November 4, 2001
Har ett 9800pro graffe:
Börja med att tanka filen som "humus" har meckat ihop.
http://www.beyond3d.com/forum/.....16011b3528
Direktlänk:
http://esprit.campus.luth.se/~.....eTweak.rar
Efter detta är det dags att meck ihop en autoexec.cfg fil.
set com_allowConsole "1" // aktiverar § knappen för consol
seta image_anisotropy "0" // anisotropy filtrering
seta com_videoRam "128" // mångd videoram (dafault verkar vara 64MB)
seta image_downSizeBumpLimit "512" // 1024 för 256MB, 512 för 128MB
seta image_downSizeBump "1" // aktiverar raden ovan
seta image_downSizeLimit "512" // samma här som ovan
seta image_downSize "1" // samma här som ovan
seta image_downSizeSpecularLimit "64" // lämpar sig för 128MB kort
seta image_downSizeSpecular "1" // aktiverar raden ovan.
seta image_useCache "1" // här meckas det med cachen.
seta image_cacheMegs "256" // 256 passade mina 1GB Minne
seta image_cacheMink "20480" // talet du skriver ovan * 80. 256*80 tex
Resultat:
Timedemo demo1:
Orginal High - 1024x768:
42.2 fps
Orginal Medium - 1024x768:
46.6 fps
High - 1024x768 med autoexec och "humus-filen"
45.8 fps
Medium - 1024x768 med autoexec och "humus-filen"
49.1 fps
Slutsats:
Anisotropy filtreringen minskar prestandan men gör ingen synbar skillnad på bildkvaliteten så jag rekomenderar att ni sätter den på 0.
Lika så High mot Medium inställningarna. Jag ser ingen skillnad i bildkvalitet mellan dessa två men det finns en skillnad i prestanda så köra high är helt onödigt.
Dessa "tester" gjorde jag med mitt 9800pro, 1GB minne och en 3000+ (a64) och cats 4.9Beta
Jag testade även XT klocka på graffet (är r360 kärna och XT pcb). Detta innebar en ökning på 3 fps.
Flytet i själva spelet är helt annorlunda från timedemotesterna. Man har i regel alltid högre fps i spelet än demot. (demot räknar ju ett snitt så inte så konstigt)
Ska jag vara ärligt så märkte jag ingen som hellst skillnad i spelets gång (spelat ytterst lite, bara några minuter).
1 Guest(s)