underhållande spel. Att det idag finns dussinspel som liknar eller är nästan kopior av varandra har det väl alltid funnits. Super mario - giana sisters, Dungeon Master - Eye of the beholder är exempel på dåtiden medan det i nuläget finns likande exempel...

Kanske är det så att de små förändringar i hårdvaran, alla de små förbättringarna _hela tiden_ avspeglar sig i de spel som släpps nuförtiden. Jag menar att alla de små ideliga förändringarna i hårdvaran gör att spelen också förändras på likande sätt och att det är takten och de små förändringarna som gör att vi konsumenter inte ser de stora förändringarna. De stora förändringarna som sker på ett år...

jaja, det var bara några tankar...
Jag tycker det var en intressant tråd du skapade Nightgaunt, själv tycker jag att många fler av gårdagens spel mycket oftare lockade mig till lååånga sessioner jämfört med dagens spel.

Om man får räkna in baldur's gate serien till dagens spel så räknar jag in det + kotor, NWN och Wolfenstein (det senaste) som spel som verkligen fängslat mig. Precis som de gamla goda spelen sen 80-tal till mitten av 90-talet gjorde.

Kanske är det bara jag som håller på att bli för gammal, eller så är det bara frånvaron av Lucasart/westwoods gamla äventyrsspel som gör det...

Tack för mig.

Nightgaunt
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
555196
February 27, 2004 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för svaren!
Jo du har nog rätt i det du säger Jonaz. Det är ett större utbud idag och svårare att skräddarsy spelen till ett system. Men jag tycker fortfarande inte att det inte ursäktar till att släppa halvfärdiga produkter till ex till pc:n efter att det utvecklats till ps2 eller någong annan konsol först.
Ett typexempel är ju portningar av colin mcrae spelen speciellt då 3:an.
Och som du sa Hogan så gjorde dem spel för att det var roligt och det märktes i spelen att det fanns lite känsla/atmostfär i dem 🙂

Känns som du är på samma våglängd Sammyboy 🙂
Gamla goa äventyrsspel med bra handling saknas idag ..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 261
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL